مدیر مدرسه دخترانه نمونه پژوهش :

تثبیت سیاستهای فرهنگی حجاب نیاز به صبر، استمرار و جدیت در کار دارد

مدیر مدرسه دخترانه نمونه پژوهش زهدان گفت : یکی از رفتارها و منش‌های انسان، زیست عفیفانه است و از نمودهای بیرونی زیست عفیفانه، نحوه مراوده با دیگران، رعایت حقوق دیگران و روابط اجتماعی است .
تثبیت سیاستهای فرهنگی حجاب نیاز به صبر، استمرار و جدیت در کار دارد
1402/08/27 - 11:08
تاریخ و ساعت خبر:
176547
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - سیستان و بلوچستان ،مهین غفران مدیر مدرسه دخترانه نمونه پژوهش در گفتگو با خبرنگار زنان ایران وظیفه معلمین در آموزش عفاف و حجاب و زیست عفیفانه در مدارس را بسیار سنگین عنوان کرد و گفت : از منظر اسلام، حجاب یکی از مهمترین تدابیر و اصول طراحی نظام اجتماعی است، و امروزه با توجه به هجمه دشمن و آسیب های فضای مجازی که همه با برنامه ریزی خاصی از سوی دشمن اداره می شوند، آموزش و پرورش باید بر ترویج و تثبیت بن مایه حجاب و زیست عفیفانه در مدارس برنامه ریزی کند و بر روی مقوله حیا تمرکز و به صورت جدی کار کنند زیرا با این تمرکز تربیتی مدرسه بر روی مفهوم حیا، بخش مهمی از این چالش به صورت موثری مرتفع خواهد شد .حتی نظافت ، اموراجرایی و انتظامی در مدرسه به خصوص شخص متولی تذکر دادن های جدی در مورد تنظیم رفتار دانش آموزان در مدرسه باید با این راهبرد خاصی تنظیم شوند.
وی افزود : مهمترین و سرنوشت سازترین بزنگاه پرداختن به موضوع حیا در فرایند تربیت دختران مقطع سنی دوره ابتدایی و متوسطه اول است .در این دوران حساس پوشش دانش آموزان دختر باید طبق آیین نامه اجرایی مدارس باشد .فرض کنید میخواهید به کودک خود اجازه بدهید در پشت بام منزل بازی کند، خطری که ممکن است در پیش باشد این است که مبادا از لبه پشت بام به پایین سقوط کند برای جلوگیری از این اتفاق ،کافی نیست که به فرزندتان بگویید: کسی از لبه ی پشت بام پایین نپرد، بلکه دستورالعمل درست این است که بگویید: حواستان باشد در هنگام بازی کسی نزدیک لبه پشت بام نرود . ممکن است که رفتن به لبه پشت بام مساوی سقوط نباشد ولی برای پرهیز از خطر سقوط ،این یک تعیین حد بسیار عاقلانه است. نقش حیا در منظومه اندیشه اسلامی دقیقاً چنین چیزی است .تثبیت حیا ،به معنای فردی و اجتماعی آن ،در واقع همین تنظیم حدود عاقلانه برای مدیریت مسئله حجاب و زیست عفیفانه در جامعه است.
وی اظهار داشت: یکی از رفتارها و منش‌های انسان، زیست عفیفانه است و از نمودهای بیرونی زیست عفیفانه، نحوه مراوده با دیگران، رعایت حقوق دیگران و روابط اجتماعی است و از مهم‌ترین نمودهای بیرونی زیست عفیفانه، رعایت حجاب و نحوه پوشش در جامعه می باشد. باید تاکید کنیم که همه اقشار جامعه برای داشتن زیست عفیفانه نیازمند سیر مراحل تزکیه و سلوک می باشند . امیرالمومنین(ع)در کتاب نهج البلاغه به مراحل تزکیه اشاره دارند از جمله : (تفکر، توجه به کرامت انسانی، مشارطه، مراقبه و محاسبه). و همچنین رهبر معظم انقلاب هم می‌فرمایند:( که تزکیه، داروی رهایی انسان از هرگونه فساد است). حال اگر در مدارس بر روی این مقوله ها کار انجام شود و مدارس فقط به آموزش موارد درسی اکتفا نکنند بی شک دخترانمان به سمت عفاف و حجاب خواهند رفت .
وی اظهار کرد: زیست عفیفانه نیازمند یک قطب‌نمای درونی است که انسان بتواند در برابر جاذبه‌های باطل، خویشتن‌داری و خودکنترلی داشته باشد و در واقع زیست عفیفانه، رعایت حد و حدود در موقعیت‌های مختلف و داشتن چهارچوب و مرز مشخص با دیگران است و آموزش این موارد مهم به نسل پیش رو وظیفه معلمین در مدارس است که باید روی این موارد کار کنند .
غفران گفت : من معتقدم راهبرد اصلی و بلند مدت آموزش و پرورش باید این باشد که مدرسه باید برروی "حیا " تمرکز کند. خداوندی که حکیم است و چون خود کار بیهوده و عبث انجام نمیدهد انسانها را فطرتاً خداجو و حق طلب و پاک خلق نمود و فقط به آنچه حکم کرد که عقل آنها می پسندد. به مردها دستور داد که چشم خود را از نگاه هوس آلود به زن بپوشاند و به زن فرمود که از خودآرایی و بی حجابی و بدحجابی در اجتماع پرهیز کند تا جامعه از فساد در امان ماند .
با توجه به این نکات اساسی نقش آموزش و پرورش پررنگ کردن و سوق دادن انسانها به سمت فطرت است .
وی با توجه به دوران حساس نوجوانی و جوانی تاکید کرد : در جهان امروز هیچ نوجوان و جوانی از پند دادن و نصیحت کردن به خصوص در مورد حجاب استقبال نمی کند پس ما باید به صورت غیر مستقیم و برگزاری حتی واحد درسی در آموزش و پرورش و بررسی مسئله حجاب در ادیان و قبل و بعد از اسلام به مسئله مهم حجاب بپردازیم و فقط به جوان ها آگاهی بدهیم و فطرتها را بیدار کنیم و مسئله را ریشه ای حل کنیم تا بتوانیم به مرحله بندگی خداوند حکیم برسیم زیرا تا زمانی که اطاعت از امر پروردگار نداشته باشیم مشکلی از ما حل نخواهد شد .
غفران در پایان خاطر نشان کرد: گاهی می شنویم نکته هایی در باب محیط مدارس دخترانه و عدم لزوم حفظ حجاب در محیطی که نامحرم نیست مطرح میشود که این خود ناشی از عدم تجربه مدرسه داری در محیط های دخترانه است .اتفاقا محیط مدرسه جایی باید باشد که دختران حفظ عفاف و حجاب را در آنجا آموزش ببینند و آن را در وجودشان نهادینه کنیم زیرا این دختران امروز مادران فردا هستند که نسلی دیگر را باید تربیت کنند.
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
سیاست های فرهنگی ، حجاب و عفاف، دختران دانش آموز، مدیر مدرسه دخترانه نمونه پژوهش ،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اجتماعی
V
آرشیو