میزان مشارکت زنان در جامعه از مهمترین سنجش توسعه یافتگی یک کشور است

یکی از مهمترین معیارها جهت سنجش درجه توسعه یافتگی یک کشور میزان نقش و مشارکت زنان در جامعه است بررسی این موضوع در دوران قبل و بعد از انقلاب‌اسلامی افزایش چشمگیر میزان حضور اجتماعی زنان در جامعه را نشان می‌دهد.
میزان مشارکت زنان در جامعه از مهمترین سنجش توسعه یافتگی یک کشور است
1402/11/22 - 08:00
تاریخ و ساعت خبر:
189957
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - از کردستان، یکی از مهمترین معیارها جهت سنجش درجه توسعه یافتگی یک کشور میزان نقش و مشارکت زنان در جامعه است بررسی این موضوع در دوران قبل و بعد از انقلاب‌اسلامی افزایش چشمگیر میزان حضور اجتماعی زنان در جامعه را نشان می‌دهد.
در دوران قبل از انقلاب به دلیل وجود محدودیت‌ها تعداد نهادها و سازمان‌های غیردولتی زنان انگشت شمار بود بعد از انقلاب اسلامی زنان نهادهای زیادی را با رویکردهای فرهنگی تربیتی کارآفرینی و حتی پژوهشی راه اندازی کرده‌اند که در حال حاضر تعداد آن‌ها به هزار کانون و نهاد غیردولتی می‌رسد.
در این گزارش به مصاحبه با دو نفر از خواهران ایثارگر دوران قبل از انقلاب‌اسلامی می‌پردازیم که چه خدمات و فعالیت‌هایی در این راستا داشته‌اند.

بانوان در انقلاب اسلامی جایگاه ویژه دارند
آمنه میرزایی متولد سال ۱۳۳۶ و اهل روستای کیمنه از توابع استان کرمانشاه اولین شخصین زن انقلابی ما در گفتگو با خبرنگار ما، اظهار داشت: در دوران قبل از انقلاب شرایط برای زنان بسیار سخت بود چرا که هیچ‌گونه امکانات رفاهی و آسایش و آرامشی برای زنان در جامعه وجود نداشت.
وی بیان داشت: در دوران قبل از انقلاب با توجه به اینکه همسر بنده انقلابی بود و علاقه زیادی به اهداف و آرمانهای امام خمینی(ره) داشتند حضور فعال و چشمگیری در سطح محله و مساجد داشتند و عکسهای امام (ره) را در بین جوانان و نوجوانان توزیع می‌کرد و بنده هم پا به پای همسرم فعالیت داشتم.
این بانوی رزمنده انقلابی در ادامه خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه در انقلاب‌اسلامی جایگاه ویژه برای بانوان در نظر گرفته شده و نیز بیش از گذشته به بانوان اعتماد شده است و خیلی راحت در عرصه‌های اجتماعی خدمت می‌کنند و بنده در دوران انقلاب به عنوان یک زن ایثارگر کُرد پا به پای همسرم برای اهداف و آرمان‌های انقلاب تلاش و فعالیت می‌کردم.
وی گفت: از طریق بنیاد شهید به بسیج خواهران معرفی شدم و در آنجا به عضویت بسیج در آمدم و به صورت خودجوش و با علاقه‌مندی شخصی در دوران دفاع‌مقدس فعالیت و حضور داشتم. بنده ۶ سال در جبهه بوده‌ام و در کنار مادر احمدی کارهای دوخت و دوز، بافت کیسه حمام برای رزمنده‌ها، شستن لباسها، پخت نان، بسته‌بندی موادغذایی را انجام می‌دادیم.
خانم میرزایی در ادامه با توصیه‌ به جوانان به ویژه به بانوان کشور افزود: صمیمیت و صداقت مهم‌ترین ارزشهای دوران دفاع‌مقدس است که ان‌شاءالله این ارزش‌ها حفظ شود و آگاهی جوانان امروز از جنگ تحمیلی هشت ساله و بازگویی حقایق آن دوران و همچنین توجه به اصل حجاب در جامعه اسلامی و حفظ عفت و پاکدامنی توسط زنان، دختران و گسترش آن در جامعه می‌باشد.
در کلام آخر آرزوی خوشبختی و عاقبت بخیری برای جوانان و پاسداری از کشور انقلاب اسلامی ایران را دارم.

