طرز تهیه گوبولی، یکی از خوشمزه‌ترین و محبوب‌ترین غذا‌های جنوبی

گوبوبلی مرغ یکی از غذاهای خوشمزه و بسیار محبوب جنوبی است که از ترکیب برنج با آب مرغ، مرغ سرخ شده، نخود و پیازداغ تهیه می‌شود.
طرز تهیه گوبولی، یکی از خوشمزه‌ترین و محبوب‌ترین غذا‌های جنوبی
1402/12/16 - 12:27
تاریخ و ساعت خبر:
190875
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - خوزستان و استان‌های جنوبی ایران خاستگاه غذا‌های متنوعی است که هر کدام از آن‌ها پیشینه فرهنگی خاص خود را دارند. غذا‌های جنوبی معمولا پر ادویه و گاه تند هستند و به دلیل هم‌جواری این استان‌ها با دریا می‌توان گفت که ماهی یکی از مهم‌ترین مواد غذایی است که در سفره اهالی جنوب جایگاه ویژه خود را دارد. گوبولی یکی از غذا‌های مشهور و بسیار خوشمزه جنوبی است که برخی معتقدند اصالت آن به کشور هندوستان برمی‌گردد. گوبولی نوعی برنج مخلوط است که با مرغ، نخود، پیازداغ فراوان (حشو) و سیب زمینی سرخ کرده سرو می‌شود و بسیار خوشمزه و لذیذ است. اگر از درست کردن پلو‌های تکراری خسته شده‌اید، در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا با هم این غذای خوشمزه را در منزل درست کنیم.
مواد لازم
ران یا سینه مرغ: به تعداد نفرات
برنج: ۳ پیمانه
پیاز: ۴ عدد
نخود آبگوشتی: ۱ پیمانه
سیب زمینی: ۲ عدد
نمک، زردچوبه، پودر دارچین، کاری، زیره و فلفل سیاه: به میزان لازم
چوب دارچین: ۱ تکه
برگ بو: ۱ عدد
روغن: به میزان لازم
طرز تهیه
برای درست کردن این غذای خوشمزه ابتدا نخود آبگوشتی را که از شب قبل خیس داده‌اید، همراه با مقداری آب و نمک روی اجاق گاز بگذارید تا نخود کاملا بپزد و نرم شود. در مرحله بعد تکه‌های مرغ را همراه با یک عدد پیاز، برگ بو، چوب دارچین، کمی نمک، زردچوبه و زیره و یک و نیم لیوان آب داخل یک قابلمه بریزید و روی حرارت اجاق گاز بگذارید تا مرغ بپزد. ۱ عدد پیاز را پوست و به صورت خلالی خرد کنید. داخل یک قابلمه مناسب کمی روغن بریزید و پیاز خلالی شده را داخل روغن سرخ کنید. مقداری زردچوبه، نمک، پودر کاری و پودر زیره داخل پیاز داغ بریزید، سپس برنج را که از قبل خیس داده بودید، به پیاز داغ اضافه کنید و هم بزنید تا با برنج مخلوط شود. حالا آب مرغ پخته را با صافی به برنج اضافه کنید و اجازه بدهید برنج بجوشد و وقتی آب برنج کشیده شد، درب قابلمه را ببندید و حرارت اجاق گاز را کم کنید تا برنج دم بکشد.
مرغ‌های پخته را داخل مقداری روغن سرخ کنید تا هر دو طرف مرغ سرخ شود. ۲ عدد پیاز باقی مانده را پوست و خرد کنید و داخل همان ماهی تابه که مرغ‌ها را سرخ کرده‌اید، بریزید و اجازه بدهید پیاز سرخ شود، سپس کمی نمک، زردچوبه، پودر دارچین، کاری، زیره و فلفل سیاه بریزید و نخود پخته و آبکش شده را به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید، سپس اجاق گاز را خاموش کنید. سیب زمینی‌ها را به صورت خلالی خرد و داخل روغن سرخ کنید و کنار بگذارید. وقتی برنج دم کشید، داخل دیس بکشید و تکه‌های مرغ سرخ شده را گوشه دیس بچینید. ترکیب نخود و پیاز داغ (حشو) را وسط دیس بریزید و سیب زمینی‌های سرخ شده را دورتادور دیس بگذارید. در این مرحله گوبولی خوشمزه شما آماده سرو است، نوش جان.
نکات مهم
۱ ـ وقتی می‌خواهید مرغ بخرید، حتماً جا‌هایی مانند ران و بال را که اتصال دارند، چک کنید؛ زیرا ماندگی و ناسالم بودن مرغ در این قسمت‌ها زود‌تر مشخص می‌شود. اگر این قسمت‌ها بوی نامطبوعی بدهد؛ یعنی مرغ تازه نیست. حواستان باشد مرغ‌هایی را که خیلی خیس هستند، انتخاب نکنید. رطوبت زیاد مرغ نشان دهنده این است که قبلاً فریز شده است. اگر از مرغ‌های بسته‌بندی استفاده می‌کنید، حتما تاریخ آن را چک کنید و حواستان باشد که خون‌آبه نداشته باشد. به طور کلی برای تهیه این غذا مرغ تازه مناسب‌تر است.
۲ ـ اگر بخواهیم به طور مختصر در مورد کاربرد انواع پیاز‌ها توضیح بدهیم، باید از پیاز زرد که معروف‌ترین عضو خانواده پیازهاست، شروع کنیم. این پیاز بهترین گزینه برای پخت و پز است. پیاز سفید طعم ملایم‌تری نسبت به پیاز زرد دارد. از نظر کاربرد تقریباً مثل پیاز قرمز است و می‌شود آن را به صورت خام خورد و یا در سالاد‌ها از آن استفاده کرد. پیاز قرمز نسبت به پیاز سفید و زرد فیبر بیشتری دارد و به خاطر رنگ زیبایش می‌توان از آن برای تزئین بشقاب غذا هم استفاده کرد. علاوه‌بر این برای کبابی کردن، سالاد و ساندویچ‌ها هم انتخاب مناسبی است. پیاز‌های قرمز به اندازه کافی عطر و طعم به غذا نمی‌دهند؛ بنابراین برای پخت و پز معمولاً مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.
۳ ـ برای درست کردن این غذا می‌توانید به جای مرغ از گوشت تکه‌ای گوسفند یا گوساله نیز استفاده کنید. قبل از طبخ این غذا حتما نخود را به مدت ۲۴ ساعت خیس کنید تا نفخ نخود گرفته شود.
فرارو
انتهای پیام/ن

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
غذای جنوبی غذای محلی آشپزی
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آشپزی و تغذیه
V
آرشیو