اقیانوس‌ها تغییر رنگ می‌دهند!

تحقیقی تازه نشان می‌دهد که تغییرات اقلیمی در دو دهه اخیر اکوسیستم‌های دریایی را تحت تأثیر قرار داده و رنگ اقیانوس‌ها را عوض کرده است.
اقیانوس‌ها تغییر رنگ می‌دهند!
1402/04/27 - 15:45
تاریخ و ساعت خبر:
151204
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - تحقیقی تازه نشان می‌دهد که تغییرات اقلیمی در دو دهه اخیر اکوسیستم‌های دریایی را تحت تأثیر قرار داده و رنگ اقیانوس‌ها را عوض کرده است.
مطالعه جدیدی با بررسی داده‌های ماهواره‌ای مربوط به یک بازه زمانی ۲۰ ساله دریافته که رنگ اقیانوس‌ها تغییر کرده است. این تغییر رنگ از تغییری بزرگ در اکوسیستم‌های دریایی خبر می‌دهد که احتمالاً تحت تأثیر تغییرات اقلیمی است.
ماهواره‌ها دهه‌هاست که رنگ اقیانوس‌ها را بررسی می‌کنند و یکی از آن‌ها با نام Aqua اخیراً به بیستمین سال گردآوری داده در این زمینه رسیده است. ازاین‌رو، محققانی از دانشگاه MIT و مرکز اقیانوس‌نگاری ملی بریتانیا به بررسی این داده‌ها پرداخته و متوجه شده‌اند که رنگ اقیانوس‌ها به نحوی بی‌ارتباط با تغییرات عادی سالیانه تغییر کرده است.
محققان با تحلیل داده‌های ماهواره‌ای در حد فاصل سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۲۲ متوجه تغییر رنگ اقیانوس‌ها در مناطق مختلف و سال‌های گوناگون شده‌اند. آن‌ها می‌گویند این تغییر پیرو یک روند واضح است و از تغییرات ثابت سالیانه فراتر می‌رود.
دانشمندان در ادامه این تغییرات را با شبیه‌سازی‌هایی از یک تحقیق دیگر از سال ۲۰۱۹ مقایسه کردند که در آن وضعیت اقیانوس‌ها در دو سناریو با و بدون گازهای گلخانه‌ای بررسی شده بود. این شبیه‌سازی پیش‌بینی کرده بود که رنگ اقیانوس‌ها با وجود گازهای گلخانه‌ای در طول ۲۰ سال تغییر می‌کند و این تغییر در نیمی از اقیانوس‌های جهان رخ خواهد داد.
رنگ بیش از نیمی از اقیانوس‌ها عوض شده است
حالا پژوهشگران می‌گویند پیش‌بینی مدل‌های شبیه‌سازی‌شده با داده‌های جهان واقعی کاملاً مطابقت دارند و شاهد تغییر رنگ ۵۶ درصد از اقیانوس‌های دنیا هستیم. به‌طور خاص، اقیانوس‌های نزدیک به خط استوا در طول زمان سبزتر شده‌اند.
رنگ اقیانوس نشان‌دهنده حیاتی است که زیر لایه‌های بالایی آن وجود دارد. سطح اقیانوس از عمق صفر تا حدود ۱۰۰ متری ادامه می‌یابد. در همین نقطه شاهد برخورد اقیانوس با اتمسفر و جذب کربن‌دی‌اکسید از هوا هستیم. معمولاً اقیانوس‌های بسیار آبی حیات کمی دارند، درحالی‌که اقیانوس‌های سبز دربرگیرنده اکوسیستم‌هایی متشکل از فیتوپلانکتون‌ها هستند. فیتوپلانکتون‌ها میکروب‌هایی بسیار کوچک شبیه به گیاهان‌اند که رنگدانه سبز دارند. این میکروب‌ها نقش مهمی در چرخه غذایی اقیانوس‌ها ایفا می‌کنند و از طریق فتوسنتز به تولید اکسیژن می‌پردازند.
«استفانی داتکیویچ» که یکی از پژوهشگران این مطالعه بوده است، می‌گوید: «رنگ اقیانوس‌ها تغییر کرده و نمی‌توانیم بگوییم که این تغییر چگونه رخ داده است. اما می‌توانیم بگوییم که این تغییر رنگ بازتاب‌دهنده حیات پلانکتون‌هاست و بر تمام موجوداتی که از آن‌ها تغذیه می‌کنند، اثر خواهد گذاشت. این مسئله همچنین بر میزان جذب کربن در اقیانوس‌ها اثر می‌گذارد، چون انواع مختلف پلانکتون‌ها در این زمینه قابلیت‌های متفاوتی دارند. بنابراین امیدواریم که مردم این تغییرات را جدی بگیرند.»
نتایج این مطالعه در مجله Nature منتشر شده است.
دیجیاتو
انتهای پیام/م

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
اقیانوس، بریتانیا، تغذیه، جهان، کربن ،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
طبیعت و گردشگری
V
آرشیو