تاثیر ورزش های خانوادگی در آرامش و ایجاد نشاط در خانه

یکی از بزرگترین مزایای مشارکت خانواده در ورزش، فعال شدن بیشتر است. فعالیت بدنی در هر سنی مهم است و ورزش کردن یک راه عالی برای شروع است خواه فرزند شما یک ورزشکار ذاتی باشد یا نباشد، مشارکت و حرکت او راهی عالی برای ارتقا فعالیت بدنی و ورزش است. با تاکید بر اهمیت ورزش، بذرهای اولیه را به امید یک عمر فعالیت بدنی معنیدار در کودکان میکاریم و در حالی که فرزند شما در حال تمرین است، ممکن است به شما یادآوری شود که ورزش کردن، پیوستن به یک تیم ورزشی محلی یا پیاده روی سریع مناسب است
تاثیر ورزش های خانوادگی در آرامش و ایجاد نشاط در خانه
1402/08/10 - 10:00
تاریخ و ساعت خبر:
175775
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - از آذربایجان شرق : بهنازمصلحی فرد ، دکتر ورزش مدیریت در یادداشتی درباره تأثیر ورزش های خانوادگی در آرامش و ایجاد نشاط در جامعه نوشت : برخی از والدین برای فرزندان خود برنامه های سختگیرانه ای در نظر میگیرند که شامل کلاس های فوق برنامه و فعالیت های ورزشی است تا آنان را مشغول نگه دارند و روحیه رقابتی آنان را تحریک کنند اما به عنوان یک فعالیت خانوادگی، ورزش به تقویت پیوندهای عاطفی نیزکمک میکند و میتواند درمانی برای افزایش عزت نفس و از بین بردن استرس باشد.
تحمل، همبستگی، نظم، انضباط و کار گروهی برخی از ارزش هایی است که ورزش آن را تقویت میکند. این فعالیت نه تنها به ما اجازه میدهد آرامش داشته باشیم بلکه به ما امکان میدهد همراه با عزیزان خود ارزش هایی مانند مسئولیت، صداقت، احترام و تعهد را تقویت کنیم. تشویق این عمل بسیار مهم است زیرا با آن میتوانیم روال عادی زندگی را توسعه دهیم و از اضطراب رها شویم؛ به عنوان یک خانواده دور هم جمع شویم و سبک زندگی سالمی را در پیش بگیریم که منجر به سلامت جسمی و روحی میشود.
در نظر گرفتن ترجیحات هر یک از اعضای خانواده هنگام انتخاب ورزش مهم است. اگر هر کس چیز متفاوتی را دوست دارد، حداقل سعی کنید راهی برای انجام این ورزشها در یک مکان و در صورت امکان در یک زمان پیدا و ایجاد یک برنامه ورزشی خانوادگی را امکان پذیر کنید. تناوب و تکرار این برنامه بستگی به در دسترس بودن هر فرد دارد. پیشنهاد این است که فعالیت ورزشی را دو تا سه مرتبه در هفته، به ویژه در روزهای تعطیل و عصرها طی روزهای هفته بعد از بازگشت از محل کار یا مدرسه به خانه، انجام دهید.
توصیه شده یک روال معمول را دنبال کنید که در آن حرکات کششی و گرم کردن را به صورت گروهی انجام دهید، به گونهای که متناسب با فعالیتی باشد که انجام میشود. خانواده ها اهداف و چالش هایی را تعیین، از رژیم غذایی خاصی در خانه که مخصوص وضعیت سلامت هر یک از اعضای خانواده است، پیروی کنند و با نوع تمریناتی که در حال انجام است، سازگار باشند. هر کاری را که انتخاب میکنید انجام دهید، به این معنی است که به آن عادت میکنید؛ بههمین دلیل است که والدین و خواهر و برادرهای بزرگترباید انگیزه اصلی باشند.
ورزش برای سلامت کلی یک خانواده مفید است و باعث میشود کودکان به تدریج وارد دنیای ورزش شوند. در ذیل به ورزش هایی که باعث ایجاد روابط نزدیکتر میشوند، اشاره شده است.
