در مریخ رنگ‌ها چطور دیده می‌شوند؟

احتمالا به این فکر کردید که آینده ما بر روی سیارات دیگر چگونه خواهد بود، باورکردنی نیست اما مغز ما می‌داند در شرایط مختلف و برای دیدن رنگ‌ها و حالت‌های مختلف، چگونه باید عمل کند.
در مریخ رنگ‌ها چطور دیده می‌شوند؟
1402/07/03 - 14:53
تاریخ و ساعت خبر:
174148
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - احتمالا به این فکر کردید که آینده ما بر روی سیارات دیگر چگونه خواهد بود، باورکردنی نیست اما مغز ما می‌داند در شرایط مختلف و برای دیدن رنگ‌ها و حالت‌های مختلف، چگونه باید عمل کند.
مغز انسان در سازگاری با شرایط نوری مختلف بسیار خوب عمل می‌کند. به استفاده از یک عینک آفتابی رنگی فکر کنید: در ابتدا، رنگ آن قابل توجه است، اما پس از مدتی، رنگ‌ها دوباره «عادی» به نظر می‌رسند.
عدسی چشم افراد مسن در مقایسه با زمان جوانی به تدریج زردتر می‌شود، این ویژگی چشم انسان نیز به طور طبیعی با افزایش سن اتفاق می‌افتد. با این حال، این زردی باعث نمی‌شود که رنگ‌ها را با طیف زرد ببینند، زیرا مغز آنها این رنگ را تصحیح می‌کند.
اما چگونه مغز شما در یک محیط کاملاً جدید، محیطی که روی زمین وجود نداشت، با رنگ‌ها سازگار می‌شود؟
مایکل وبستر، دانشمند بینایی شناختی در دانشگاه نوادا، رنو، گفت:«رنگ، در هر طیفی از رنگ‌ها باشد، در نهایت خاکستری به نظر می‌رسد.» طبق تحقیقات وبستر، همان مکانیسمی که لنزهای زرد و عینک آفتابی، رنگی را تصحیح می‌کند، زمانی که فضانوردان به سیاره دیگری سفر می‌کنند، رخ می‌دهد. بسته به اینکه رنگ‌های غالب در محیط جدیدشان چه هستند، مغز یک کاوشگر فضایی برای درک آنها تنظیم می‌شود. مثلاً مریخ را در نظر بگیرید.
در مریخ رنگ‌ها چطور دیده می‌شوند؟
وبستر گفت:«پیش بینی من این است که وقتی مردم به مریخ می‌روند، سیاره سرخ در طول زمان برای آنها قرمز به نظر نمی‌رسد. در عوض، زمین زنگ زده مریخ قهوه‌ای یا خاکستری به نظر می‌رسد و آسمان مریخ آبی‌تر به نظر می‌رسد، البته نه به اندازه زمین، اما به میزان قابل‌توجهی کمتر از آنچه اکنون نارنجی به نظر می‌رسد، نارنجی است.
این بدان معنا نیست که هر آسمان بیگانه در طول زمان برای ما آبی به نظر می‌رسد. این بستگی به رنگ غالب نوری دارد که از جو در رابطه با رنگ‌های غالب منظره می‌آید. متضاد رنگ نارنجی، رنگ آبی است، بنابراین با حرکت مغز ناظر به سمت خنثی، رنگ های سردتر احتمالاً برجسته‌تر می‌شوند. اما اگر می‌توانید برای مثال به یک سیاره فراخورشیدی با پوشش گیاهی بنفش و آسمان طلایی سفر کنید، ممکن است مغزتان به شکل دیگری تنظیم شود.
فیلتر رنگ ذهنی شما به رنگ محدود نمی‌شود. همچنین برای شدت تنظیم می‌شود. یعنی در سیاره ای با پالت رنگ طبیعی محدود، مغز شما با تغییرات بسیار ظریف در سایه هماهنگ می‌شود. با گذشت زمان، رنگ‌های برجسته را زنده‌تر می‌بینید و بالعکس. وبستر می گوید:«اگر در محیطی فوق العاده رنگارنگ زندگی می‌کردید، در واقع آن «برجستگی» را رد می‌کردید. پس از بازگشت به زمین، برجستگی‌های رنگ ذهنی شما در نهایت به تنظیمات کارخانه باز می‌گردند.
خبرآنلاین
انتهای پیام/م

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
سیاره، سیاره سرخ، مغز، مغز انسان، بینی ،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
طبیعت و گردشگری
V
آرشیو