مدرس دانشگاه در گفتگو با «زنان نیوز»:
تلویزیون چهره زنان زندانی، فقیر و بدبخت را چادری نشان میدهد
زهرا اسلامینیا گفت: تلویزیون چهره زنان زندانی، فقیر، بیسواد و بدبخت را چادری نشان داده است، با این کار چادر را زیر سؤال میبرید.
1402/04/24 - 19:04
تاریخ و ساعت خبر:
151033
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - به گزارش گروه استانی «زنان نیوز» از البرز؛ زهرا اسلامینیا، مدرس دانشگاه و کارشناس مسائل سیاسی که سالها در عرصه حجاب و عفاف پژوهشهای بسیاری را انجام داده و درصدد ثبت یک ایده خلاقانه برای بهبود وضعیت حجاب و عفاف در کشور است، در این میزگرد گفت: امیدوارم برنامههایی از این دست بتوانند به حل مسئلهای که امروز جامعه ما با آن درگیر است کمک کنند.
حجاب موضوعی چندوجهی است
وی ادامه داد: حجاب موضوعی تکوجهی نبوده بلکه چندوجهی است؛ از طرفی به فرد، خانواده و جامعه مربوط است، از یک نگاه به صورت سیاسی و اجتماعی است و وجوه مختلفی که مسئله حجاب دارد، باعث میشود که این مسئله بسیار پیچیده بوده و حل آن به آسانی امکانپذیر نباشد.
اسلامینیا افزود: زنان امروز با مسائلی درگیر هستند که باعث میشود رفتار بیرونی و کنش اجتماعی آنها در موضوع پوشش متفاوت با گذشته شود، این قضیه ریشه در کار ۱۵۰ ساله دشمن دارد.
این کارشناس تصریح کرد: ورود آهسته مدرنیسم به ایران بعد از دوره مشروطه و پس از آن دوره رضاخان و محمدرضا پهلوی، سه برهه بودند که در موضوع حجاب داشتیم. در دوره دولت سید محمد خاتمی نیز اصلاحات با عنوان توسعه سیاسی، ریاست جمهوری را بر عهده گرفت. این حرکتها و برنامهها امروز بار دادهاند، و دشمن پس از صبوری بسیار طولانی در موضوع پوشش زنان به عنوان یکی از کنشها درباره بانوان نهایتاً با سر و صدا و آشوب در شهریورماه ۱۴۰۱ به راحتی پوششِ دختران و زنان را برداشت و کشف حجاب را به نتیجه رساند.
بانوان، زیست متفاوتی را در جامعه تجربه کردند
وی گفت: من در مترو و جاهای مختلف از دختران و زنان پرسیدم که چه حسی از این وضعیت (کشف حجاب) دارید؟ بارها در جواب به من گفتند که «بله، خوب است، احساس راحتی داریم»؛ معاون سازمان تبلیغات میگفت که از هزار نفر این سؤال را پرسیدیم که معدل جواب همین بود، و اکنون یک زیست متفاوت را امتحان میکنیم.
اسلامینیا ادامه داد: بخش خودآگاهِ کار هر انسانی برگرفته از باورها و یقینیات او است، به فرموده آیتالله مصباح: «داشتههای ما شامل یقینیات ما هستند.» باورها، ارزشها، رفتارها و کنشها برگرفته از این سلسله مراتب هستند. وقتی عقیده فرد در طول زمان تغییر میکند و وارد شرایطی میشود که کتاب «بیشعوری» میخواند و به یک نگاه سکولار و فردگرایی معتقد میشود، به دنبال تمایزطلبی و خودنمایی است، اینها انسان را به جایگاهی میرساند که از خود میپرسند، امروز چه چیزی برای من تمایز ایجاد میکند و یا امروز چه چیزی من را از دیگران متفاوت میکند.
این کارشناس افزود: بعد از شهریور ۱۴۰۱ یکی از نقاط تمایز در خانمها ظاهرشان است، شما شاهد هستید که با رنگهای مختلف مو و چهرههای متفاوت حجاب را برداشته و در بیرون از خانه ظاهر میشوند، رنگ و ظاهر، آدم را از آدم دیگر متفاوت میبینید و این بخشی از این تمایزطلبی است که زنِ امروز میخواهد خود را به جامعه نشان داده و مطرح کند.
