تصاویری از یک ایستگاه متروی تهران، جهانی شد

این ورودی که از طاق‌ها و دالان‌هایی تو در تو و متقاطع از جنس آجر تشکیل شده، می‌تواند الگویی در جهت بازتعریف محیط‌های شهری باشد؛ آنگونه که شهر به محلی چشم‌نواز برای گشت و گذار و پیاده‌روی تبدیل شود.
تصاویری از یک ایستگاه متروی تهران، جهانی شد
1402/06/28 - 16:44
تاریخ و ساعت خبر:
173892
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - وبسایت دزین (Dezeen) که یکی از معتبرترین و تاثیرگذارترین وبسایت‌های معماری دنیاست، هر سال جوایزی را به آثار برگزیدۀ معماری در حوزه‌های مختلف اهدا می‌کند. این جایزه حوزه‌هایی از جمله خانه‌های مسکونی شهری، خانه‌های روستایی، پروژه‌های زیرساختی و حمل و نقل، هتل‌ها و غیره را شامل می‌شود.
به تازگی فهرست طولانی نامزدهای دریافت جوایز سال ۲۰۲۳ اعلام شده که در میان آن‌ها آثاری معماری از ایران نیز در حوزه‌های مختلف به چشم می‌خورند. یکی از این آثار پروژۀ «ایستگاه متروی جهاد» است که در بخش جایزۀ پروژه‌های زیرساختی و حمل و نقل نامزد دریافت جایزه شده است.










این ایستگاه توسط یک استودیوی معماری ایرانی در میدان جهاد و در مسیر خط 3 متروی تهران طراحی و اجرا شده است.
وبسایت دزین در توضیحاتی پیرامون این پروژه، آن را یک تلاش موفق در جهت بازتعریف ورودی‌های متروی تهران معرفی می‌کند.
معمار این طرح تلاش کرده که این ورودی را به گذرگاهی دارای روح تبدیل کند که عابران پیاده در آن احساسی از صمیمیت و گرما داشته باشند؛ تلاشی که اگر گسترش پیدا کند می‌تواند تهران را به شهری خوشایند برای پیاده‌روی و گشت و گذار تبدیل کند؛ بر خلاف آن چیز که امروز در اکثر نقاط آن مشاهده می‌کنیم.











مصالحی که در این بنا به کار رفت‌اند نیز کاملا بومی هستند؛ در ساخت این ایستگاه از 300 هزار آجر دست‌ساز که در کوره‌های مناطق حاشیه‌ای تهران ساخته شده‌اند استفاده شده است.
فرادید
انتهای پیام/م

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
ایران، پیاده روی، حمل و نقل، معماری ،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اجتماعی
V
آرشیو