چرا باید خانواده ها در ورزش مشارکت داشته باشند؟
مزایای زیادی برای ورزش همراه خانواده وجود دارد که به آنها اشاره میشود:
فعال شدن
یکی از بزرگترین مزایای مشارکت خانواده در ورزش، فعال شدن بیشتر است. فعالیت بدنی در هر سنی مهم است و ورزش کردن یک راه عالی برای شروع است خواه فرزند شما یک ورزشکار ذاتی باشد یا نباشد، مشارکت و حرکت او راهی عالی برای ارتقا فعالیت بدنی و ورزش است. با تاکید بر اهمیت ورزش، بذرهای اولیه را به امید یک عمر فعالیت بدنی معنیدار در کودکان میکاریم و در حالی که فرزند شما در حال تمرین است، ممکن است به شما یادآوری شود که ورزش کردن، پیوستن به یک تیم ورزشی محلی یا پیاده روی سریع مناسب است
مهارتهای رهبری
یکی از بزرگترین مزایای ورزش های سازمان یافته، فرصت یادگیری و توسعه برخی مهارتهای رهبری است. درگیر کردن فرزندتان با ورزش، درست همین کار را انجام میدهد. اگرچه حضور در یک تیم ورزشی نیاز به کار گروهی زیادی دارد اما مهارتهای رهبری زیادی نیز میطلبد. این موارد با گذشت زمان توسعه مییابند اما با بر عهده گرفتن مسئولیت و دانستن اهمیت ورزشکاری، کودکان با فرصتهای رهبری متعددی آشنا و با موارد متعددی از پیروزی یا شکست مواجهه میشوند که منجر به رهبر شدن خواهد شد.
مربیان و معلمان بزرگسال با کمک به ایجاد بازی جوانمردانه، برد و باخت خوشایند و کمک به بازیکنان در یافتن نقش خود، در تمام مدت با ایجاد و هدایت کل تیم به سمت دستیابی به یک محیط سالم و رقابتی در تیم، نقش بزرگی ایفا میکنند. این امر به طورحتم مهارتهای رهبری را تقویت میکند و آن مهارتهای زندگی است که همه میتوانند از آن استفاده کرده و در تالشهای آینده خود آن را به کار گیرند.
مزایای اجتماعی
دوستیابی حتی در سنین بزرگسالی نیز دشوار است. انجام ورزش در نوجوانی هم به بازیکنان و هم به والدین آنان این فرصت را می دهد که با افراد جدید ملاقات کنند، در مورد دیگران بدانند و به صورت تیمی برای منافع مشترک تعامل داشته باشند. به طور خلاصه، این یک راه عالی برای بهبود مهارتهای اجتماعی و پیدا کردن دوستان جدید است.
با شرکت در ورزش، کودکان مهارت های اجتماعی را توسعه میدهند که تا پایان عمر برای آنان مفید خواهد بود. والدین همچنین میتوانند از مزایای اجتماعی مشارکت به عنوان حامی تیم خوب و مثبت، ارتباط با سایر بزرگساالن خارج از محل کار یا دیگر حلقه های معمول آنها استفاده کنند.
اعتماد به نفس
همچنین شناخته شده است که ورزش به افزایش عزت نفس و اعتماد به نفس در کودکان، نوجوانان و بزرگسالان کمک میکند.
کسانی که ورزش میکنند از طرف مربیان، هم تیمی ها و تماشاگران تشویق و تایید میشوند و باعث ایجاد اعتماد به نفس آنان میشود. از طریق ورزش، شرکت کنندگان همچنین میتوانند با انتقاد سازنده بهتر کنار بیایند. مشارکت شما و خانواده در ایجاد سلامت عاطفی، روحی و جسمی خانواده شما کمک میکند.
