مدرس دانشگاه در گفتگو با «زنان نیوز»:

ولایت پذیری در هر عرصه ای، رکن تربیتی حضرت زهرا (س) / زنان با تأسی از زهرا(س) قول و عمل خود و فرزندان را اسلامی کنند

مدرس دانشگاه گفت: حضرت فاطمه (س) الگویی برای زنان مسلمان است، الگویی که می تواند جای همه شعارهای زن در غرب و شرق را برای ما پر کند.
ولایت پذیری در هر عرصه ای، رکن تربیتی حضرت زهرا (س) / زنان با تأسی از زهرا(س) قول و عمل خود و فرزندان را اسلامی کنند
1402/10/20 - 12:57
تاریخ و ساعت خبر:
178817
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - از البرز؛ انسیه تنوره ، مدرس دانشگاه در گفتگو با خبرنگار «زنان نیوز» گفت: حضرت فاطمه (س) الگویی برای زنان مسلمان است، الگویی که می تواند جای همه شعارهای زن در غرب و شرق را برای ما پر کند، چون چیزی که غرب در بحث حمایت از حقوق زنان ادعا می کند، واقعا در حد شعار است و ظلم‌هایی که جهان غرب و شرق به زنان در مسائل اجتماعی، سیاسی و خانوادگی وارد کرده است، خیلی از حقوق آنان را در نظر نگرفته اند.
وی ادامه داد: زنان در عصر جاهلیت زنده به گور می شدند و حتی حق زیستن نداشتند، نه تنها در جهان جاهلیت عرب بلکه در تمدن‌هایی که این ادعا را دارند، حقی برای زنان دیده نمی‌شود.
مدرس دانشگاه افزود: حتی فیلسوفان‌شان زن را برای سبب التذاذ جنسی و نه بیشتر می دانند، در این حال و هوا با ظهور پیابر اکرم (ص) و تولد حضرت فاطمه (س) می‌بینیم که دیدگاه انسان بودن زن تغییر می کند، یعنیپیامبر به طور ویژه ای به دختر خود توجه می‌کند تا مطلب به طور کامل برای جهان عرب و نه تنها جهان عرب بلکه در کل عالم قابل درک شود.
تنوره تصریح کرد: در رفتار پیامبر اکرم (ص) می‌بینیم که احترام و کرامت خاص و ویژه‌ای برای حضرت فاطمه (س) قائل هستند. حتی در سن کودکی می‌بینیم که که بانوی دو عالم نقش برجسته‌ای را نسبت به پدرشان ایفا می‌کنند، نقش مادری را برای پدر خود به دلیل از دست دادن مادر خود ایفا می کنند، غمخوار پدر می‌شود و حمایت کننده است هر چند که طفل هستند، این خود ساختگی از کودکی با ایشان همراه است و می‌بینیم توجهاتی که پیامبر به ایشان دارد، نگاه مردم را کم کم نسبت به زن تغییر می دهد.
وی ادامه داد: حتی پیامبر در بیعت‌ها از حق رای زنان می‌گوید، در صورتی که در قرون وسطا با کمتر از ۱۰ سال اختلاف زنان از جایگاه انسانی بر خوردار نیستند، چه برسد به اینکه حق اجتماعی و سیاسی داشته باشند.
این مدرس دانشگاه گفت: حتی در جهان غرب بعد از قرن ۱۹این حق رای زنان به طور رسمی انجام شد. به طبع این موضوع، در دامن چنین پدر روشن فکری، حضرت فاطمه (س) رشد پیدا می‌کند و در قضیه‌ای همانند خطبه فدکیه پیشتاز در عرصه اقتصادی می‌شود.
تنوره بیان کرد: حضرت فاطمه (س) بانویی نبودند که در پس پرده‌ها و حجله‌ها بنشینند و سکوت کنند و با مسائل حکومت و ولایت کاری نداشته باشند، چه مسئله سیاسی مهم تر از حق حاکمیت الهی که خداوند متعال آن را به ولی خود بخشیده، این مسائل امروز ما هم هست. آیا زنان امروز ما هم همچنان پای حاکمیت الهی ایستاده‌اند؟ آیا تا پای جان ما حاضر هستیم که از حق ولایت دفاع کنیم ؟ این موضوعات نقش سیاسی این حضرت را گويا است.
وی تاکید کرد: حضرت فاطمه (س) نه تنها خودش بلکه فرزندانش را به گونه‌ای تربیت کرده بود که ولایت‌پذیری را در هر عرصه‌ای داشته‌اند. برای مثال اگر امام حسن (ع) ولی زمان بودند، امام حسین (ع) تبعیت محض از ایشان داشتند، بنابراین تربیت مادر بسیار مهم است، زیرا مادر می تواند از پشتیبانی از ولایت صحبت کند که خود او هم حرف خود باشد.
این مدرس دانشگاه ادامه داد: بانوان ما می‌توانند با الگوگیری از حضرت فاطمه (س)، اول خودشان با قول و عمل پای خط اسلام باقی بمانند و فرزندان خود را هم اینگونه تربیت کنند.
تنوره افزود: در بحث ایثار و گذشت و از خود گذشتگی نیز حضرت فاطمه (س) برجسته بودند و در این حوزه ملقب به زهرای اطهر بودند، که ما نیز باید به نزدیکان خود اهمیت بدهیم.
وی گفت: در بحث علمی می‌بینیم که بانوی دو عالم شاگردان زیادی دارند از جمله فزه، امثال سلمان‌ها شاگرد ایشان هستند.در بحث‌هایی مثل انفاق و توجه به فقرا، ایشان به فقرا کمک های بسیاری کرده است، حتی روزهایی که روزه بوده اند و فقیری به آنها مراجعه می‌کرده از غذای خود به او می‌دادند و همه این موارد جهاد نام دارند، جهاد با مال ، جهاد با جان که ایشان را در پیشگاه خداوند عزیز کرده است.در یک جمله این بانو انسان کامل هستند، همان طور که خداوند می فرماید؛ اگر حضرت زهرا (س) نبود نه جهانی خلق می شد، نه محمدی و نه علی .
این مدرس دانشگاه در خاتمه خاطرنشان کرد: در عرصه همسر داری نیز این بانو، نمونه، همراه، همراز، هم درد و همسری مهربان برای حضرت علی (ع) بودند، بانویی با این گستردگی ابعاد، آیا شایسته الگو بودن برای زنان مسلمان و زنان جهان نیست؟ حتی در بحث فرزند پروری ما می‌بینیم این بانو بسیار زیبا سروده‌هایی برای فرزندانشان می‌خواندند و در این اشعار توجه فرزندان را به رشادت و شجاعت پدرشان جلب می کردند.همین مادر خلاق است که هم جایگاه ولایت را برای بچه ها توصیف می کند و هم فرزندان را به سمت الگوگیری درست سوق می دهد که در حال حاضر به این موضوعات کمتر پرداخته شده است.
انتهای خبر/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
حضرت فاطمه (س) ، الگوی اول زن مسلمان، زنان، تربیت،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
البرز
V
آرشیو