عدالت از عسل شیرین تر است

رستمی: امام کاظم فرمودند همانا خدا، تمامی مال‌ها را تقسیم کرده و حق هر مستحق را از خاصه و عامه و فقیر و مسکین و اصناف دیگر مردم را به آنها داده است و اگر در میان مردم عدالت حکمفرما باشد همه بی نیاز شوند و عدالت، از عسل شیرین‌تر است و عدالت را پیشه نکند جز کسی که عدالت را خوب بداند.
عدالت از عسل شیرین تر است
1402/11/17 - 10:14
تاریخ و ساعت خبر:
189760
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - خدیجه رستمی در گفتگو با خبرنگار ما در کبودراهنگ اظهار کرد: به‌مناسبت ٢٥ رجب، سالروز شهادت حضرت موسی بن جعفر علیه السلام، سومین حرم اهل‌بیت علیهم السلام، غرق عزا و ماتم است.
مدیر حوزه علمیه فاطمه الزهرا با اشاره به روایتی مهم از امام کاظم(ع) مبنی بر اینکه عدل به تعبیر زیبای امام کاظم(ع) که در کتاب کافی مرحوم کلینی آمده عبارت است از اینکه «الْعَدْل أحْلی مِنَ الْعَسَل» یعنی در دنیا عدل شیرین تر از عسل است، افزود: حضرت فرمود همانا خدا، تمامی مال‌ها را تقسیم کرده و حق هر مستحق را از خاصه و عامه و فقیر و مسکین و اصناف دیگر مردم را به آنها داده است و اگر در میان مردم عدالت حکمفرما باشد همه بی نیاز شوند و عدالت، از عسل شیرین‌تر است و عدالت را پیشه نکند جز کسی که عدالت را خوب بداند.
وی با بیان اینکه به تعبیر امام کاظم(ع) عدالت به دست فردی محقق و بر پا می‌شود که راه‌های اجرای عدالت را بداند و با انگیزه الهی و مقاصد عالیه آن را انجام دهد، گفت: باید افراد در زندگی فردی و ظاهر، باطن و اعمالشان متعادل باشد و در ارتباط با دیگران عدل را مراعات کنند.
رستمی با اشاره به دوران سیاسی امام موسی کاظم(ع) و بیان اینکه دوره امامت امام کاظم(ع) با اوج قدرت خلافت عباسی همزمان بودابراز کرد: امام کاظم(ع) در برابر حکومت وقت تقیه می‌کرد و شیعیان را نیز به این کار سفارش ‌می‌نمود. آن حضرت پس از شهادت پدر بزرگوارش امام صادق(ع) در سن ۲۰ سالگی به امامت رسید.
رستمی با بیان اینکه دوران 35 ساله امامت او با خلافت چهار تن از خلفای عباسی هم‌زمان بود مطرح کرد: هارون امام کاظم(ع) را از مدینه دستگیر کرد و به بصره فرستاد و حضرت را یکسال زندانی کرد و عیسی بن جعفر که مسئول زندان بود، به هارون گزارش داد که امام همیشه مشغول عبادت و راز و نیاز با خدا است و نسبت به کسی نفرین نمی‌کند و تقاضا کرد کسی را برای تحویل گرفتن او بفرستد در غیر اینصورت آزادش می‌کنم.
وی با بیان اینکه امام را به بغداد فرستادند و تحویل یحیی برمکی دادند فضل بن یحیی نیز از امام جز عبادت و روزه ندید تا اینکه این خبر به هارون رسید و فضل را از محبت نسبت به امام منع کرده و و دستور شهادت حضرت را داد، خاطرنشان کرد: فضل نیز به چنین کاری اقدام نکرد و در نهایت به خاطر محبت به امام مجازات شد و در نهایت عبد صالح خدا مظلومانه در ۵۵ سالگی به دستور هارون مسموم و به شهادت رسید.
✍️سمیراسبزی
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
شهادت امام کاظم، عدالت، کاظمین
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مناسبت ها
V
آرشیو