پیوند
تقویت پیوندهای ارتباطی بین اعضای خانواده از اهمیت بالایی برخوردار است. گاهی فاصله بین نسل ها یا شخصیت ها یا علایق میتواند مانند ابراز احساس شود. مشارکت ورزشی میتواند صدها راه گفت وگو و راه های مختلف برای برقراری ارتباط، گذراندن وقت و پیوند با خانواده ایجاد کند. اگر ورزش کار شما نیست اما کودک شما آن را دوست دارد، بگذارید فرزند شما معلم شما باشد و قوانین، تفاوتهای ظریف و راهبردها را به شما بگوید. هر فرصتی برای اجازه دادن به کودک برای متخصص شدن، یک فرصت پیوند عالی است. اگر خانواده شما علاقه زیادی به ورزش دارند، مشارکت باعث به اشتراک گذاری داستان های مهم خانوادگی میشود و پیوندها وپیشینه ها را تقویت میکند
راهکار های ساده برای ورزش خانوادگی اگر والدین واقعاً میخواهند به فرزندشان انگیزه دهند که ورزش کند، بهترین راه برای انجام این کار این است که خودشان را الگو قرار دهند. بزرگترین عاملی که میتواند بر سلامت و فعال بودن بچه ها تأثیر بگذارد، کاری است که خانواده آنها انجام میدهند. پس به والدین توصیه میشود به جای اینکه انتظار داشته باشند کودکان به تنهایی ورزش کنند، تاحدامکان با آنها همراه شوند و صمیمی باشند. پیاده روی یا دوچرخه سواری خانوادگی داشته باشید، بازی های گروهی با توپ یا چوب و طناب، میتواند به انگیزه بیشتر کودکان برای ورزش کمک کند. الزم است وقتی کودک هدفی را تعیین میکند، والدین به سلامت آن هدف نظارت داشته و درعین حال آن هدف را کوچک نشمارند و به اعتمادبه نفس کودک خدشه وارد نکنند. فضای بازبه کودکان انگیزه زیادی برای کاوش و بازی میدهد و راههای آسان زیادی برای فعال بودن آنها دارد. با این حال، گاهی پیداکردن گزینه هایی که به صرف انرژی آنها در خانه کمک کند، میتواند چالش برانگیز باشد. در اینجا چند ایده برای تمرینات داخل خانه برای کودکان آورده شده است.
راهپیمایی یا پیاده روی
هدف اصلی این فعالیت ها لذت بردن از طبیعت، تنفس بهتر و هوای تازه است. این فعالیتها برای همه سنین توصیه میشود و با توجه به شرایط جسمانی هر فرد، شدت آن میتواند از سطح پایه تا متوسط متغیر باشد. این فعالیتها برای پدربزرگها و مادربزرگها
ایده آل است.
سنگ نوردی یا صخره نوردی
این فعالیت شرکت کنندگان را تشویق میکند تا برای انتخاب بهترین مسیر و حمایت از کسانی که در جلو یا عقب خط هستند، همکاری کنند. این راهی برای ایجاد اعتماد بین خواهر و برادر، والدین و فرزندان یا زوجین است.
فریزبی ( بشقاب پرنده)
این فعالیت برای همه اعضای خانواده خوب است. اعتماد، احترام و انضباط جنبه های کلیدی برای لذت بردن از آن است. از آنجا که هیچ داوری یا قضاوتی را شامل نمیشود، این فعالیت بازی عادلانه را از طریق صداقت و احترام به دیگری ترویج میدهد.
قبل و بعد از ورزش چه کاری انجام دهیم؟
برای بهبود ظرفیت هوازی با تمریناتی مانند دویدن یا دوچرخه سواری، گرم کردن ۳۰ دقیقه ای را انجام دهید که شامل تمرینات هماهنگی و چابکی به صورت خانوادگی است.
تمرینات قدرتی و سرعتی مانند پرش و مسابقات کوتاه را برای بهبود پاسخ واکنشها و تحریک رقابت را حداکثر به مدت ۲۰ دقیقه انجام دهید.
هنگام اتمام یک فعالیت ورزشی سرد کردن بین پنج تا ۱۰ دقیقه بسیار مهم است. بدن به این ترتیب بهبود مییابد و ماهیچه ها پس از فعالیت شدید به حالت استراحت باز میگردند.