وضعیت اقتصادی در دوران قبل از انقلاب نابسامان بود
بهیه محمدی یکی دیگر از بانوان انقلابی ما است که در ادامه عنوان داشت: وضعیت اقتصادی زندگی‌ام در دوران قبل از انقلاب خیلی نابسامان و آشفته بود و در واقع در وضعیت مطلوبی نبودیم و به سختی زندگی می‌کردیم و در وضعیت سیاسی برای به ثمر نشاندن انقلاب اسلامی تلاش می‌کردیم.
وی بیان داشت: فعالیتهای بنده قبل از انقلاب پشتیبانی معنوی از همسر، فرزندان و تشویق آنان برای حضور در میدان و پشتیبانی از آرمانهای انقلاب اسلامی و امام خمینی (ره) بوده است و در دوران انقلاب با توجه به اینکه سواد و تحصیلات چندانی نداشتم اما پابه پای همسرم و پسر شهیدم برای حفظ و دفاع از آرمانهای انقلاب در پشت جبهه‌ها خدمت می‌کردم.
این بانوی انقلابی خاطر نشان کرد: با ورود همسر و فرزندم به سپاه بنده هم مشتاق حضور در جبهه‌های مقاومت در منطقه بودم و به عنوان یک شیر زن کُرد برخود وظیفه دانستم که خدمتی در حد توان خودم به پای انقلاب اسلامی انجام دهم و به رزمنده‌ها خدمتی کرده باشم.
وی گفت: بعد از شهادت همسر و فرزندم به عضویت بسیج در آمدم و در همه برنامه‌ها حضوری فعال و چشمگیری داشتم بنده در کنار خواهر احمدی، معصومه خاکی، خدیجه داربرزین و تعدادی از خواهران در آن زمان در پشت جبهه خدمت و فعالیت داشتم و در پخت نان، بسته‌بندی موادغذایی، درست کردن کمپوت میوه، پخت غذا، شستن لباسهای رزمنده‌ها، ترمیم و تعمیر پوتین سربازها و نیروهای خط مقدم و شستن پتوی آنان از جمله کارهایی بود که انجام می‌دادیم.
خاطرات بنده مربوط به همان خاطراتی است که با خواهران در خدمت به رزمندگان در جبهه و جنگ انجام می‌دادم همان روزهایی بود که با یک سرباز وطن جهت تهیه جیره و مواد غذایی رزمنده‌ها به مرزباشماق می‌رفتم و با شور و اشتیاق خدمت می‌کردم و این زیباترین و به یاد مانده‌ترین خاطرات دفاع مقدس برای بنده حقیر بود.
وی بیان داشت: دشمن ما در هر شکلی به جنگ با این نظام مقدس به پا خواسته‌اند و ما با تمام وجود با آنها مقابله کردیم.
وی در پایان با توصیه به جوانان خاطر نشان کرد در راه رضای خدا، پیشرفت اسلام و قرآن و خدمتگزار خوبی برای نظام به‌عنوان نسل آینده‌ساز کشور باشند و از دختران جوان و عزیزم تقاضا دارم حجاب اسلامی‌شان را رعایت نمایند.
به‌عنوان سخن آخر از جوانان عزیز خواستارم نگهدار این انقلاب و نظام باشند و در راه پیشرفت و آبادانی کشور دست به دست هم دهند و تلاش نماید.
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
کردستان، مشارکت زنان ، توسعه یافتگی کشور، زنان قبل از انقلاب، زنان بعد از انقلاب ، خدمات انقلاب اسلامی به زنان ، خدمات زنان به انقلاب اسلامی
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
استان ها
V
آرشیو