کودکان چه سهمی از انتخابات دارند؟/ درانتخابات آینده سازان را فراموش نکنیم!

سیاست و انتخابات یک عرصه یادگیری و الگوسازی نیز هست. الگوسازی که اگر با مهارت یابی درست ایجاد شود می تواند در شکل گیری شخصیت برجسته زنان و مردان فردا بسیار موثر افتد و از این رو نباید کودکان را در انتخابات و پای صندوق را فراموش کنیم.
کودکان چه سهمی از انتخابات دارند؟/ درانتخابات آینده سازان را فراموش نکنیم!
1402/12/08 - 11:56
تاریخ و ساعت خبر:
190591
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - امیرحمزه نژاد : کودکان در انتخابات ها اگرچه از لحاظ سنی امکان حضور ندارند اما به طور نسبتا قابل توجهی هم تاثیرگذارند و هم تاثیرپذیر. کودکان در خانواده همواره در شرایط سنی تقلیدی قرار دارند اما تاثیرگذاری نسبتا بالایی در مشارکت جمعی دارند. نگاه والدین در این حوزه باید برای انتخابات به کودکان نیز باشد. حوزه سیاسی اقشار گسترده‌ای را در بر می گیرد. کودکان در این عرصه به عنوان آینده سازان کشور در روند تمرین دموکراسی و شراکت پذیری سیاسی با تماشای رفتار والدین خود شخصیت سیاسی شان شکل می گیرد.
شکل گیری تفکرات سیاسی کودکان که آینده سازان جامعه هستند بسیار به رفتار والدین آن ها بستگی دارد. این رفتار می تواند روند سازنده و رو به جلویی را پیش بگیرد. کودکان در اقدامات خود با توجه به اینکه تشنه تجربه هستند شوق و ذوق بسیاری برای تجربه کردن دارند.
شورای دانش آموزی از جمله این موارد است. نگاه و رفتارشناسی دانش آموزان در خصوص وعده های انتخاباتی، کاندیدا شدن، رای دهندگی و ... که بعضا باعث تعجب بسیاری می شود که چگونه وعده‌های انتخاباتی بعضا منفی از جمله وعده های بی سر و ته، رای خریدن و ... از این کودکان سر می زند یا اینکه چقدر کودکان در مسئولیت پذیری اقداماتی که قول داده اند جدی هستند. این ها نشان می دهد که به چه میزان جامعه باید مراقب شکل گیری شخصیت سیاسی کودکان باشد.
انتخابات در این عرصه یکی از رویدادهای مهم و واقعی برای کودکان است که نسبت به تجربه ای که از آن کسب می کنند در آینده رفتار سیاسی خود را بروز خواهند داد. یادگیری اجتماعی و سیاسی کودکان نشان می دهد که درخانواده به چه صورت با پدیده انتخابات برخورد شده است. در این راستا والدین باید مراقبت های ویژه ای برای شکل گیری رفتار و شخصیت درست سیاسی و بهتر بگوییم فرهنگ سیاسی صحیح انجام دهند.
هر کنشی برای درونی شدن در افراد نیاز است که از دوران کودکی شروع شود و انتخابات نیز از این موضوع مهم مستثنی نخواهد بود. درواقع والدین باید مراقب باشند که چه کنشی انجام می دهند که بعدها بازخورد آن را در رفتار کودکانشان خواهند دید. این موضوع مثل پژواک و انعکاس صدا در برابر کوه است که اگرچه روند آن با بزرگ شدن کودکان و نوجوانی و جوانی آنان سفت و محکم می شود اما بالاخره هر چند دیرتر اما این بازخورد رفتاری اجتناب ناپذیر است.
خصوصا سواد سیاسی جامعه نیز ابتدا درخانواده ها شکل گرفته و رشد می کند و بعد در مراکز آموزشی، بازتاب رسانه ها و محل کار و به طور اساسی خود جامعه تکمیل می شود.
نحوه حضور و مشارکت خانواده ها در انتخابات که اغلب دیده می شود که والدین با کودکان خود در این رویداد شرکت می کنند نوعی الگوی اجتماعی سیاسی برای فرزندانشان است که تمرین دموکراسی را قبل از حتی شروع سن رای دهی و شرکت جدی فرزندان در انتخابات را شکل می دهد.
آموزش مهارت‌ های اجتماعی نظیر انتخابات بر سطح توانایی نظریه ذهن و انواع رفتارهای اجتماعی کودکان در جهان ذهنی آینده‌شان بسیار اثرگذار خواهد بود. آموزش سیاسی خصوصا در جامعه ای مانند جامعه ایران که از جمله سیاسی ترین جوامع جهان است نه تنها نباید نادیده گرفته شود بلکه به نظر بسیاری یکی از موضوعات حیاتی رشد فرزندان است.
این مهارت در تک تک ادوار حضور اجتماعی آنان در جامعه بکار می آید. در تاکسی، صف نان، میان همسالان و دانشگاه و جمع های خودمانی و فامیلی و ... سیاست وجه جدایی ناپذیر جامعه ایران است. درواقع بخشی از جامعه پذیری و حتی هویت یابی و ما شدن و حضور در گروه های اجتماعی با تاثیر بسیار قوی سیاسی صورت می گیرد. این شخصیت سیاسی در بسیاری از موارد حتی می تواند باعث رشد و ارتقای کودکان و جوانان شود. در مواجهه با جامعه نیز بهتر می تواند نوجوانان را جامعه پذیر کرد و به عنوان یک مهارت کلی و گسترده در جای جای زندگی افراد موثر است. سیاست درواقع می تواند افراد را در جامعه فعال، پرتوان و هوشمند به بار بیارود. کسی که دانا به مسائل سیاسی است قطعا از جمله افراد موفق جامعه نیز خواهد بود.
از این رو کارشناسان توصیه می کنند که برای شرکت در رویدادهای سیاسی حضور فرزندان بسیار مهم است و در شکل گیری شخصیت عمیق فرهنگی سیاسی آنان انتخابات بسیار مهم و الگوپذیری خاصی در آنان ایجاد می کند. به باور کارشناسان البته میزان دانش اجتماعی و سیاسی اعضای خانواده بر کیفیت یادگیری فرایند انتخابات کودکان دارای تاثیر است و چه بسا والدینی با قدرت انتخاب‌های ضعیف و رفتارهای تخریبی نه تنها الگویی برای یادگیری کودکان در فرایند انتخابات نباشند بلکه اثر سایر گروه‌های مرجع مانند مدرسه را نیز خنثی می‌کنند.
با این حال سیاست و انتخابات یک عرصه یادگیری و الگوسازی نیز هست. الگوسازی که اگر با مهارت یابی درست ایجاد شود می تواند در شکل گیری شخصیت برجسته زنان و مردان فردا بسیار موثر افتد و از این رو نباید کودکان را در انتخابات و پای صندوق را فراموش کنیم.

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
انتخابات، کودکان، آینده سازی، سیاست،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
سیاسی
V
آرشیو