طرز تهیه آش بادمجان به روش همدانی

در شهر‌های مختلف با روش‌های مختلفی آش تهیه می‌شود که یکی از معروف‌ترین آنها، آش بادمجان ملایری است.
طرز تهیه آش بادمجان به روش همدانی
1402/12/15 - 14:03
تاریخ و ساعت خبر:
190835
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - آش بادمجان یکی از غذا‌های سنتی و خوشمزه همدان و کرمانشاه است که با طعم متفاوت و بی‌نظیرش طرفداران زیادی دارد.
این آش در شهر‌های مختلف با روش‌های مختلفی تهیه می‌شود که یکی از معروف‌ترین آنها، آش بادمجان ملایری است.
مراحل تهیه آش بادمجان به شرح زیر است:
مرحله اول: خیساندن حبوبات
برای تهیه آش، حبوبات را باید از چند ساعت قبل یا از شب قبل در آب جداگانه خیس کنید. این کار باعث می‌شود که حبوبات زودتر بپزند و نفخ آن‌ها گرفته شود.
مرحله دوم: پخت بلغور
بلغور‌های خیس خورده را از صافی رد کنید و داخل قابلمه‌ای که برای پخت آش بادمجان آماده کرده‌اید، بریزید. هشت لیوان آب به قابلمه اضافه کنید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا آب به جوش آید. بعد از جوشیدن آب، حرارت را کم کنید و درب قابلمه را نیمه باز بگذارید، اجازه دهید بلغور‌ها بپزند. در حین پخت، بلغور‌ها را هم بزنید تا ته نگیرد.
مرحله سوم: پخت حبوبات
برای پخت حبوبات، ابتدا آن‌ها را از صافی رد کرده و در قابلمه‌های جداگانه بریزید. سپس به اندازه دو بند انگشت بالاتر از سطح حبوبات، آب به آن‌ها اضافه کنید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا مغز پخت شوند. همچنین می‌توانید مقداری نمک نیز به آن‌ها اضافه کنید. توجه داشته باشید که نمک را در انتهای پخت اضافه کنید تا حبوبات نفخ نگیرند.
مرحله چهارم: تفت دادن پیاز و گوشت
در این مرحله، یکی از پیاز‌ها را پوست گرفته و به صورت نگینی خرد کنید. سپس، یک قابلمه را روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن در آن بریزید. پس از داغ شدن روغن، پیاز خرد شده را به آن اضافه کنید و تفت دهید تا نرم شود. در ادامه، گوشت را به پیاز اضافه کنید و به همراه آن تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند، سپس مقداری زردچوبه به آن اضافه کنید. بعد از ۵ دقیقه، دو لیوان آب به قابلمه اضافه کنید و حرارت را زیاد کنید تا آب به جوش آید. پس از جوشیدن آب، حرارت را کم کنید و اجازه دهید گوشت به طور کامل بپزد.
مرحله پنجم: سرخ کردن بادمجان‌ها
ابتدا بادمجان‌ها را خوب بشویید و پوست آن‌ها را بگیرید. اگر می‌خواهید تلخی بادمجان‌ها را بگیرید، آن‌ها را به صورت طولی برش بزنید و به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه در آب نمک قرار دهید. سپس بادمجان‌ها را از آب نمک خارج کنید و با دست فشار دهید تا آب نمک آن‌ها خارج شود. بعد از آبکشی، بادمجان‌ها را به شکل مکعبی برش بزنید. در یک تابه مقداری روغن بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا داغ شود. سپس بادمجان‌ها را در روغن بریزید و به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه سرخ کنید تا طلایی شوند.
مرحله ششم: ریش ریش کردن گوشت
پس از اینکه گوشت به خوبی پخته شد، آن را از قابلمه خارج کرده و اجازه دهید تا خنک شود. سپس، گوشت را با دست یا چنگال ریش ریش کنید.
مرحله هفتم: اضافه کردن حبوبات پخته شده به بلغور
در این مرحله، حبوبات مغز پخت شده را به قابلمه بلغور اضافه کنید تا با هم پخته شوند.
مرحله هشتم: تفت دادن پیاز
برای ادامه پخت آش بادمجان، بقیه پیاز‌ها را پوست گرفته و به صورت نگینی خرد کنید. تابه را روی حرارت قرار دهید و روغن را به آن اضافه کنید. پس از داغ شدن روغن، پیاز‌ها را داخل تابه بریزید و تفت دهید. وقتی پیاز‌ها نرم شدند، زردچوبه را اضافه کنید و هم بزنید. پس از طلایی شدن پیازها، نیمی از آن را برای تزیین آش کنار بگذارید. به نیمی دیگر نمک و فلفل اضافه کنید و پس از هم زدن، آن را به قابلمه بلغور اضافه کنید.
مرحله نهم: اضافه کردن بادمجان و گوشت به قابلمه
گوشت ریش‌ریش شده و بادمجان‌های سرخ شده را به قابلمه آش بادمجان اضافه کنید و هم بزنید. حرارت را کم کنید و هم زدن را فراموش نکنید تا مواد ته نگیرند.
مرحله دهم: تفت دادن سیر‌ها
برای تفت دادن سیر در آش، ابتدا سیر‌ها را پوست گرفته و رنده کنید. سپس در یک تابه کوچک، مقداری روغن بریزید و روی حرارت قرار دهید. وقتی روغن داغ شد، سیر‌های رنده شده را به آن اضافه کنید و به مدت ۱ دقیقه تفت دهید. در این مدت، مرتب سیر‌ها را هم بزنید تا نسوزند. پس از ۱ دقیقه، ⅔ سیر‌های تفت داده شده را به قابلمه آش اضافه کنید و بقیه سیر‌ها را برای تزیین نگه دارید.
مرحله یازدهم: آماده کردن نعنا داغ
ابتدا مقداری روغن در تابه‌ای کوچک بریزید و روی حرارت قرار دهید. وقتی روغن کاملا داغ شد، زردچوبه و نعناع خشک را اضافه کنید و به هم بزنید. حدود ۲ تا ۳ دقیقه تفت دهید تا عطر مواد بلند شود. سپس شعله را خاموش کنید و ⅓ از مواد تفت داده شده را به آش بادمجان اضافه کنید و هم بزنید. بقیه مواد را برای تزیین کنار بگذارید.
مرحله دوازدهم: آماده کردن کشک
برای اضافه کردن کشک به آش، ابتدا آن را با مقدار کمی آب گرم مخلوط کنید تا رقیق شود. سپس نصف کشک رقیق شده را به آش اضافه کنید و هم بزنید تا یکدست شود. نصف دیگر کشک را برای تزیین نگه دارید. بعد از اینکه آش آماده شد می‌توانید آن را در ظرف دلخواه ریخته و سرو کنید. برای تزیین از موادی که کنار گذاشته‌اید استفاده کنید.
آش بادمجان شما آماده است، نوش جانتان!
مجله اکالا
انتهای پیام/م

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
پوست، شعله، گوشت، مغز، بند انگشت ،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آشپزی و تغذیه
V
آرشیو