حضرت فاطمه (س) الگویی برای تبیین جایگاه امامت و ولایت

حضرت زهرا(س) در دوران حیات بابرکت خویش عظمت و جایگاه رفیع و بلند امامت و لایت را به بهترین شکل تبیین کردند.
حضرت فاطمه (س) الگویی برای تبیین جایگاه امامت و ولایت
1402/09/27 - 14:07
تاریخ و ساعت خبر:
177751
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - از بهترین شیوه‏هاي دفاع از یک امر مهم آن است که مردم نسبت به جایگاه و عظمت آن موضوع آشنا گردند. روشی که حضرت زهرا(س) در دوران حیات با برکت خویش از آن بهترین بهره‏ها را برد و در قالب هاي مختلف، عظمت و جایگاه رفیع و بلند امامت را برای مردم بیان کرد.
بزرگ بانوی جهان اسلام در دوران پس از رحلت حضرت رسول (ص) همه تلاش خود را به کار گرفت تا به مردم زمانه خویش و مردمان آینده این نوید را ببخشد که تنها راه نجات امت ،واگذاری عنان حکومت به اهل آن است و هرگونه خطا در این امر مهم مصیبت ها و اختلافات بعدی را به همراه خواهد داشت، چیزی که جامعه آنروز نشنید و شد آنچه که نباید می شد: «اَمَا وَ اللّهِ لَو تَرَکُوا الحَقَّ عَلَي اَهلِهِ وَ اتَّبَعُوا عِترَةَ نَبیّهِ لَمَا اختَلَفَ فِي اللّهِ اثنَان؛ به خدا سوگند! اگر حق(امامت) را به اهلش واگذار مي‏کردند و از عترت و رسول خدا(ص) اطاعت مي‏کردند، دو نفر هم درباره خدا(و حکم او) اختلاف نمي‏کردند.»
حضرت فاطمه(س) اگر چه میدانست حکومت فی نفسه برای علی (ع) از آب بینی بزی هم کم ارزش تر است اما به دفاع از حکومت و ولایت او برخواست تا بلکه زمام امور جامعه به دستان ارتجاعی که مترصد بازگشت قواعد غلط پیش از اسلام بود نیفتد و در این راه جان عزیز خود را فدا کرد. در فرمایش دخت نبی مکرم اسلام آمده است: «مَثَلُ الاِمامِ مَثَلُ الکَعبَة اِذتُؤتي وَ لاتَأتي؛(1) مثل امام، مانند کعبه است که باید مردم (براي طواف) به سراغش بروند نه اینکه کعبه به سراغ مردم برود.»
اگر چه دنیای آنروز نتوانست این مهم را از کلام عمیق دخت پیامبر درک کند و حکومت در کاخهای اموی شام و قصه های هزار و یکشب بغداد جای گرفت و جامعه سالیانی بس دراز مجبور به تحمل نتایج و اختلافات پس از آن شد، با این حال آن نسخه شفا بخش که برگرفته از وصیت نبوی است همچنان تازه و امروزی است.
ایام شهادت حضرت زهرا (ص) بر خلاف آن چیزی که در پاره ای از موارد ، برخی مغرضانه و بعضی از روی ضعف آگاهی به محلی برای ایجاد اختلاف و انشقاق در امت اسلام بدل نموده اند ، فرصت بی بدیلی برای بازخوانی ارزشهای ولایت و دعوت دنیای اسلام برای چنگ زدن به ریسمان محکم عترت و ولایت است ، فرصتی مغتنم به منظور ایجاد انسجام و وحدت دوباره جهان اسلام.
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
فاطمه زهرا، جایگاه ، دفاع، امامت، ولایت
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آذربایجان غربی
V
آرشیو