بخشی از بیحجابیها به مخالفت آنها به نظام برمیگردد
وی بیان کرد: بخشی از این قصه به مخالفت آنها با نظام سیاسی بازمیگردد، این مطلبی که بیان میکنم، در مقاله من در سال ۱۳۸۹ نوشته شده است. در سال ۱۳۸۹ یکی از ۳۹ دلیلی که برای بیحجابی توسط پژوهشهای مختلف استخراج کردم، مخالفت با نظام سیاسی کشور بود و امروز این مخالفت خیلی جدیتر شده است، چون ما با حرکتی جهانی بر علیه انقلاب اسلامی مواجه هستیم و یکی از آنها تئوری مرگ در برابر چاقو است که اسرائیل برای مبارزه با جمهوری اسلامی تدوین کرد و اجرای آن را در برنامه گذاشت؛ و آمریکا، اروپا و تمام کشورهایی که فکر میکردند میتوانند جمهوری اسلامی را ساقط کنند هم با آنها در این قصه همکاری کردند.
دشمن در جنگ شناختی به دنبال ناامیدی بین مردم است
اسلامینیا گفت: دشمنان نظام در این حرکت جدید بسیار جدی وارد شدند، یکی از کارهایی که در جنگ شناختی انجام میگیرد این است که مردم را از جمهوری اسلامی ناامید کنند. مقام معظم رهبری اینگونه نگاه میکنند و میفرمایند: «ایمان و امید دو ویژگی امام (ره) بود، امت امروز به ایمان و امید نیاز دارند.» دشمن در مقابل ما ایمان و امید را میزند و مردم را از نظام سیاسی ناامید میکند، وقتی ناامید شدند بایستی کنش و حرکتی را انجام دهند؛ و یکی از راههایی که برای مبارزه با نظام سیاسی پیش میگیرند، موضوع حجاب است.
این کارشناس ادامه داد: مدتی از طرف پلیس امنیت در باغ لاله آسارا مستقر بودیم، خانمها در آنجا به ما میگفتند که ما دستمان نمیرسد که با حکومت بجنگیم، این راه (بیحجابی) جنگ ما است؛ ما خودمان میدانیم که بیحجابی بد است، میخواهیم آنها را ناراحت کنیم چون این یکی از روشهایی است که میتوانیم حرفمان را به حکومت برسانیم.
تلویزیون چهره زنان زندانی، فقیر، بیسواد و بدبخت را چادری نشان داده است
وی افزود: دلایل دیگری در همان مقاله بیان شده و تا امروز جز دو مورد چیز دیگری به آن اضافه نشده است؛ تربیت خانوادگی، نوع کنش معلم و مربی مدرسه، نوع آموزشی که رسانه به فرزندان ما داده است از دیگر دلایل هستند. در سال ۱۳۸۵ طی دورهای، طرحی را با همکاری سپاه استان البرز اجرا میکردیم، در آنجا یکی از افراد جزء مسئولین شبکه ۶ بود و برنامه اجرا کرد، گفتم که چرا شما اینهمه سال به این دقت نکردهاید که تلویزیون چهره زنان زندانی، فقیر، بیسواد و بدبخت را چادری نشان داده است، با این کار چادر را زیر سؤال میبرید. پوشیدن چادر در این ۴۰ سال پرستیژ تلقی نشد بلکه چادر قیافه و لباس کسی بود که افسرده، فقیر، زندانی و گرفتار است، قیافه و ظاهرِ زنِ رشدیافته، رتبهدار و موفق برای زن ایرانی نبود.
اسلامینیا گفت: در همان دوره، آقایی از دفتر رهبری برای افرادی که در آن دوره حضور داشتند هدیهای را آورده بود، آن آقا به یکی از خواهران ما گفته بود که شما از قول من به خانمهایی که اینجا هستند، سلام برسانید و بگویید خانمها لطفاً وقتی به منزل تشریف میبرید، چادر را از سر در بیاورید و تا کنید، این چادر را ببوسید و بگویید این وسیله حفظ حیا و دین من است. وقتی شما این حرکت را انجام میدهید یعنی دختر نوجوان من ببیند این وسیله، محافظ حریم من است.
زیر پا گذاشتن قانون حجاب در جامعه عادی شده است
وی در خاتمه خاطرنشان کرد: مانتوی ارزان با جنس مناسب و به صورت فراوان یکی از موارد وضعیت پوشش در بازار است، و از طرفی هم رفتارهای مختلفی مثل اینکه پشت ویترین مغازهها نوشتهاند «از پذیرش افراد بدحجاب و بیحجاب معذوریم»، اما هیچگاه این رعایت نشده است، یعنی قانون را میشود رد کرد، پس چرا دانشجوی دختر ما باید به قوانین دانشگاه پایبند باشد، وقتی خودتان رد میکنید و وضعیت کنونی اینگونه رقم میخورد.
الهه ملاحسینی – زنان نیوز
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه