کاسبی جدید دلالان طلاق؛ پول بده، بی‌دردسر طلاق بگیر!

کافی‌ است همان اول، میخ‌تان را محکم بکوبید و بگویید که طلاق آخرین و بهترین راه است. طلاق توافقی آنقدر زیادشده که مشاوران و متخصصان این جلسات هم حوصله‌شان از نصیحت‌کردن و پنددادن، سر رفته است.
کاسبی جدید دلالان طلاق؛ پول بده، بی‌دردسر طلاق بگیر!
1402/06/02 - 15:15
تاریخ و ساعت خبر:
172846
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - تا پیش از رویت و برخورد با آگهی‌های تبلیغاتی که مضامینی مانند «طلاق فوری؛ تضمینی»، «طلاق در کمتر از ۲۰روز»، «طلاق؛ شروعی دوباره» و از این دست دربرداشتند، صحبت از مافیای طلاق، بیشتر به یک شوخی عجیب یا تصوری فانتزی می‌ماند؛ مافیایی که حالا دیگر نه شوخی‌ است و نه تصوری فانتزی! مافیای طلاق سال‌هاست در خلأ راهکارهای قانونی و فرهنگی در راستای کاهش آمار طلاق‌های توافقی به‌عنوان پرتعدادترین طلاق‌های ثبتی در کشور، فرصت ظهور یافته و با سودای سودآوری‌های مالی بر بنیان خانواده‌ها تاخته است.
طبق آخرین آمار منتشرشده از سوی سازمان ثبت احوال، ۸۰درصد از طلاق‌ها به‌صورت توافقی و در ۵ساله نخست زندگی مشترک زوجین صورت می‌پذیرد؛ آن هم در شرایطی که به عقیده کارشناسان حوزه خانواده، جامعه‌شناسان و روانشناسان اگر در رویه اجرای طلاق‌های توافقی، دست‌اندازهای قانونی و تبصره‌های بازدارنده با آموزه‌های فرهنگی وجود داشته باشد، نه مجالی برای عرصه‌گشایی مافیای طلاق می‌ماند و نه زوجین در اثر ناآگاهی و واکنش به تکانه‌های عصبی زندگی مشترک، تصمیم اشتباه می‌گیرند.
۵جلسه چنددقیقه‌ای برای بازگشت از تصمیمی سخت
پیداکردن لیستی بلندبالا از شماره‌های تلفن مراکز مشاوره بهزیستی یا همان مراکز مداخله در طلاق توافقی، کار چندان دشواری نیست؛ کافی است کمی وقت بگذارید و جست‌وجویی کوتاه در فضای مجازی داشته باشید.
با یکی از نخستین شماره‌های تلفن در ابتدای این لیست، تماس می‌گیریم.
خانم جوانی با تعجیل به سؤالات‌مان این چنین پاسخ می‌دهد: «اگر تصمیم به طلاق توافقی دارید باید به آدرس مرکز مشاوره ما مراجعه کنید. آنجا ابتدا در یک جلسه ارزیابی روانی با حضور متخصصان حوزه خانواده و نمایندگان دادگاه‌های خانواده، شرکت خواهید کرد. فراموش نکنید که زوج و زوجه باید در این جلسه حضور داشته باشند. رایگان هم هست. در پایان آن جلسه یک نامه معرفی به شما داده می‌شود تا در ادامه فرایند طلاق توافقی به مرکز مشاوره دیگری مراجعه کنید. در آن مرکز باید ۵جلسه مشاوره در بازه زمانی ۴۵روزه را پشت سر بگذارید. بعد هم باید با گواهی عدم‌انصراف از طلاق توافقی به دفاتر الکترونیک قضایی محدوده محل سکونتان مراجعه کنید و ضمن تکمیل فرم و پرونده، راهی دادگاه خانواده شوید. این مرحله هم بین ۱۰ تا ۱۵روز زمان می‌برد.»
وکیل نه، کارچاق‌کن آری!
سری هم به یکی از مجتمع‌های قضایی خانواده در جنوب‌شرقی تهران می‌زنیم. جمعیت زیادی، پریشان از مشکلات خانوادگی و بی‌حوصله از گرمای بیش از ۴۰درجه هوا مقابل مجتمع قضایی مورد نظر، به این طرف و آن طرف می‌روند. «پریسا» یکی از همین ده‌ها نفر جمعیت سرگردان است.
حکم دادگاه مبنی‌بر جاری‌شدن خطبه طلاق را در دست دارد. او می‌گوید: «یک وکیل کارکشته پیدا کن تا مثل من ۳‌ماه آواره دادگاه نباشی؛ اگه دنبال همچین وکیلی هستی، من سراغ دارم. فقط یه‌کم تعرفه وکالتش بالاست. البته ارزش داره. ۱۰میلیون هزینه کن، یه عمر راحت باش.»
با اینکه سال‌هاست سامانه ثنا فعال شده تا همه درخواست و دادخواست‌ها به‌صورت الکترونیک و منسجم ثبت شود، اما هنوز تعدادی عریضه‌نویس حوالی مجتمع قضایی دیده می‌شوند.
یکی از آنها که بعد از حدود ۲۰سال عریضه‌نویسی، حسابی مویی سپید کرده با کنایه می‌گوید: «با این همه تجربه‌های حقوقی که من دارم چیزی کمتر از وکیل و قاضی نیستم. هرچند توصیه می‌کنم به جای وکیل، برای حل مشکلت به کارچاق‌کن‌ها متوسل شوی. کمی چشم بچرخانی و تیز شوی، همین اطراف پیدایشان می‌کنی.»
زوجین عجول و مشاوران خسته
با عبور از در ورودی، وارد سالن مجتمع قضایی خانواده می‌شوم. اینجا در راهروهای باریک و بلند طبقات، جمعیتی بیش از آن جمعیت سرگردانی که بیرون مجتمع منتظر ایستاده بودند، دیده می‌شود. به بهانه مطلع‌شدن از چند و چون فرایند طلاق توافقی با یکی از کارکنان مجتمع گفت‌وگو می‌کنیم.
او می‌گوید: «گذشت آن زمانی که میدان برای جولان کارچاق‌کن‌ها باز بود. الان نظارت واحدهای حراست و حفاظت مجتمع‌های قضایی به قدری جدی و مستمر انجام می‌گیرد که کارکنان برای رسیدگی به پرونده‌ها ملزم و موظف هستند فقط با طرفین دعوی و وکلای آنها در ارتباط باشند نه افراد غیرمرتبط.» در کسوت فردی که متقاضی طلاق توافقی است از زوج جوانی سوال می‌کنم جلسات مشاوره طلاق توافقی، چقدر جدی است؟
مرد جوان پاسخ می‌دهد: «برای ما که هر جلسه بیشتر از ۱۰دقیقه طول نکشید. کافی‌ است همان اول، میخ‌تان را محکم بکوبید و بگویید که طلاق آخرین و بهترین راه است. طلاق توافقی آنقدر زیادشده که مشاوران و متخصصان این جلسات هم حوصله‌شان از نصیحت‌کردن و پنددادن، سر رفته است.»
هزینه‌های گران آقای وکیل طلاق تهران
از طریق یکی از سایت‌های مربوط به نیازمندی‌های رایگان، با فردی که در قسمت توضیحات خدمات، خود را وکیل معرفی کرده، تماس می‌گیریم.
خانم منشی، با مقدمه‌چینی تقریبا طولانی در وصف پرونده‌های موفق آقای وکیل، او را وکیل طلاق تهران می‌نامد و ادامه می‌دهد: «تعرفه حق وکالت غیرمالی طلاق امسال حدود ۴ تا ۵میلیون تومان است اما حق‌الوکاله آقای فلانی(همان وکیل مورد بحث) بین ۵ تا ۱۰میلیون تومان در نوسان است؛ آن هم به ۲دلیل مهم؛ اول اینکه ظرف مدت ۲۰روز حکم طلاق را تقدیم‌تان می‌کند و دوم اینکه حتی نیاز نیست در یکی از جلسات مشاوره هم شرکت کنید.»
در پاسخ به تعجب و تردیدهای ما، توضیح می‌دهد: «با این روش در واقع شما مرحله مشاوره و غربالگری روانی را دور زده‌اید. خیالتان راحت باشد؛ تضمین ما به شما این است که در جریان طلاق توافقی نه لحظه‌ای با همسر خود مواجه خواهید شد و نه اینکه به‌دلیل عدم‌حضور در جلسات مشاوره، پرونده‌تان دچار تأخیر و چالش می‌شود. از شرایط اقساطی حق‌الوکاله هم می‌توانید استفاده کنید.»









