به بهانه زائر پذیری قصر شیرین در ایام اربعین حسینی / بخش اول

مروری بر تاریخ شهرستان قصر شیرین استان کرمانشاه

قصرشیرین شهرستانی که از غرب و شما همسایه عراق است
مروری بر تاریخ شهرستان قصر شیرین استان کرمانشاه
1402/06/01 - 11:36
تاریخ و ساعت خبر:
162639
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - شهرستان قصرشیرین ( به کردی : قه سر شیرین ) از شهرستان های استان کرمانشاه و از مناطق آزاد تجاری در غرب ایران است . مرکز این شهرستان شهر قصر شیرین است . سومار دیگر شهر آن است شهرستان قصر شیرین از شمال و غرب به کشور عراق و از جنوب به شهرستان ایلام و از شرق به شهرستان سرپل ذهاب و گیلان غرب محدود می شود .
شهرستان قصرشیرین دارای بهاری بسیار خوش آب و هوا می‌باشد و معمولا از اول اسفند تا پایان اردیبهشت هوای بسیار مطبوعی دارد و در این مدت میزبان میهمانان و گردشگران می باشداگر شما هم قصد بازدید این شهرستان را دارید این مدت بهترین زمان خواهد بود، و سپس از خرداد ماه تا آبان هوای گرمی دارد.این شهر به دلیل هوای گرم دارای نخلستان ها، و مرکبات زیادی می باشد.

لباس سنتی مردان و زنان قصرشیرین، موزه مردم‌شناسی کرمانشاه

جاهای دیدنی قصر شیرین
رودخانه الوند
واژه الوند به معنای بلندی و بزرگی است. این رودخانه همیشه سرزنده از سراب اسکندر سرچشمه ‌‌می‌گیرد. رودخانه الوند در شهرستان‌های ‌‌‌‌قصر شیرین‌‌‌، دالاهو و سرپل ذهاب جریان دارد. گفتنی است رودبار‌های کوچک مانند یاران‌‌‌، قلعه شاهین‌‌‌، دیره‌‌‌، آب سراب گرم و… از سرچشمه‌های جداگانه، به سمت این رودخانه جاری ‌‌می‌شوند. رودخانه الوند از مرز ایران و عراق عبور ‌‌می‌کند و سپس از شهر خانقین واقع در کشور عراق به رود سیروان ‌‌می‌ریزد‌‌‌.


نهر شاهگدار
کانال در بین اهالی روستا به نهر شاهگدار معروف شده است. این نهر در دوران ساسانیان، از ملات گچ و بلوک‌هایی ساخته شده است که جنس آن‌ها از سنگ‌های ماسه‌‌‌‌ای ‌‌‌‌است و به رنگ خاکستری مایل به سبز هستند. ارتفاع دیواره‌های این کانال بلند است و دریچه‌هایی در دو طرف کانال برای انتقال آب قرار داده شده است.در دوره پهلوی برای احیای باغ‌ها و مزارع کشاورزی از این کانال استفاده ‌‌می‌شد و اکنون آب رود حلوان (الوند) را به شمال شهرستان قصر شیرین به وسیله بندی در روستای سید ایاز انتقال ‌‌می‌دهد.


بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
قصرشیرین _ همسایه عراق - کرمانشاه
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اجتماعی
V
آرشیو