در مصاحبه با نخبه سمیرمی مطرح شد؛

محرومیت؛ نردبان موفقیت بانوی بسیجی از دیار سردسیر سمیرم/ جوان اصفهانی نامزد عنوان نماینده زنان ایران در تکنولوژی هیدروژن جهان شد

خدیجه همتی فارغ التحصیل مقطع دکتری با تخصص انرژی های تجدیدپذیر با معدل کل 19.37از دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شریف؛ از جوانان موفق اصفهانی که امروز چند ساعتی با ما همراه شد.
محرومیت؛ نردبان موفقیت بانوی بسیجی از دیار سردسیر سمیرم/ جوان اصفهانی نامزد عنوان نماینده زنان ایران در تکنولوژی هیدروژن جهان شد
1402/09/13 - 11:41
تاریخ و ساعت خبر:
177254
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - از اصفهان؛ فرصت ها بسیار زیاد است ولی افرادی که از فرصت ها به نحواحسن بهره برداری کنند، به ندرت پیدا می شوند. زمان هایی که به طلا برداشت می شود و در وصفش هزاران نکته قابل بیان می توان کتابت کرد. حال در این مسیر، شناختن افرادی که بهره بردار بسیار خبره ای برای استفاده از فرصت ها هستند، خالی از لطف نیست.
برای شناختن و هم صحبت شدن با یکی از نخبگان علمی به کیلومترها آنطرف تر از شهر اصفهان رفتیم تا هم صحبت تجربه های دختری جوان از دیار منطقه ای محروم باشیم.
خدیجه همتی فارغ التحصیل مقطع دکتری با تخصص انرژی های تجدیدپذیر با معدل کل 19.37از دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شریف؛ از جوانان موفق اصفهانی که امروز چند ساعتی با ما همراه شد.
زنان نیوز: از خودتان بگویید؟
بنده در یک خانواده روستایی که تنها یک مدرسه ابتدایی با یک کلاس واحد پنج پایه ای داشت، بزرگ شده ام. این شرایط در کنار دشواری هایی که داشت، به ما این فرصت را می داد که هر روز درس تمام پایه ها را مرور نمائیم. گاهی معلم دانش آموزان پایه های پایین تر می شدیم. باهم رشد می کردیم و انگیزه می گرفتیم و همیشه تصویری واضح از درس های سال آینده داشتیم. معلم ما یک نفر نبود، یک مدرسه بود، یک تیم بود و من در بازی های دوران کودکی ام اکثرا نقش معلم را بازی می کردم، چون معلم برایم یک قهرمان بود.
زنان نیوز: سمیرم منطقه ای سردسیر و دور از مرکز شهر اصفهان است، در شرایط سخت چگونه به سمت قله های موفقیت رفتید؟
با ورود به دوران راهنمایی، من خانواده را ترک کردم و استقلال را آموختم. باید از عهده کارهایم بر می آمدم. و من رنج و فقر را نردبان کردم و استوار پله ها را بالا رفتم و تحصیلاتم را با لطف خدایی که همیشه یاور و همراه همیشگی ام بوده است، ادامه دادم. به گونه ای که همواره در طول تمام سال های تحصیل از دبستان گرفته تاکنون به عنوان نفر اول مدرسه و درس و دانشگاه و دانش آموز و دانشجوی برتر و نخبه بوده ام. اکنون بسیار شادمانم که با همان کودک درونم که اشتیاق خدمت به وطن دارد، به بازی های دوران کودکیم عینیت داده ام و مشتاقانه آمده ام تا خادم وطنم شوم. آمده ام تا بتوانم شوق آموختن ایجاد کنم و برای آینده فرزندان وطنم و برای آبادانی کشورم یک قهرمان باشم.

