چرا زنان از فضای مجلس برای گسترش حضور سیاسی‌شان استفاده نمی‌کنند؟/ پذیرش بالای جامعه ایران برای افزایش فعالیت سیاسی بانوا

حضور زنان در مجلس به عنوان نماینده به خوبی نشان می دهد که پذیرش جامعه ایرانی در این حوزه بسیار بالا و مترقی است. اما کم کاری حوزه زنان در این راستا باعث شده که فعالیت بخش های ایجابی نیز آنچنان که باید مطالبات آنان را پوشش ندهد. دقیقا از لحاظ روانی جامعه مهیای پذیرش زنان در بخش های سیاسی است و حتی این موضوع به مطالبه نیز بدل شده و زنان می توانند از این موضوع به عنوان یک امتیاز استفاده کنند.
چرا زنان از فضای مجلس برای گسترش حضور سیاسی‌شان استفاده نمی‌کنند؟/ پذیرش بالای جامعه ایران برای افزایش فعالیت سیاسی بانوا
1402/11/29 - 08:15
تاریخ و ساعت خبر:
190277
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - امیرحمزه نژاد : مجلس شورای اسلامی یکی از نهادها و قوایی است که در حوزه پیگیری دغدغه‌ها و مطالبات قشرهای مختلف از جمله جوانان و زنان می‌تواند به طور بسیار موثری عمل کند. در این حوزه‌ کشور نیازمند قوانین و ایجاد فرهنگ جدید و کارآمدتری است. از این رو وظیفه مجلس شورای اسلامی که هم در حوزه نظارتی و هم تقینی و قانون گذاری عمل می کند، در بخش زنان بسیار پررنگ است.
خوشبختانه هر بار به بخش زنانه مجلس با حضور نمایندگان بیشتر افزوده می شود اما این حضور کافی نیست. در تهران و کلانشهرهای دیگر اگرچه حضور و فعالیت زنان مانند اقشار دیگر از جمله جوانان به طور لیستی و سهمیه‌‎ای است اما در شهرستان ها به خوبی دیده می شود که چطور زنان رقبای مرد خود را کنار می زنند و به عنوان نماینده حوزه انتخابیه خود به خانه ملت راه می یابند.
این موضوع به خوبی نشان می دهد که هم ظرفیت‌ها و استعدادهای زنان در حوزه سیاسی و فرهنگی افزایش یافته است و هم جامعه از لحاظ پذیرشی به این موضوع رسیده است که زنان در نهاد سیاسی حقوقی مانند مجلس به خوبی می توانند از حقوق آنان دفاع کرده و جوایای مطالبات آنان شوند. این موضوع نشان می دهد که 50 درصد از ظرفیت جامعه به طور بالقوه امکان فعالیت سیاسی دارد و زنان خود می توانند پیگیر مطالبات‌شان در مجلس و نهادهای سیاسی دیگر باشند.
اما هنوز تراز حضور زنان به عنوان نماینده در مجلس با توجه به تعداد این قشر آنچنان که باید در کشورمان بالا نیست و از این رو آنان باید فعالیت بیشتری برای رسیدن به کرسی های سبز مجلس داشته باشند. از سوی دیگر قشر بانوان در جامعه نیز باید نسبت به حضور همجنسان خود در مجلس بیشتر از گذشته فعال شوند. فعالیت سیاسی زنان در بخش های مختلفی از جمله بخش‌های فرهنگی،‌ تربیتی، آموزشی، پزشکی، قانون گذاری، علمی و آکادمیک، اقتصادی و .... باید با میزان حضور آنان در جامعه یکسان سازی شود. زنان در حوزه هایی مانند آموزش و پرورش، پزشکی و علمی و آکادمیک چه از لحاظ تعدد نیروی فعال و چه از لحاظ حضور در سطوح بالا و کیفیت کار فعالیت قابل توجهی دارند اما در همین راستا آنچنان که باید در بخش‌های سیاسی مربوط به این مسائل حضور موثر آنان دیده نمی‌شود. بر همین اساس مجلس ساختار خوبی است که زنان بتوانند از طریق آن هم حضور فعالانه تری در حوزه سیاسی و بخش‌های اجرایی مربوط به خود داشته باشند و هم اینکه علاوه بر پیگیری مطالبات به حق خود شرایط لازم برای شکوفایی این حوزه را فراهم آورند.
در یازده دوره‌ی مجلس شورای اسلامی، زنان سهم کمی از کرسی‌های مجلس داشتند و همچنان ثبت نام درانتخابات دوره دوازدهم، تعداد زنان فقط 14 درصد از کل ثبت نام کنندگان است که نسبت به جمعیت 40 میلیونی این قشر بسیار کم است.
با این اوصاف اگر زنان از فضای مردسالارانه سیاسی گلایه کنند یکی از بانیان اعتراض به این روند خودشان هستند. یکی از سئوالاتی که در این حوزه مطرح می شود این است که فضای مردسالارانه باعث این امر منفی شده است یا اینکه زنان خودشان علاقه و انگیزه لازم برای حضور در سیاست را ندارند.
نمی توان به طور یکطرفه زنان را مقصر این امر دانست؛ چراکه شرایط حضور بانوان در فضای سیاسی و رشد و بالندگی آنان نیز باید فراهم شود و این موضوع یک بحث دوطرفه است. یعنی زنان باید خود برای بسترسازی حضورشان در این زمینه فعالیت کنند و از سوی دیگر ساختارهای سیاسی از جمله احزاب و تشکل ها نیز در این زمینه باید فضا را مهیای حضور بیشتر زنان کنند.
منتها به نظر می رسد کفه ترازو به سمت عدم فعالیت تراز زنان سنگین تر باشد. حضور زنان در مجلس به عنوان نماینده به خوبی نشان می دهد که پذیرش جامعه ایرانی در این حوزه بسیار بالا و مترقی است. اما کم کاری حوزه زنان در این راستا باعث شده که فعالیت بخش های ایجابی نیز آنچنان که باید مطالبات آنان را پوشش ندهد. دقیقا از لحاظ روانی جامعه مهیای پذیرش زنان در بخش های سیاسی است و حتی این موضوع به مطالبه نیز بدل شده و زنان می توانند از این موضوع به عنوان یک امتیاز استفاده کنند.
نگاه جامعه و بخش های سیاسی به این امر نشان می دهد که فضای برخورد آنان با حضور زنان جنسیتی نیست و آنان به استعدادها و توانایی بانوان ایرانی باور دارند. از این روست که زنان نیز باید به این خود باوری برسند که در فضای سیاسی از جمله انتخابات و مجلس فعالیت داشته باشند. فعالیت آنان در این حوزه باید سازنده باشد تا جامعه نیز به باورمندی بیشتری برسد و این موضوع به طور دوجانبه باعث ارتقای سطح سیاسی زنان شود.
با این حال مجلس شورای اسلامی یکی از مواردی است که می تواند فضای کافی به زنان برای حضور سیاسی در سطوح مختلف قدرت را بدهد. در این راستا اما باید زنان به این ظرفیت به عنوان یک فرصت بهینه نگاه کنند و حضور خود در فضای سیاسی را گسترش داده و سرانه حضور زنان در بخش های سیاسی را در ایران اسلامی بالا ببرند.
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
امیرحمزه نژاد، مجلس شورای اسلامی ، نمایندگان زن، فعالیت سیاسی زنان ، جامعه اسلامی ، حضور سیاسی زنان
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
سیاسی
V
آرشیو