نقش زنان عصر نبوی در تبلیغ دین و تمدن اسلامی

پس از نزول قرآن، از صدر اسلام تاکنون زنان با الهام از این کتاب آسمانی همپای مردان در نشر دین تلاش های گسترده ای داشته اند. آنان به عنوان مادر و همسر و زنان فرزانه با تعلیم، تدریس و رعایت امانت در نقل روایت موجب گسترش تمدن اسلامی در عصر نبوی شدند.
نقش زنان عصر نبوی در تبلیغ دین و تمدن اسلامی
1402/11/19 - 13:48
تاریخ و ساعت خبر:
189859
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - استان تهران: الهام برهانی طلبه سطح ۳ حوزه و مربی جهاد تبیین مدارس در یادداشتی نوشت: از همان زمان که تاریخ حیات بشر رقم خورد، زنان پابه پا و هم دوش مردان در تمام عرصه های زندگی حضور داشتند. زنانی که استمرار حیات بشریت به دست آنان رقم خورده است و مفتخر به تربیت مردان بزرگ تاریخ بوده اند؛ همواره سهم بسزایی در تأثیرگذاری بر تمامی شؤون اجتماعی و سیاسی داشته اند؛ تبلیغ و نشر دین یکی از زمینه هایی است که زنان با ایمان همواره مردان را در این راه یاری نموده و مشارکت فعالی داشته اند.
زنان صدر اسلام در شرایطی که پرتو تعالیم ارزشمند اسلام نصیبشان شد، در پیشبرد قافله ی تمدن و بقاء فرهنگ اسلامی کمتر از مردان نبوده اند و کافی است تأثیر سه بانوی بزرگ اسلام حضرت خدیجه علیها السلام، حضرت فاطمه علیها السلام و حضرت زینب علیها السلام شاهد صدق و صحت این ادعا باشد. لذا می بینیم پس از نزول قرآن، از صدر اسلام تاکنون زنان با الهام از این کتاب آسمانی همپای مردان در نشر و گسترش دین تلاش های گسترده ای داشته اند.
با توجه به شیوه های متفاوت و متنوع تبلیغ در می یابیم که زن به عنوان مادر و همسر به شکل طبیعی از تمامی شیوه های تبلیغ مدد جسته و تمامی این روش ها به عنوان ابزاری قدرتمند در دست زنان است چرا که سعادت و ترقی هر ملتی به محیط و طرز تربیت خانواده است و عامل مؤثر در تربیت اعضاء خانواده زن است. زن برای جامعه انسانی در حکم منبع عاطفی و معنوی بس پر ارجی است که اگر جامعه در جهت رشد و اعتلای خود از این سرچشمه ی عواطف و معنویات استفاده ی شایسته ای به عمل نیاورد به جهت فقر عاطفی و معنوی به تدریج از محتوای انسانی خویش تهی شده و از ارزش های انسانی فاصله خواهد گرفت.