زنان نیوز: از افتخاراتی که تا کنون کسب کرده اید، بیان کنید؟
رتبه 1 در میان ورودیهای دکترا؛ رتبه 1 در میان ورودیهای دانشکده علوم پایه مقطع کارشناسی ارشد، رتبه1 در کل دانشکده علوم پایه در مقطع کارشناسی، برگزیده به عنوان محقق برجسته دکتری فیزیک توسط معاونت پژوهشی دانشگاه صنعتی شریف ؛ برگزیده به عنوان محقق جوان برجسته توسط دانشگاه skku کشور کره جنوبی، نامزد عنوان نماینده زنان ایران در تکنولوژی هیدروژن جهان، تقدیر شده به عنوان سخنران برتر در کنفرانس هیدروژن جهان به میزبانی کشور ترکیه؛ معرفی به عنوان بانوی تاثیرگذار از طرف معاونت امور زنان ریاست جمهوری، نامزد عنوان پایان نامهی برتر دانشگاه تربیت مدرس، تقدیر شده به عنوان مقام نخست برای حضور در کارگاه آموزشی انرژیهای تجدیدپذیر در کشور روسیه، تقدیر شده به عنوان نویسنده مقاله برتر در مجله انجمن شیمی آمریکا، برگزیده جایزه جذب در دستگاه های اجرایی بنیاد ملی نخبگان، برگزیده جایزه تحصیلی بنیاد ملی نخبگان سال 1397-1396، 1397-1398، 1398-1399، 1399-1400، 1400-1401 (طرح شهید موسوی، شهید وزوایی، شهید احمدی روشن)، کسب حمایت مالی بنیاد ملی علم ایران جهت انجام رساله‌ی دکترا، کسب بورسیه وزارت علوم، بنیاد ملی نخبگان و فدراسیون سرآمدان علمی ایران جهت شرکت در دوره فرصت مطالعاتی خارجی، نویسنده بیش از 15 مقاله معتبر ISI، علمی و پژوهشی و کنفرانسی بین المللی و ملی
زنان نیوز: شما به عنوان نخبه علمی شناخته شده اید، چه اقداماتی در زمینه علمی انجام داده اید؟
لازم به ذکر است که اینجانب در طول دوران دکتری خود به بهترین نحو ممکن موفق به انجام پایان نامهای کاملاً بنیادی و کاربردی در زمینه تولید تکنولوژی هیدروژن از طریق تجزیه آب دریا شده ام. که با توجه به موقعیت جغرافیایی کشور عزیزمان ایران جان و دسترسی فراوان به آب دریا آیندهای درخشان برای نتایج عالی به دست آمده از این پایان نامه جهت صنعتی شدن در راستای رسیدن به جامعه کم کربن و هوای پاک قطعاً انتظار می رود. لازم به ذکر است اینجانب به مدت 7 ماه در گروه پروفسور هیویانگ لی که از دانشمندان شناخته شده جهانی در زمینه تکنولوژی هیدروژن هستند، در دانشگاه (SKKU) کشور کره جنوبی که سومین دانشگاه برتر کشور کره جنوبی و دارای رنکینگ جهانی 101 است حضور داشتم. پروفسور لی از عمکرد اینجانب در مدت حضورم در گروه شان بسیار رضایت داشتند به گونه ای که مرا به عنوان پژوهشگر جوان برتر به دانشگاه معرفی نمودند. همچنین به مدت 1 ماه در دوره مدرسه تابستانی انرژی های تجدیدپذیر و فناوری سلول های خورشیدی در دانشگاه الکتروتکنیکال LETI در شهر سنتپترزبورگ کشور روسیه حضور داشتم که موفق به کسب مقام نخست از 100 شرکت کننده از سرتاسر جهان شدم. علاوه بر موارد ذکر شده در تابستان 1401 در بیست و سومین کنفرانس جهانی هیدروژن که در شهر استانبول کشور ترکیه برگزار شد به عنوان سخنران دو مقاله حضور داشتم و به عنوان سخنران برتر مورد تقدیر قرار گرفتم و همچنین در این کنفرانس که میزبان دانشمندان برتر جهان در زمینه تکنولوژی هیدروژن بود، کاندید نماینده زنان ایران در تکنولوژی هیدروژن جهان شدم. اکنون نيز با تسلط کامل بر حوزه انرژي هاي تجديدپذير قهرمانانه ايستاده ام تا وطنم را خدمت کنم.
