تحولات فلسطین چه تغییراتی در افکارعمومی جهان ایجاد کرده است؟

کشوری مانند اسپانیا مردم برای حمایت از مظلومان فلسطین به خیابان ها بیایند موضوع بسیار قابل توجهی است. این موضوع قطعا موجب شگفتی و حتی نگرانی حاکمان کشورهای غربی شده است و از سوی دیگر اثرات آن بر روی سیاست های رژیم کودک کش صهیونیستی بیشتر خواهد بود. درواقع با فشار افکارعمومی در کشورهای اروپایی کشورهای غربی بیشتر احساس خطر می کنند و این احساس خطر آنان بیشتر بر روی اسرائیل تاثیر خواهد گذاشت.
تحولات فلسطین چه تغییراتی در افکارعمومی جهان ایجاد کرده است؟
1402/09/01 - 10:29
تاریخ و ساعت خبر:
176773
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - امیرحمزه نژاد: خانم «یونه بلارا»، وزیر حقوق اجتماعی اسپانیا توسط رئیس‌جمهور این کشور برکنار شد. این عضو کابینه در اعتراضات حمایت از فلسطین شرکت کرد و خواستار محاکمه‌ نتانیاهو شده بود.
در یک ماهه اخیر شاهد اعتراضات بسیاری در اسپانیا، انگلیس، آمریکا و ... در خصوص تحولات فلسطین اشغالی بوده ایم. با تغییراتی که در حوزه اطلاع رسانی اتفاق افتاده است و شبکه های اجتماعی به عنوان یکی از رسانه‌های مرجع در میان افکارعمومی ایجاد شده است، فضای امپریالیسم رسانه‌ای غرب به شدت با چالش جدی مواجه شده است. از سوی دیگر رسانه‌های دیگری چون «الجزیره» به عنوان رسانه‌های موج سوم سبب شده‌اند تا فضای حاکمیت رسانه‌ای غرب به شدت بهم بخورد.
در دوره‌ای که به عصر سلطه رسانه‌ها معروف بود و جریان بین‌المللی خبر و امپریالیسم رسانه‌ای غرب، شکل جدید و پیچیده‌تری از استعمار ملت‌ها و فرهنگ‌ها را در پیش گرفته بود، رسانه‌ها به‌ویژه در ایالات متحده و برخی کشورهای اروپایی به‌صورت جزیی از شبکه درهم تنیده نظام سلطه اقتصادی و سیاسی درآمدند و تنها در اختیار صاحبان قدرت و پول، جریان خبر هدایت می‌شدند.
تکنولوژی ارتباطات و جریان اخبار شکل امپریالیسم را از کشورهای توسعه‌یافته بر کشورهای در حال توسعه نشان می‌دهد و عملاً یک قطب‌بندی مرکز ـ پیرامون ایجاد گردید که در آن، رسانه‌ها، در پی حفظ منافع و مصالح مرکز بوده و جریان رسانه‌ای و تبلیغاتی خود را به‌گونه‌ای طراحی می‌کنند که هرآنچه بخواهند به‌راحتی در ذهن و فکر افکار عمومی حک کنند آن هم به نحوی که به این راحتی‌ها نتوان نسبت به اصلاح یا رفع آن اقدام کرد مگر اینکه مجدداً همین رسانه‌ها اراده کنند! این شرایط تا حدودی با پدید آمدن شبکه های اجتماعی تغییر کرد.
در همین راستا آگاهی عمومی در کشورهای غربی افزایش چشمگیری پیدا کرده است. البته باید گفت که مهاجرین در کشورهای غربی نیز تاثیرات بسزایی در فرهنگ غربی گذاشته اند. این افراد که از کشورهای خاورمیانه،آفریقا و ... در کشورهای غربی حضور دارند و زندگی می کنند نیز به عنوان سنتی ترین رسانه یعنی گفت و گوی میان فردی و مستقیم که اثرگذاری آن بیشتر است عمل می کنند و این موضوع نیز به آگاه‌سازی در غرب بسیار کمک کرده است.
البته باید گفت که در غرب اتفاقات و موج های بیداری نیز در حال شکل گیری است. در این راستا در آمریکا شاهد نگرش های جدیدی در قشر جوان بوده ایم که با حاکمیت تفاوت و تعارض جدی دارد. جنبش تی پارتی از همین موضوع نشات گرفته بود و بعد از آن جنبش تسخیر وال استریت در این حوزه ایجاد شد. حالا به نظر می رسد تحولات فلسطین اشغالی معادلات افکارعمومی در جهان را نیز تحت شعاع خود قرار داده است و از این نظر جنبش جدیدی در کشورهای غربی در سطح اجتماعی و جوامع ایجاد شده است که بعضا تا رده‌های مهم مسئولان نیز ارتقاء یافته است.
از همین روست که دیده می شود که وزیر دولت اسپانیا در دل یک کشور غربی با مردم مظلوم فلسطین همراه و حتی خواهان محاکمه بنیامین نتانیوه می شود. با این شرایط اتفاقات خاصی در افکارعمومی کشورهای غربی رخ داده است که نباید این موضوعات را نادیده گرفت.
اینکه در کشوری مانند اسپانیا مردم برای حمایت از مظلومان فلسطین به خیابان ها بیایند موضوع بسیار قابل توجهی است. این موضوع قطعا موجب شگفتی و حتی نگرانی حاکمان کشورهای غربی شده است و از سوی دیگر اثرات آن بر روی سیاست های رژیم کودک کش صهیونیستی بیشتر خواهد بود. درواقع با فشار افکارعمومی در کشورهای اروپایی کشورهای غربی بیشتر احساس خطر می کنند و این احساس خطر آنان بیشتر بر روی اسرائیل تاثیر خواهد گذاشت.
با این شرایط تحولات اجتماعی کشورهای غربی ذیل موضوع فلسطین یک موضوع بسیار جالب حتی برای بررسی در دانشگاه ها و حوزه ارتباطات است که آینده غرب را نیز می تواند دستخوش تغییر کند. از همین روست که بسیاری از ناظران بین المللی موضوع فلسطین را به عنوان یک محل تلاقی غرب و شرق با پیچیدگی ها و ابعاد مختلف می دانند که از درون آن موضوعات محوری و همچنین جریانات تاثیرگذاری خارج شده که می تواند آینده جهان را دستخوش تغییر جدی کند.

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
فلسطین، افکار عمومی ، تغییرات افکار عمومی جهان،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
سیاسی
V
آرشیو