نقش زنان در تبلیغ دین با شیوه ی تعلیم و تدریس و نقل حدیث شواهد زیادی وجود دارد که حضرت فاطمه سلام الله علیها برای زنان جلسه تدریس عمومی داشته اند. همچنین زنان به صورت فردی نزد ایشان آمده و مسایل دینی خود را می پرسیدند. همچنین زنان در سده ی نخست در فراگیری حدیث و نقل آن برای دیگران توانا و دقیق بودند. نام و شرح حال بیش از ۱۵۰۰ تن از زنان محدث سده ی نخست در تاریخ ثبت شده است. ام سلمه همسر پیامبر صلی الله علیه واله از زنان کثیرالروایه بود که ۳۷۸ حدیث بی واسطه یا با واسطه همسر سابقش ابوسلمه و فاطمه علیها السلام از رسول خدا صلوات الله عليه نقل کرده است. عایشه ضمن این که از پیامبرصلی الله علیه واله روایات بسیاری نقل کرده است به علوم دیگر نیز آشنا بود. وی از رسول خدا صلي الله علیه واله علوم دین را فراگرفت و به آموزش این علوم همت گمارد در سده های بعد نیز زنان بزرگی چون دختر شریف ،مرتضی که کتاب نهج البلاغه را از عمویش شریف رضی روایت کرده است بسیاری از علماء نهج البلاغه را از او روایت کرده اند در این عرصه درخشیدند نفیسه دختر حسن بن الحسن بن علی علیه السلام از زنان عالم و عابدی بود که قرآن و تفسیرش را حفظ بود و امام شافعی و بشر بن الحارث نزد او حاضر می شدند و حدیث فرامی گرفتند. ام محمد طوسی دختر شیخ طوسی نیز از عالمان عصر خویش بود که به روایت حدیث مشهور بود. زنان مسلمان در رعایت امانت در نقل روایت ممتاز بودند و از مواضع اتهام در نقل حدیث به دور ماندند. ابن عساکر که از موثق ترین راویان حدیث است، از حدود ۸۰ زن حدیث فراگرفت و این مطلب از یک سو نشان از نقش زنان در پیشبرد علوم دینی دارد و از سوی دیگر دقت و امانت آنان را در نقل روایت نشان می دهد. ام ورقه دختر عبدالله بن الحارث الانصاریه از زنان فاضل عصر خویش بود. رسول خدا صلي الله عليه واله او را شهیده نامید. او قرآن را جمع کرد و قاری آن بود بی شک قاری و جامع قرآن از معارف آن بیگانه نیست و اطلاعات جامعی از قرآن دارد.
در طول تاریخ زنان اندیشمند و فرزانه ای بودند که چون مردان و بلکه بهتر از آنان احکام را استنباط می کردند. از امام صادق علیه السلام نقل شده که فرمود چه بسیار زنانی که فقیه تر از مردانند. نمونه ی روشن این موضوع حضرت فاطمه سلام الله علیها است. ام ایمن نمونه دیگری است که در مکتب حضرت زهرا سلام الله علیها دانش آموخته است. برخی از عالمان اهل سنت زنان پیامبر صلی الله علیه واله را به خصوص ام سلمه و میمونه را در زمره ی فقیهان آورده اند و رأی فقهی آنان را گزارش کرده اند.
زنان در تبلیغ دین به شیوه ی شعر و ادب نیز نقش بسزایی داشتند : عمه رسول خدا صلي الله عليه واله دختر عبدالمطلب بن هاشم از ادبیات والایی برخوردار بود که در رثای پدر شعر و قطعه ی ادبی قابل توجهی سرود حضور این بانو در صحنه ی سیاست همان است که فرزندش را تشویق به یاری دین پیامبر می کند. نمونه دیگر آن تماضر شاعر دختر عمرو بن شرید سلیمه مشهور به خنساء است؛ زنی شاعره و با کمال بود تا حدی که مورخین شعر او را ستوده اند و وقتی در محضر رسول خدا شعر می خواند حضرت می فرمودند که دوباره بخوان. او در اسلام خود پایدار بود و چهار فرزند خود را در جنگ قادسیه تشویق به حضور در میدان نبرد کرد و هر چهار پسر با تشویق مادر وارد میدان نبرد شدند و بعد از رجزخوانی های زیبا که نشان از تربیت شایسته آنها توسط مادر بود نبرد جانانه ای کردند و هر چهار تن به شهادت رسیدند.
از این رو فرهنگ و تمدن اسلامی با مجاهدت چنین زنانی رشد کرد و ریشه دوانید و توانست بسیاری از مرزهای جغرافیایی را بگذراند و به عنوان یک تمدن جهانی مطرح شود.
انتهای پیام / *

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
نقش زنان در عصر نبوی، نقش زنان در تبلیغ دین در عصر نبوی، زنان و تمدن اسلامی عصر نبوی، یادداشت
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
باشگاه نویسندگان
V
آرشیو