طرح‌هایی برای جدانشدن
برنامه ملی کنترل و کاهش طلاق بعد از تصویب در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی از سال۱۳۹۴ در دستورکار نهادهای دولتی مانند قوه‌قضاییه، وزارت بهداشت، وزارت آموزش‌ و پرورش، وزارت علوم، سازمان بهزیستی و دانشگاه‌ها قرار گرفت.
به موجب این برنامه ملی، طرح‌های تحکیم بنیان خانواده باید در راستای محورهای آموزش، مشاوره، حمایت‌های اجتماعی، فرهنگسازی، قضا و داوری، سلامت و برنامه و بودجه تدوین و اجرا می‌شد.
کمیت و کیفیت اجرای برنامه ملی کنترل و کاهش طلاق تاکنون مورد انتقاد بسیاری از کارشناسان و مسئولان قرار گرفته است. طبق قانون حمایت از خانواده، سال۱۳۹۷ بین دادگستری و سازمان بهزیستی توافقی صورت گرفت تا ضمن کاهش آمار طلاق در کشور، فرهنگ سازش و بخشش نیز بیش از پیش رونق گیرد.
طبق این توافق سامانه تصمیم یا مداخله در طلاق توافقی راه‌اندازی شد. افراد متقاضی طلاق توافقی پیش از مراجعه به دادگاه‌های خانواده، باید تقاضای طلاق خود را در این سامانه ثبت کنند.
بعد از ثبت اطلاعات، زوجین به مراکز مشاوره معین معرفی می‌شوند تا دلایل آنها برای طلاق مورد ارزیابی و غربالگری قرار گیرد. چنانچه زوجین بعد از طی فرایند قانونی و گذراندن جلسات مشاوره طلاق و غربالگری، همچنان به سازش نرسند، پرونده طلاق برای ادامه بررسی به دفتر خدمات الکترونیک قضایی فرستاده خواهد شد.
طبق آمار منتشرشده از سوی سازمان ثبت‌احوال، فعالیت این سامانه تأثیر بسزایی در میزان آمار طلاق برخی از استان‌های کشور داشته است.
نکته؛
۱۴۰۰

در این ســال آمار طلاق در کشور ۲۰۴هزار و ۴۸۶واقعه و در سال۱۴۰۱ برابر با ۲۰۴هزار و ۲۹۴واقعه به ثبت رسیده است.
۱۸۵
از مجموع ۳۷هزار و ۷۰۱واقعه طلاقی که در فروردین و اردیبهشت۱۴۰۲ به ثبت رسیده، کمترین طلاق به‌ترتیب مربوط به استان‌های ایلام با ۱۸۵واقعه، خراسان‌جنوبی با ۳۱۲واقعه و کهگـیـلـویــه و بویراحمد با ۳۷۴واقعه است.
۶۲۲۹
بیشترین طلاق ثبت‌شده در ۲ماهه نخست سال۱۴۰۲ نیز به‌ ترتیب مربوط به استان‌های تهران با ۶هزار و ۲۲۹واقعه، خراسان‌رضوی با ۴هزار و ۶۸واقعه و اصفهان با ۲هزار واقعه بوده است.
۵
تنها ۵درصد از ازدواج‌های دانشجویی در سال۱۴۰۱ به طلاق منجر شد و این درصد در برابر درصد کلی پدیده طلاق، نشان‌دهنده پایداری ازدواج‌های دانشجویی است.
۳۹.۹
در ســـال۱۴۰۱ میانگین سن طلاق برای آقایان ۳۹.۹ و برای بانوان ۳۵.۵ ثبت شده است که نسبت به ۱۰سال گذشته، ۵سال سن طلاق افزایش یافته است. این آمار در مناطق روستایی ۳سال کمتر از مناطق شهری است.
منبع: همشهری
انتهای پیام/م

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
سازمان ثبت‌احوال، وزارت آموزش و پرورش، مجتمع قضایی، قوه قضائیه، وزارت علوم، وزارت آموزش‌وپرورش، زوجین عجول،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اجتماعی
V
آرشیو