در طلیعه ظهور اسلام زنان از پیشگامان عرصه ایمان بوده اند

افسانه مهربانی کارشناس مذهبی با بیان اینکه زنان به عنوان بخش عظیمی از جامعه در تقویت و تضعیف نظام‌ها، نقش کلیدی داشته و دارند، ادامه داد: در طلیعه ظهور اسلام، زنان از پیشگامان عرصه ایمان بوده اند.
در طلیعه ظهور اسلام زنان از پیشگامان عرصه ایمان بوده اند
1402/11/20 - 17:18
تاریخ و ساعت خبر:
189906
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - افسانه مهربانی در گفتگو با خبرنگار ما درکبودراهنگ با بیان اینکه حکومت رسول اکرم(ص) الگویی برای تمام حکومت‌های اسلامی در طی تاریخ است، اظهار کرد: شاید بتوان با استبداد فردی و یا حزبی در اندک زمانی بر ملتی حکمفرمایی کرد اما هیچ حکومتی بدون حمایت همه جانبه افراد آن جامعه، پایدار نخواهد ماند.
وی با بیان اینکه زنان به عنوان بخش عظیمی از جامعه در تقویت و تضعیف نظام‌ها، نقش کلیدی داشته و دارند، ادامه داد: در طلیعه ظهور اسلام، زنان از پیشگامان عرصه ایمان بوده اند.
این کارشناس مذهبی به نقل همه مورخان، حضرت خدیجه(علیها السلام) نخستین کسی بود که به رسول خدا(ص)ایمان آورد و اولین شهید در راه اسلام، پدر و مادر عمار(یاسرو سمیه) بودند، افزود: زنان دیگری هم بودند که به خاطر اسلام آوردن، شکنجه های فراوانی را به جان و دل خریدند، و حتی اسلام به خانه های برخی از بزرگان مشرکین هم نفوذ کرد و دختر ولید بن مغیره همسر صفوان بن امیه و ام‌حکیم همسر عکرمه بن ابی‌جهل در همان محیط شرک‌آمیز و خانواده کفر آلود به رسول خدا(ص) ایمان آوردند.
وی با تاکید بر اینکه یکی از برکات رسالت رسول گرامی اسلام، احیای ارزش‌های الهی و از بین بردن خرافات جاهلی در امر ازدواج بود چرا که در امر ازدواج، فرهنگ جاهلیت بر محور اشرافی‌گری و زورمداری شکل گرفته بود، گفت: کسانی که خود را از بزرگان اشراف عرب می‌پنداشتند، با چنین باوری به خواستگاری تنها یادگار رسول خدا(ص) می‌‌رفتند و گمان می‌کردند در اینجا نیز همان معیارهای جاهلیت کافی است، زهی خیال باطل که نه رسالت پیامبر را شناخته بودند و نه شخصیت والای زهرای اطهر را.
مهربانی با بیان اینکه درس بزرگی که شخصیت حضرت زهرا (س) در سرتاسر تاریخ زندگی‌اش خصوصاً در امر ازدواج به جامعه زنان ما می‌دهد این است که زنان و دختران ما جایگاه و شخصیت خود را در جامعه اسلامی بشناسند و برای امور مادی، تن به ازدواج‌هایی که با فرهنگ جاهلیت قدیم و جدید همسیی دارد، نسپارند، ادامه داد: زنان و دختران باید بدانند که سرمایه و کرامت انسانی امور مادی و اشرافی‌گری نیست، بلکه ملاک و معیار در انتخاب همسر، هم‌شأن بودن دختر و پسر و داشتن فرهنگ ناب محمّدی، علوی و فاطمی است.
وی با اساره به اینکه بعدازظهور اسلام زنان جایگاه واقعی خود را پیدا کردند و هر روز بیش از گذشته، خود را از ظلم فرهنگ جاهلیت رهایی بخشیدند، خصوصاً این امر در مدینه نمود بیشتری داشت؛ زیرا قدرت و حکومت رسول خدا(ص) تثبیت شده بود، خاطرنشان کرد: شاید بتوان گفت که یکی از عوامل استقبال و گرایش چشمگیر زنان به اسلام همین احیای شخصیت زن و نجات آنان از زنده به گور شدن بود.

✍️سمیراسبزی

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
زنان، پیشگامان عرصه ایمان، نظام، ظهور اسلام
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
استان ها
V
آرشیو