بانوان در چه شرایطی می توانند خون اهدا کنند + تصویر

بانوان بسیاری از جامعه ما نسبت به اهدا خون اهتمام دارند و این عمل خداپسندانه را به عنوان رویه و عادت جهت حفظ سلامت خود و کمک به نیازمندان خون انجام می دهند. اما اهدا خون همانطور که برای همه مردان میسر نیست ، برخی از زنان نیز از انجام این کار منع شده اند .
بانوان در چه شرایطی می توانند خون اهدا کنند + تصویر
1403/01/27 - 11:46
تاریخ و ساعت خبر:
192105
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - بانوان بسیاری از جامعه ما نسبت به اهدا خون اهتمام دارند و این عمل خداپسندانه را به عنوان رویه و عادت جهت حفظ سلامت خود و کمک به نیازمندان خون انجام می دهند. اما اهدا خون همانطور که برای همه مردان میسر نیست ، برخی از زنان نیز از انجام این کار منع شده اند .
شرایط اهدای خون برای بانوان
بانوان هم مانند آقایان می‌توانند در هر زمانی برای اهدای خون به مراکز مورد نظر مراجعه کنند. البته توجه به شرایط اهدای خون برای بانوان لازم است. افراد سالم و بالغ می‌توانند این کار را هر ۳ ماه یکبار انجام دهند. البته یک سری شرایط عمومی وجود دارند که هر فردی قبل از اقدام برای اهدای خون باید از آنها برخوردار باشد. اما یکی از عللی که زنان کمتر برای اهدای خون داوطلب می‌شوند، بحث کم خونی بیشتر در آن‌هاست که به دلایل متعدد از جمله دوره‌های قاعدگی ماهانه، زایمان و سیستم ایمنی بدن به آن دچار می‌شوند.

سن

یکی از موارد مهم برای اهدای خون این است که شما در محدوده سنی مقرر شده قرار داشته باشید. بر این اساس افراد کمتر از ۱۸ سال و اشخاص بالای ۶۰ سال قادر به اهدای خون نیستند. البته سن قانونی می‌تواند از کشوری به کشور دیگر متفاوت باشد.
سطح هموگلوبین

هموگلوبین در اصل همان پروتئین موجود در گلبو‌ل‌های قرمز خون است که کار انتقال اکسیژن به بافت‌های بدن را بر عهده دارد. کمبود هموگلوبین می‌تواند نشانه ای از یک مشکل یا بیماری باشد که عوارضی را برای افراد در پی دارد. اما از شرایط اهدای خون برای بانوان، داشتن سطح مناسبی از هموگلوبین است. این میزان نباید از ۱۲.۵ گرم در دسی لیتر پایین تر باشد.

میزان نبض
نبض در شرایط اهدای خون برای بانوان اهمیت بسیاری دارد. نبض در واقع همان ضربان قلب است. یعنی تعداد دفعاتی که قلب شما در هر دقیقه ضربان می‌زند. اگرچه میزان ضربان قلب یا نبض از فردی به فرد دیگر متفاوت است، اما افراد برای اهدای خون باید بین ۵۰ تا ۱۰۰ مرتبه ضربان قلب داشته باشند. این مقدار همانطور که گفتیم باید در دقیقه محاسبه شود. ضمن اینکه از دیگر شرایط اهدای خون در بانوان این است که ضربان قلب نباید با بی نظمی همراه باشد.
وزن، یکی از شرایط اهدای خون برای بانوان
یکی دیگر از مواردی که در لیست شرایط اهدای خون برای بانوان و البته آقایان به آن توجه می‌شود، میزان وزن بدن است. این مورد به دلیل اطمینان از ایمنی افراد در لیست شرایط لازم قرار گرفته است. از طرف دیگر حجم خون موجود در بدن افراد بر اساس وزن آن‌ها خواهد بود و نشان دهنده این است که یک فرد توانایی لازم برای اهدای خون را دارد یا خیر. به طور معمول یک فرد بالغ باید حداقل ۴۵ کیلوگرم وزن داشته باشد تا بتواند برای خون دهی اقدام کند.
دمای بدن
این مورد نیز به دلیل اطمینان از نرمال بودن وضعیت افراد اهدا کننده است. به این ترتیب دمای بدن فرد متقاضی نباید از ۳۷.۵۰ تجاوز کند. در بسیاری از مواقع دمای بالا نشان از وجود تب در افراد است و مانعی برای اهدای خون خواهد بود.
فشار خون
از دیگر شرایط اهدای خون برای بانوان که باید به آن توجه شود، فشار خون است. بر این اساس فشار خون سیستولیک باید بین ۱۰۰ تا ۱۸۰ و فشار خون دیاستولیک باید بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلی لیتر جیوه باشد. برای اطلاع از فشار خون خود می‌توانید به مراکز بهداشتی محل زندگی مراجعه کنید.

اهدای خون در دوران قاعدگی
در بسیاری از مواقع شاید در شرایط اهدای خون برای بانوان خوانده باشید که در صورت قرار داشتن در دوره قاعدگی نمی‌توانید برای دادن خون اقدام کنید. اما بر اساس گزارش‌های صلیب سرخ، بانوان تنها در مواقع خاصی نمی‌توانند در این دوران خون خود را اهدا کنند. برای مثال اگر هموگلوبین خون شما نرمال باشد مشکلی برای اهدای خون نخواهید داشت. ضمن اینکه برای اهدای خون در دوران قاعدگی نباید درد یا ناراحتی داشته باشید.
البته از آن جایی که اهدای خون گاهی می‌تواند منجر به ضعف و حتی غش کردن در افرادی شود که دچار افت فشار خون می‌شوند، بنابراین توصیه می‌شود که انجام این کار به بعد از دوران پریودی خود موکول شود. پس اگرچه بهتر است در زمان از دست دادن خون برای اهدای خون اقدام نکنید، اما در کل منعی برای انجام این کار در دوران قاعدگی وجود ندارد.
موارد منع اهدای خون در بانوان
تا اینجا شرایط اهدای خون برای بانوان را بیان کردیم که البته بیشتر موارد ذکر شده را می‌توان برای گروه آقایان نیز در نظر گرفت. اما برای اهدای خون محدودیت‌هایی هم وجود دارند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.
زنانی که برای اهدای خون اقدام می‌کنند، نباید باردار یا شیرده باشند. حتی کسانی که قصد دارند در آینده ای نزدیک برای بارداری اقدام کنند هم در لیست ممنوعه قرار می‌گیرند.
زنان در چند روز گذشته نباید آنتی بیوتیک یا داروهای مشابه را مصرف کرده باشند.
بانوان نباید در کمتر از شش ماه گذشته عمل جراحی انجام داده باشند. افرادی که در این مدت زمان گوش خود را سوراخ کرده اند و یا خالکوبی و طب سوزنی داشته اند هم در این لیست قرار می‌گیرند.
بانوان مبتلا به یک بیماری جدی و کسانی که خون یا فرآورده‌های آن را دریافت کرده اند نیز منع اهدای خون دارند.
افراد برای اهدای خون نباید در شش ماه گذشته با بیماران مبتلا به زردی یا هپاتیت برخورد کرده باشند.
افرادی که در ۲۴ ساعت گذشته نوشیدنی الکلی مصرف کرده اند یا به سرفه، آنفولانزا و گلو درد مبتلا هستند، نمی‌توانند خون خود را اهدا کنند.

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
بانوان، اهدا خون،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
بهداشت و سلامت
V
آرشیو