دلیل عظمت شاه عبدالعظیم حسنی (ع) چه بود؟

یک کارشناس مذهبی با اشاره به فضائل متعدد شاه عبدالعظیم حسنی (ع) از ایشان به عنوان یکی از شخصیت‌های برجسته تاریخ اسلام یاد کرد.
دلیل عظمت شاه عبدالعظیم حسنی (ع) چه بود؟
1403/02/09 - 11:38
تاریخ و ساعت خبر:
192594
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - حجت الاسلام والمسلمین مهدی یعقوبی گیلانی، کارشناس مذهبی درمورد فضائل حضرت عبدالعظیم حسنی رحمت الله علیه بیان کرد: مرحوم آیت الله محمد محمدی ری شهری که مدتی، تولیت آستان شریف حضرت عبدالعظیم حسنی را برعهده داشت در کتاب «خاطره هاي آموزنده» خویش با یک واسطه، داستان عجیبی درمورد زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی رحمت الله علیه نقل کرده است.
این خطیب شهیر که در زمان رضاخان پهلوي در تهران تبلیغ مي‏کرد، به دستور طاغوت وقت دستگیر مي‏شود. ایشان بعد از آزادي نقل می‌کرد: بعد از یک سال زندان به شهر بیرجند تبعید شدم. یکي از شب‏ها که بسیار دلتنگ بودم، به حضرت عبدالعظیم حسنی رحمت الله علیه متوسل شدم و با چشم گریان به خواب رفتم. در رویا دیدم وارد مجلسي شدم که جالسین همه روحاني بودند، چ و صدر مجلس، حضرت عبدالعظیم حسنی رحمت الله علیه با صورتي نوراني و مجلل نشسته است. جلو رفتم و بعد از سلام شکایت حالم را به عرض رساندم.
فرمودند: «وقتي در تهران بودي نزد ما نمي‏آمدي؛ ولي بعد از این به دیدار ما بیا.»
از خواب بیدار شدم و تا صبح فکر مي‏کردم. بعد از اذان صبح، مأمور شهرباني در منزل آمد و گفت: مرخص شدي، هر کجا مي‏خواهي برو!
بدون هیچ تعرض و تعقیب و تعهد به تهران آمدم و با خود عهد کردم تا آخر عمر زیارت آن حضرت را شب‏هاي جمعه ترک نکنم.
سالیانی ست که بر قبله‌ی ری رو کردم
دست من نیست، به احسان شما خو کردم
هر سلامی به تو دادیم، حسن داده جواب
بی سبب نیست که در صحن تو هوهو کردم
مقام حضرت عبدالعظیم نزد اهل بیت (ع)
این کارشناس مذهبی تصریح کرد: این محدث کبیر و این امام زاده واجب التعظیم از دریای بیکران فضل و بزرگواری برخوردار هستند.
بر اساس آن‌چه از تاریخ تولد و وفات حضرت عبد العظیم حسنی رحمت الله علیه بدست می‌آید، ایشان دوران حیات پنج امام از امامان اهل بیت علیه السلام یعني امام کاظم علیه السلام تا امام عسکري علیه السلام را درک کرده اند؛ امّا این بدان معنا نیست که به محضر همه آنها هم رسیده و یا از آن معصومین علیه السلام سخني نقل کرده اند.
آن‌چه قطعي و مسلّم است، این است که حضرت عبدالعظیم حسنی رحمت الله علیه محضر امام جواد علیه السلام و امام هادي علیه السلام را درک نموده و از این معصومین علیه السلام احادیث فراواني نقل کرده اند.
حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گیلانی گفت: براي اثبات عظمت علمي حضرت عبد العظیم حسنی علیه السلام کافي است که بدانیم امام معصوم علیه السلام، مردم را براي حل مشکلات دیني و یافتن پاسخ پرسش‏هاي اعتقادي و عملي‏شان، به حضرت عبدالعظیم حسنی رحمت الله علیه ارجاع داده اند.
این کارشناس مذهبی ادامه داد: صاحب بن عبّاد در رساله‏اي که در شرح حال حضرت عبد العظیم حسنی رحمت الله علیه نوشته، در توصیف علمي ایشان آورده اند:
ابو تراب رویاني، روایت کرد که شنیدم ابو حمّاد رازي مي‏گفت: خدمت امام هادي علیه السلام در سامرّا رسیدم و مسائلي از حلال و حرام از ایشان پرسیدم.
امام هادی علیه السلام به پرسش‏هاي من پاسخ دادند و هنگامي که خواستم از ایشان خداحافظي کنم، به من فرمودند:
«یا أبا حَمّاد! إذا أَشکَلَ عَلَیک شَي‏ءٌ مِن أمرِ دینِک بِناحِیَتِک فَسَل عَنهُ عَبدَ العَظیمِ بنَ عَبدِ اللَّهِ الحَسَنِیّ و أقرِئهُ مِنّیِ السَّلامَ.» «اي ابو حمّاد! هنگامي که چیزي از امور دیني در منطقه‏ات براي تو مشکل شد، از عبد العظیم بن عبد اللَّه حسني بپرس و سلام مرا به او برسان.»
این تعبیر، به روشني نشان مي‏دهد که حضرت عبد العظیم حسنی علیه السلام در عصر خود، «مجتهد» توانمندي بوده که بر اساس اصول و قواعدي که از اهل بیت علیه السلام در اختیار داشته، مي‏توانسته اند دیدگاه‏هاي اسلام ناب را در زمینه‏هاي مختلف اعتقادي و عملي، استخراج کنند و به پرسش‏هاي مردم پاسخ دهند.
حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گیلانی افزود: بنابراین، ایشان تنها یک «محدّث» و راوي احادیث اهل بیت علیه السلام نبوده اند؛ بلکه از علماي بزرگ خاندان رسالت بوده اند که پس از معصومان علیه السلام، توان پاسخگویي به مسائل علمي را داشته اند و توانمندي علمي‏ ایشان مورد تأیید و تصدیق امام هادی علیه السلام قرار گرفته است.
باشگاه خبرنگاران جوان
انتهای پیام/ن

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
شاه عبدالعظیم حسنی (ع) ، حرم سیدالکریم ، اهل بیت (ع)
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
فرهنگی
V
آرشیو