نهاد خانواده و رابطه روحی حاکم بر آن نخستین زیر بنای جامعه بشری است

مهربانی با اشاره به اینکه انسان یک موجود اجتماعی است که برای زندگی دسته جمعی آفریده شده است، گفت: در این میان باید نهاد خانواده و رابطه روحی حاکم بر آن را، نخستین سنگر زیر بنای جامعه بشری بر شمرد.
نهاد خانواده و رابطه روحی حاکم بر آن نخستین زیر بنای جامعه بشری است
1403/01/13 - 12:22
تاریخ و ساعت خبر:
191541
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - افسانه مهربانی در گفتگو با خبرنگار ما در کبودراهنگ با بیان اینکه اسلام آئینی اجتماعی است و خانواده یک اجتماع کوچک است، اظهار کرد: در مقیاس وسیع جامعه، مقیاسی کوچک به نام خانواده قرار دارد، به نحوی که اگر در تشکیل واحدهای بزرگ اجتماعی و کل جامعه انسانی بیندیشیم خانواده به شدت خود نمایی می کند.
وی با اشاره به اینکه انسان یک موجود اجتماعی است که برای زندگی دسته جمعی آفریده شده است، گفت: در این میان باید نهاد خانواده و رابطه روحی حاکم بر آن را، نخستین سنگر زیر بنای جامعه بشری بر شمرد.
کارشناس مذهبی با تاکید بر اینکه تحقق مفهوم واقعی زندگی، به تشکیل خانواده نیاز دارد و بدون این اجتماع کوچک، زندگی طبیعی برای او امکان پذیر نیست، افزود: اصل زندگی انسان در این اجتماع کوچک، جزو حقیقت وجود اوست و هرگز از او جدا نمی گردد و در این صورت قوانین مربوط به روابط حقوقی افراد و وظایف زن و شوهر در برابر یکدیگر همواره باید ثابت و ابدی باشد چراکه جامعه انسانی با تمام تحوّلات و تغییراتی که دارد هرگز از اصل اجتماعی بودن تفکیک نمی شود.
وی با اشاره به جایگاه خانواده در قرآن با بیان اینکه با توجه به جایگاه خانواده در قرآن باید این واقعیّت مهمّ تاریخی را در نظر گرفت که نظام خانواده بعد از نزول قرآن و اسلام در چه سطحی قرار گرفت، عنوان کرد: با تأمل در آیات قرآن متوجه می شویم به پیوند خانوادگی، احترام و اکرام پدر و مادر و نیز توجه به تربیت فرزندان اهمیت زیادی قائل شده است و این بخاطر آن است که جامعه بزرگ انسانی از واحدهای کوچکتری به نام خانواده تشکیل می شود، همانگونه که یک ساختمان بزرگ از غرفه ها و سپس از سنگها و آجرها تشکیل می گردد.
مهربانی خاطرنشان کرد: اهمیت تشکیل خانواده و جایگاه آن تا این حد است که قرآن کریم، یک عذر تقریبا عمومی و بهانه همگانی برای فراز از زیر بار ازدواج و تشکیل خانواده مسأله فقر و نداشتن امکانات مالی را رد می کند و می فرماید از فقر و تنگدستی آنها نگران نباشید و در ازدواجشان بکوشید چرا که «إِنْ یَکُونُوا فُقَراءَ یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ، اگر فقیر و تنگدست باشند خداوند آنها را از فضل خود بی نیاز می سازد.
پسمیراسبزی
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
خانواده، جامعه، جامعه بشری، جامعه انسانی
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
استان ها
V
آرشیو