یک استاد حوزه علمیه عنوان کرد:

تاثیر انس با قرآن در کاهش آسیب های اجتماعی / اساس قرآن هدایتگری است

یک استاد حوزه علمیه گفت: قرآن به زبان فطری انسان ها سخن می گوید. بصیرت افزا و هدایت گر بشریت است و کسانی که از قرآن بهره مند می شوند از سالم ترین افراد در برابر آسیب های اجتماعی هستند و این، برترین تاثیر همنشینی با این کلام آسمانی است.
تاثیر انس با قرآن در کاهش آسیب های اجتماعی / اساس قرآن هدایتگری است
1403/01/02 - 09:54
تاریخ و ساعت خبر:
191282
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - از خوزستان، مرضیه خورشیدی طی یادداشتی در خصوص نقش هدایتگری قرآن در تعالی انسان عنوان کرد: در اعجاز قرآن همین بس که می توانیم به بلاغت و فصاحت فوق العاده آن، زیبایی های ظاهری این کتاب، تناسب و هماهنگی بین آیات و در نهایت عدم اختلاف بین محتوای سوره ها با یکدیگر و سبک منحصر به فرد آن اشاره کنیم .
امتیاز اعجاز رسول اکرم این است که معجزه ایشان جاودانه بوده و همه انسان ها در تمام دوران ها می توانند آن را مشاهده کنند و از آن بهره ببرند. آیات متعددی از جمله آیه88 سوره اسرا، آیه 13 سوره هود، آیه 38 سوره یونس و 23 سوره بقره در قرآن اشاره بر این می کنند که بارها از منکران قرآن خواسته شد که کتابی مثل آن را بیاورند.
این کتاب در ابعاد مختلفی از جمله بعد ادبی، محتوایی، قاطعیت و جامعیت معرفی شده است. قرآن از منظر ادبی بسیار بسیار در اوج فصاحت و بلاغت قرار گرفته و محتوای آن نیز بسیار بلیغ است به طوریکه عبارات این کلام خداوند نه کوتاه اند و نه مبهم، نه بیشتر از محتوا هستند و نه دارای کلمات اضافه. همچنین از نظر قاطعیت در بیان مسائل نیز، تردیدی در آن وجود ندارد و پیامش را با صراحت بیان کرده است.
قرآن در خصوص عدم تناقض و اختلاف در خود فرموده است: آیا در قرآن تدبر نمی کنند؟ اگر قرآن از غیر خدا بود باید مملو و پر از اختلاف و تناقض بود. اینکه قرآن برای تمام مراحل زندگی دنیوی و هم زندگی اخری توجه و برنامه دقیق، لطیف و ظریفی دارد نشان از جامعیت آن است.
در کلام خداوند حکمت ها و دستورات فقهی و حقوقی نیز بیان شده است. یکی از معجزات قرآن آن است که اخبار غیبی را عنوان می کند و در بخش های مختلف از حوادث آینده خبر می دهد مثل خبر پیروزی رومیان در آینده ای نه چندان دور بعد از شکست آنها از ایرانیان.
و اما مسئولیت ما در قبال این کتاب آسمانی، خواندن و قدرت بر خواندن صحیح آن، فهمیدن و درک مفاهیم و عمل کردن به دستورات آن است. قرآن کتاب هدایت و راهنمای عمل ماست. باید درمان های قرآن را بر دردهای اخلاقی و اجتماعی خودمان قرار دهیم، به آن عمل و احکام آن را در جامعه اجرا کنیم.
آیه "ذلکَ الکتابُ لا ریب فیه هدیََ المتقین" اشاره به این دارد که قرآن کتاب با عظمتی است که هیچگونه شکی در آن وجود ندارد و مایه هدایت پرهیزگاران است پس قرآن هدایت کننده انسان ها و استوارترین راه هاست. اینجاست که متوجه می شویم این کتاب خودش را کتاب هدایت و راهنمای سلوک انسانیت می داند. هدایت به راه درست و سلامت و خارج کردن از همه ظلمات به سوی نور.
قرآن عنایت خاصی به هدایت بشریت دارد و اساسا هدف نهایی، هدایتگری است به طوری که نقش به سزایی در رشد و شکوفایی و تکامل معنوی انسان داشته و او را به تفکر، استقلال فکر و اندیشه و تعقل دعوت می کند و انسان ها را با همین تعقل و تفکر هدایت می کند. بهره مندی از معارف قرآن بدون شناخت آن میسر نیست یعنی ما زمانی می توانیم از این فضایل بهره مند شویم و فیض ببریم که نسبت به این مسیر و کتاب شناخت پیدا کنیم.
یکی از آثار اطاعت از قرآن، تامین مصالح و منافع واقعی انسان است. کتابی که زمینه ساز جلب رحمت خدا و رهایی جامعه از انحطاط و انحراف است. از دیگر رسالت های قرآن، می توان به رسالتهای تربیتی، اخلاقی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی اشاره کرد. رسالت های اجتماعی، عوامل شکوفایی و انحطاط جامعه را بازگو می کند. از جمله عوامل شکوفایی نیز تعالیم وحیانی و اتحاد و وحدت است که زنجیروار به هم متصل هستند.
با بعثت پیامبر اکرم و نزول قرآن راه رسیدن انسان به تعالی هموار شد. پیامبر بزرگوار کتاب زندگی را برای مردم می خواند و تفسیر می کرد و به همین صورت دفترچه راهنمای انسان به سوی تکامل، هدایت و رشد باز می شد.
از جمله آثار هدایتی قرآن، فهم آن و نتیجه آن شرح صدر انسان و تشخیص حق از باطل است. تقوای الهی، بخشش گناهان و مصون ماندن از گمراهی و در نتیجه رسیدن به کمال مطلوب خداوند را در پی دارد.
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
قرآن، هدایتگری ، کاهش آسیب های اجتماعی ،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
گفتگو
V
آرشیو