تبدیل فعالیت بدنی به یک رویداد خانوادگی همه ما از فواید زیاد فعالیت بدنی و پیامدهای منفی عدم تحرک آگاهی داریم. به عنوان مثال نبود تحرک جسمانی منجر به افزایش خطر ابتلا به بیماری هایی مانند دیابت، پوکی استخوان، بیماریهای قلبی عروقی، برخی سرطانها (سینه و روده بزرگ) و مسائل مربوط به سلامت روان میشود. از سوی دیگر فعالیت بدنی با افزایش ظرفیت یادگیری، تمرکز و سایر مزایای سلامت جسمی و روانی مرتبط است. بنابراین ما به عنوان والدین میخواهیم فعالیت بدنی را در زندگی روزمره پیاده کنیم و یک شیوه زندگی سالم را در بین فرزندان خود تشویق کنیم.
فعالیت بدنی برای رشد سالم ضروری است و اتخاذ عادات فعالیت بدنی در اوایل زندگی احتمال این که کودکان در بزرگسالی از نظرجسمانی فعال باقی بمانند را افزایش میدهد. شرکت در فعالیتهای بدنی خانواده به کودکان کمک میکند مهارتهای زندگی همچنین مزایای سلامتی را کسب کنند. به عنوان مثال فعالیت بدنی خانواده میتواند به فرزند شما در یادگیری کار گروهی، مهارتهای رهبری و تصمیم گیری با کیفیت کمک کند.
اهمیت الگوسازی نقش
والدین و مراقبان نقش مهمی در شکل گیری ایده ها و رشد کودکان دارند. والدین و سرپرستان که شیوه زندگی مثبت و سالم را نشان می دهند، بر تصمیمات و رفتارهای فرزندانشان تاثیر میگذارد نکات زیر بر اساس تحقیقات روانشناسی ورزش و رشد کودک ارائه
شده است
• کودکان از رفتار بزرگسالان در زندگی خود الگو میگیرند.
• کودکان بیشتر تحت تاثیر آنچه از اعمال والدینشان میبینند، قرار دارند تا آنچه والدین آنان میگویند.
• بزرگسالان جوان اغلب والدین را الگوی ورزشی یا آمادگی جسمانی میدانند.
یافتن زمان برای فعالیتهای خانوادگی
چگونه میتوانید زمانی که برنامه شلوغی دارید، برای فعالیت بدنی خانواده وقت پیدا کنید؟ در اینجا چند پیشنهاد ارائه شده است:
۱) در ابتدای هر ماه بازههای زمانی ۳۰ دقیقه ای هفتگی را که همه اعضای خانواده میتوانند به زمان آمادگی جسمانی خانوادگی اختصاص دهند، مشخص کنید؛
۲) به جای تماشای تلویزیون بعد از شام، از فعالیت بدنی خانوادگی لذت ببرید؛
۳) از سایر خانوادهها بخواهید در یک بازی هفتگی غیر رسمی فوتبال یا والیبال شرکت کنند؛
۴) از فرزندان خود بخواهید فعالیتها را انتخاب و سازماندهی کنند. این بخشی از فرآیندی است که باعث تقویت و ایجاد انگیزه میشود و توسعه مهارتهای زندگی و رفتارهای مثبت سبک زندگی را تسهیل میکند.
فعالیت بدنی خانواده نیازی به هزینه ندارد. در اینجا چند گزینه ارزان معرفی شده است:
۱) دوچرخه سواری تا فروشگاه یا کتابخانه
۲) بازی بسکتبال در پارک
۳) رفتن به اسکیت روی یخ یا ساختن آدم برفی
۴) برگزاری راهپیمایی خانوادگی در اطراف خانه
۵) بازدید از موزه
۶) کار در حیاط
۷) انجام بازیها درون حیاط مانند گرگم به هوا، فوتبال، بدمینتون
۸) دمیدن حباب و تعقیب حبابها
۹) انجام حرکات کششی قبل از بردن بچه ها به مدرسه
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
ورزش خانوادگی، آرامش و نشاط در خانه، سلامت
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اجتماعی
V
آرشیو