خدیجه (س) سکینه القلوب پیامبر برای پایه ریزی سنگ بنای اسلام

حضرت خدیجه (س) فقط یار و همراه پیامبر نبود، او آنقدر در مسیر خودسازی و پاکی رشد کرده بود که توانست پرورش دهنده فاطمه (س) شود و بعد از ایشان نسل پیامبر به واسطه حضرت زهرا (س) ادامه یابد. شاید این بُعد وجودی ایشان برای دختران و زنان این روزها پر رنگتر از سایر ابعاد زندگی شان باشد.
خدیجه (س) سکینه القلوب پیامبر برای پایه ریزی سنگ بنای اسلام
1403/01/02 - 12:00
تاریخ و ساعت خبر:
191286
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - از اصفهان : نفیسه حسین پور رئیس دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان در یادداشتی به مناسبت رحلت نوشت: دهم رمضان سالروز رحلت بانوی بزرگ اسلام، همسر باوفا و یار و حامی رسول اکرم صلی الله علیه و آله وسلم ، ام المومنین حضرت خدیجه علیهاسلام است.
بانویی نمونه و دلسوز که همراهی و همنوایی وی با پیامبر اسلام(ص) در تاریخ ماندگار است. جایگاه و نقش ایشان در سخت ترین دوران تاریخ اسلام بر کسی پوشیده نیست، وی در دوران بعثت با حمایت های مادی ومعنوی خویش از پیامبر اکرم (ص)نقش مهمی را در تثبیت و گسترش اسلام ایفا کرد.
حضرت خدیجه (س) قبل از اسلام نیز به خاطر دارا بودن صفات پسندیده و فضائل اخلاقي و پاکدامني، طاهره‏ لقب گرفته بود و یک الگوی نمونه برای زنان و مردان جامعه به شمار می رود، چرا که در وجود ایشان ارزش ها و کمالات انسانی فراوان بوده است.
در زمان جاهلیت که زن جایگاه و ارج و قربی نداشت، بانویی ظهور کرد که عرب جاهلی به وی "طاهره قریش" می ‏گفتند، این نشان دهنده عظمت و جایگاه عظیم این بانومکرم اسلام در بین عرب جاهلی بود.‏
حضرت خدیجه پاکی و صفای روح خود را تنها در زهد و گوشه نشینی به دست نیاورده بود. ایشان در امور اقتصادی فعالیت‌های کلان داشتند و در اجتماع بسیار رفت و آمد می‌کردند. با همه‌ی این اوصاف ایشان همرنگ جماعت آن‌روزهای مدینه نشدند و دنباله‌روی نور هدایتی بودند که در دل‌شان روشن شده بود. زیرا آنقدر به اوضاع و شرایط سیاسی و اجتماعی و فرهنگی جامعه مسلط بودند که به راحتی قدرت تشخیص حق از باطل را داشتند. این نشان می‌دهد که بینش سیاسی و اجتماعی دُرست یک خانم از اوضاع جامعه تاچه اندازه می‌تواند در محیط پیرامون او و تربیت فرزندانش نقش داشته باشد. گذشته از این‌ها سواد سیاسی و فرهنگی خانم‌ها می‌تواند در بزنگاه‌های مهم اجتماعی، از ‌آن‌ها مبلغینی آگاه بسازد که می‌توانند نجات‌بخش قسمت عمده‌ای از اجتماع باشند.
هم‌پای همسر
حضرت خدیجه در لحظات سخت و دشواری که بسیاری از مردان حاضر به همراهی پیامبر اسلام (ص) نبودند، در کنار ایشان حضور داشت و همواره بر اعتفادات خود ایستادگی می‌کرد. تحمل سختی‌ها تا این حدی که در تاریخ آمده، برای ما زن‌ها درس بزرگی است تا بتوانیم و تلاش داشته باشیم که در روزهای حساس زندگی کانون خانواده را هم‌چنان گرم و با محبت حفظ کنیم.
در مسیر ایمان و اعتقاد
در روزهایی که شبه جزیره عربستان پر بود از اشرافی‌گری و جاهلیت، زنی مانند حضرت خدیجه (س) وجود دارد که نه تنها سرمایه مادی خود، که آرامشش را نیز با تمام وجود خرج پیامبر اسلام می‌کند تا به معارف مهمی که سنگ بنای اسلام است دست بیابد و آن معارف مهم را با صرف همه‌ی دارایی‌اش در راه تبلیغ اسلام، به مردم آن زمان نیز برساند. ایستادگی در مسیر ایمان و اعتقاد، نقطه عطف دیگری برای زنان مومن جوامع اسلامی تا آخر تاریخ است.
یک مادر بی‌نظیر
حضرت خدیجه (س) فقط یار و همراه پیامبر نبود، او آنقدر در مسیر خودسازی و پاکی رشد کرده بود که توانست پرورش دهنده فاطمه (س) شود و بعد از ایشان نسل پیامبر به واسطه حضرت زهرا (س) ادامه یابد. شاید این بُعد وجودی ایشان برای دختران و زنان این روزها پر رنگتر از سایر ابعاد زندگی شان باشد. چرا که مادری کردن با همه امکانات و راه‌حل‌های جدید باز هم در بخش تربیتی کاری خطیر است که جز آگاهی و الگوبرداری از بزرگانی همچون حضرت خدیجه (س) ما را به آنچه که می‌خواهیم نزدیک نمی‌کند.
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
رحلت حضرت خدیجه ، همسر پیامبر اسلام، ام امؤمنین، نخستین زن مسلمان ،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
باشگاه نویسندگان
V
آرشیو