اسلام جایگاه و هویت از دست رفته زنان را احیاء کرد

اسلام با قوانین بی‌بدلیل خود و گفتار و رفتار پیامبر اکرم(ص)، جایگاه و هویت از دست رفته زنان را احیاء کرد و زن را مایه رحمت و برکت معرفی نمود.
اسلام جایگاه و هویت از دست رفته زنان را احیاء کرد
1402/11/25 - 08:49
تاریخ و ساعت خبر:
190143
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - از آذربایجان غربی - فریبا ذبیحی در یادداشتی پیرامون جایگاه و هویت زن در اسلام نوشت : اسلام با قوانین بی‌بدلیل خود و گفتار و رفتار پیامبری که رحمةللعالمین بود، جایگاه و هویت از دست رفته زنان را احیا کرد و او را مایه رحمت و برکت معرفی نمود. چنان‌که رسول گرامی اسلام(ص) می‌فرمایند: دخترها مایه رحمت، صلاح زندگی و برکت هستند. در دین مبین اسلام به زنان حق نقش آفرینی و مشارکت در امور اجتماعی، سیاسی و فرهنگی داده شده است اما این مشارکت اجتماعی مشروط به حفظ عفاف و پاکدامنی و حریم انسانیت است. همچنین به تکامل‌گرایی زن تأکید شده است به‌طوری که حضور زن در مسائل اجتماعی و سیاسی نه تنها منعی ندارد بلکه نشانه بلوغ و ایمان آنان به شمار می‌آید.

قرآن کریم صحنه‌های با عظمت حضور زنان را در امور سیاسی و اجتماعی نقل می‌کند، از جمله بیعت زنان با پیامبر اکرم(ص)، هجرت زنان با مردان در صدر اسلام و سیره بزرگ زنان صدر اسلام همانند حضرت زهرا(س)، حضرت زینب(س) و سخنرانی‌های آنان در قیام عاشورا،‌ جلوه‌هایی از حضور مثبت و فعال زن در عرصه های اجتماعی و سیاسی است. این رویکرد که مبتنی بر آموزه‌های دینی است، در دوران معاصر در ایران اسلامی نیز تجربه شد و با نگاه مثبت به زن توانست توانایی آنان را در عرصه اجتماع اثبات کند. مشارکت فعال و گسترده زنان در عرصه‌های گوناگون سیاسی-اجتماعی، این واقعیت را روشن ساخته که مشارکت زنان از طریق الگو سازی می‌تواند سرنوشت جامعه را تغییر دهد. همانگونه که حضور زنان فهیم ، دین‌مدار و مسئولیت‌پذیر در بدنه نظام اسلامی نمونه‌هایی از توانایی زن مسلمان است.
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
زنان، اسلام، هویت، عفاف، مشارکت
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
زن و خانواده
V
آرشیو