کسی که جراحی زیبایی کرده‌ باید شناسنامه‌اش را تغییر بدهد؟

طی دهه‌های اخیر، تب جراحی‌های زیبایی آن قدر داغ شد که کار از فقدان اعتماد به نفس، وسواس فکری، خودزشت‌پنداری، ترویج هویت رسانه‌ای، تهاجم فرهنگی، تبلیغات بازاری و غیراخلاقی، القائات نظام سرمایه‌داری، شی‌انگاری و فرهنگ مصرفی گذشت تا رسید به تجارت یا اقتصادِ زیبایی.
کسی که جراحی زیبایی کرده‌ باید شناسنامه‌اش را تغییر بدهد؟
1402/09/20 - 17:31
تاریخ و ساعت خبر:
177503
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - طی دهه‌های اخیر، تب جراحی‌های زیبایی آن قدر داغ شد که کار از فقدان اعتماد به نفس، وسواس فکری، خودزشت‌پنداری، ترویج هویت رسانه‌ای، تهاجم فرهنگی، تبلیغات بازاری و غیراخلاقی، القائات نظام سرمایه‌داری، شی‌انگاری و فرهنگ مصرفی گذشت تا رسید به تجارت یا اقتصادِ زیبایی.
رسید به چهره‌های دستکاری شده سورئال که از هیچ زاویه‌ای شباهتی با پیش از انجام جراحی‌های زیبایی ندارند! در این شرایط، اغراق نیست اگر ادعا کنیم در دنیای مدرن امروز، مفهوم زیبایی بیشتر جنبه و وجه ظاهری یافته و ماهیت اصلی آن از مولفه‌های نخستین‌ و اولیه جدا مانده است. بسیارند زنان و مردانی که برای دست‌یابی به چهره ایده‌آل یا اصطلاحا رسانه‌ای و دیجیتال و به واسطه این چهره‌های کپی پیست شده و رسیدن به آمال و آرزوهای افسانه‌ای بارها و بارها صورت خود را به تیغ تیز انواع جراحی‌های زیبایی سپرده و البته همچنان است که می‌سپارند. جراحی‌هایی که گاه در همان مرتبه اول و گاه بعد از چند بار تکرار و ترمیم، مختصات چهره افراد متقاضی را حسابی تغییر می‌دهند و در مدت زمانی اندک، نمایی دگرگون شده از فردی که می‌شناختیم مقابلمان به نمایش می‌گذارند.
از علل و پایه‌های روانشناسی و اجتماعی این موضوع اگر بگذریم، باید به نکته‌ای جالب از منظرگاه حقوقی آن اشاره کرد و آن اینکه اگر چهره اصلی یک فرد بعد از انجام جراحی زیبایی (از یک تا چند مرتبه) طوری تغییر کرد که چهره جدید او با تصویر ثبت شده از چهره اصلی‌اش در شناسنامه، کارت ملی و سایر مدارک و اسناد هویتی‌ برابر نبود، باید فورا نسبت به تعویض تصاویر الصاقی در مدارک هویتی اقدام کند. در غیر این صورت، انجام امور اداری و غیراداری از سوی این افراد در سازمان‌ها و مراکز مختلف دولتی و غیردولتی متوقف و جریان دوباره آنها منوط بر به روزآوری اطلاعات تصویری مدارکشان خواهد بود. مرکز روابط عمومی سازمان ثبت احوال کشور اعلام کرد: «افرادی که بنا به دلایلی چهره‌شان در پی انجام جراحی‌های زیبایی و پلاستیک با تغییرات محسوس همراه بوده در صورت عدم تطبیق چهره با تصویر اسناد هویتی نیاز است نسبت به تعویض تصویر این اسناد و جلوگیری از مشکلات اداری احتمالی، اقدامات لازم را انجام دهند.» البته در این ارتباط تاکید سازمان ثبت احوال به احضار هویت افراد و اشخاص به اثر انگشت است.
همشهری آنلاین
انتهای پیام/م

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
جراحی زیبایی، سازمان ثبت احوال، شناسنامه،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اجتماعی
V
آرشیو