زنان نیوز: حمایت خانواده از شما به چه میزان بود و چه اثری در موفقیت شما داشت؟
همانطور که اشاره کردم بنده از یک خانواده روستایی هستم که پیوسته پنجه در پنجه فقر داشته ام. کارزاری که نمی‌توانستم در آن از پدر پیرم یاری بجویم و ترجیح میدادم همواره مادرم را صدا کنم. مادری که برای نجات من از آتش‌ها گذشته و خون دل‌ها خورده است. مادری که در ذهن من مرزی برای مهربانی و حدی برای ایثار نگذاشته است. به لطف مادرم من بارها پنجه فقر را شکست داده ام و امروز استوار ایستاده ام که تا مادرهای وطنم را عاشقانه و خالصانه خدمت کنم. روشنی ها بر جهان از کلبه ها تابیده اند و همچنین خدایا میدانم که می بینی جملاتی بود که درسرتاسر زندگی سخت ولی شیرینم به من آرامش و انگیزه و امید می داد. بنظر من اراده هرشخص و همچنین ایمان او به خالق زیبایی ها می تواند هر ناممکنی را ممکن کند. خداوند را با عقل مان قبول کنیم و با تمام قلب مان باور داشته باشیم. من از فقر و سختی گلایه و شکایتی ندارم چرا که آن را شکست داده ام و همواره از آن به عنوان نردبان استفاده کرده ام. بارها به این موضوع فکر کرده ام که اگر این مسیر با شیب فوق العاده تند و پر از پستی و بلندی نبود من در جایگاه کنونی نبودم.
وی درادامه داد: نقش بنیادی خانواده و بویژه پدر و مادر در مسیر زندگی هر شخصی غیرقابل انکار است. خداروهزاران مرتبه شاکرم در خانواده ای رشد یافته ام که همواره عاشق وطن بوده اند و پدر و مادر این خانواده همواره مشوق فرزندان برای رسیدن به جایگاهی بوده اند که نقش مفیدی را در راستای خدمت به ایران جان ایفا کنند. "دخترم من ایمان دارم که تو پیروز خواهی شد" جمله ای بود که پدر آسمانی ام، آنکه آفتاب مهرش در آستانه قلبم، همچنان پابرجاست و هرگز غروب نخواهد کرد هنگام بدرقه برای امتحانات و سفرها و مسیرهای پر فراز و نشیب در گوشم زمزمه می کرد. گاهی در زندگی به افرادی برمی خوری که معنای تازه ای می بخشند به واژگانی که پیشتر آموخته ای. قدر دان زحمات پدر و مادر عزیزم هستم که اشتیاق و دغدغه مندی شان برای آموزش و تربیت فرزندانشان مرزهای ایثار را در ذهن من دگرگون کرد.
زنان نیوز: سخن اخر شما چیست؟ نام وطن را در موفقیت خود چگونه تفسیر می کنید؟
من هم مثل همه انسان ها وطنم را دوست دارم. اما من ایران جان را نه تنها به عنوان وطن بلکه به عنوان یک کشور متفاوت، عاشقانه دوست دارم. من رفتم و دیدم و با قطعیت می گویم چو ایران نباشد تن من مباد. محبت ملت شریف و عزیز ایران منحصر بفرد است. خاک غنی ایران جان منحصر بفرد است. من به نوبه خودم قهرمانانه و عاشقانه ایستاده ام تا ایران جان را خدمت کنم. آرزویم این است به نوبه خودم باعث درخشیدن نام ایران جان در سطح جهانی شوم. تمام تلاشم را برای این امر به کار خواهم گرفت. ممکن است خیلی از عزیزان و هم نوعان در ذهن خود از خارج مدینه فاضله ای ترسیم کرده باشند. اما به اعتقاد منی که رفتم و مدینه فاضله ای نیافتم. در وطن خود ماندن و تحول آفرینی و تاثیرگذاری می تواند بهترین گزینه برای یک جوان دغدغه مند نسبت به وطن باشد.
انتهای پیام/ فاطمه داستانپور

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
بانوان نخبه، نخبه اصفهانی، نامزد نماینده زنان ایران در تکنولژی هیدروژن،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اصفهان
V
آرشیو