گناهان؛ اصلی‌ترین عامل بدبختی و عاقبت به شرّی هستند

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گیلانی گفت: اصلی‌ترین عامل بدبختی و عاقبت به شرّی گناهان هستند. به این جهت، قرآن کریم اصلی‌ترین عامل عاقبت به خیری را تقوا می‌دانند.
گناهان؛ اصلی‌ترین عامل بدبختی و عاقبت به شرّی هستند
1403/02/23 - 11:42
تاریخ و ساعت خبر:
193153
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی یعقوبی گیلانی، کارشناس مذهبی و مدیر موسسه منبر آسمانی درمورد اهمیت زیارتنامه حضرت معصومه سلام الله علیها بیان کرد: در آخر زیارت حضرت معصومه سلام الله علیها دعایی است که همه ما روزانه چند بار این دعا را برای خودمان و اطرافیانمان می‌خوانیم و دعا می‌کنیم و از خدا استجابت چنین دعایی را می‌طلبیم.
در آخر زیارت می‌خوانیم: «اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ أَنْ‏ تَخْتِمَ‏ لِی‏ بِالسَّعَادَةِ فَلَا تَسْلُبْ مِنِّی مَا أَنَا فِیهِ وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیم‏؛» «خدایا به ما حُسن عاقبت عطا فرما و ایمان، سلامت و تقواي مرا نگیر.»
اول سوالی که پیش می‌آید این است که معنای عاقبت به خیری یعنی چه؟ و چقدر اهمیت دارد؟ و چه کسانی عاقبت به خیر می‌شوند؟ و چه عواملی باعث عاقبت به خیری و چه عواملی سبب عاقبت به شری می‌شوند تا انسان مختار با توجه به این نکات و این عوامل در راه عاقبت به خیری حرکت و از راه عاقبت به شری دور شود.
اهمیت عاقبت به خیری
این کارشناس مذهبی تصریح کرد: در کتاب اصول کافي‏ روایاتي تحت عنوان «باب المُعارین» به چشم مي‏‌خورند «مُعار» به کساني گفته مي‏‌شود که ایمانشان عاریه‌‏اي است و در لحظه مرگ آن را رها کرده‌اند و از دست مي‏‌دهند و بدون ایمان از دنیا مي‏‌روند. به درستي که بنده‌‏اي هست که صبح مي‏‌کند و مؤمن است و شام مي‏‌کند و کافر است و صبح مي‏‌کند و کافر است و شام مي‌‏کند و مؤمن است.
در قرآن کریم مي‏‌خوانیم: افرادي بعد از ایمان آوردن، کافر مي‌‏شوند: «آمنوا ثمّ کَفَروا» و در قرآن کریم و فقه اسلامي بحث ارتداد مطرح شده و معناي آن هم، برگشت از ایمان و گراییدن به کفر است.
حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گیلانی درمورد بدعاقبتی گفت: یکي از نمونه‌‏هاي بدعاقبتي که در قرآن کریم، حدود پانزده مرتبه به آن اشاره شده، آن جاست که ابلیس به ‏آدم سجده نکرد؛ با آنکه به فرموده حضرت علی علیه السلام، شیطان شش هزار سال عبادت کرد که معلوم نیست مراد سال‌هاي دنیایي (۳۶۵ روز) است یا سال‌هاي اخروي که هر روزش مساوي با پنجاه هزار سال است. چنان‌که قرآن مي‏‌فرمایند: یک روز قیامت مساوي با پنجاه هزارسال است.
این کارشناس مذهبی مطرح کرد: «زبیر» یکي از رجال برجسته اسلام بود. او در یاري پیامبر صلي الله علیه و آله و جهاد في سبیل اللّه سهمي به سزا داشت. در یکي از جنگ‏‌ها شمشیرش شکست، پیامبر صلي الله علیه و آله بلافاصله چوبي را برداشت و به دو طرف آن دست کشید، با عنایت خداوند متعال تبدیل به شمشیري شد و آن را به زبیر سپرد. زبیر، این وسیله را در راه اسلام پیش برد و در زمینه اهداف رسالت، رشادت‌‏ها به خرج داد.
مي‌‏گویند بهترین دفاع کنندگان از اسلام چهار نفر بودند: حضرت علي بن ابي طالب علیه‌السلام، زبیر بن العوام، ابودجانه انصاري، سلمان فارسي.
زبیر یکي از چند نفري بود که بعد از وفات پیامبر اکرم صلي الله علیه و آله، دعوت امیرمؤمنان حضرت علی علیه السلام را براي دفاع از حق، بدون قید و شرط قبول کرد.
زبیر از چهار نفري بود که حضرت علي علیه السلام پس از وفات نبي اکرم صلي الله علیه و آله در دفاع از حق، نفر پنجمي براي آن نیافت، سه نفر دیگر سلمان و ابوذر و مقداد بودند.
حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گیلانی ادامه داد: زبیر در روز شورا، حق خود را به امام علي علیه السلام واگذار کرد و خودش هم مصمّم بود با امام علیه السلام بیعت کند. او از افرادي بود که دختر پیامبر بزرگ اسلام سلام الله علیها وصیت کردند، باید از افرادي باشد که در مراسم تشییع من شرکت کند!
حضرت علي علیه السلام در نامه‌‏اي به اصحابشان نوشتند: زبیر یکي از شجاع‏‌ترین افراد امّت است. اما با آن همه کرامت وفضیلت، با آن همه شجاعت و رشادت زحماتي که در راه اسلام و خاندان پیامبر اکرم (ص) کشید، در پایان کار دچار جاه‏‌طلبي شد و این مسئله او را از مدار حق خارج کرد و به دشمني با بهترین خلق خداوند متعال واداشت.
این کارشناس مذهبی ادامه داد: او عاقبت، با فریب معاویه و تشویق عایشه به گمراه کردن مردم بصره و سایر شهر‌ها برخاست و چندین هزار نفر را علیه امیرمؤمنان علیه السلام که مي‌‏رفتند فرهنگ اصیل اسلام را پس از مدت‌‏ها به مسیر اصلي برگردانند، تحریک کرد.
مدتي، آن امام بزرگوار علیه السلام را در میدان جنگ «جمل» به دفع دشمن گرفتار کرد و زبیر در میدان جنگ جمل خون هزاران بیگناه را به هدر داد و مزاحمت سختي‏ براي دولت حق به وجود آورد و بدون این که از این آشوب کمترین بهره مادي و دنیایي ببرد؛ در بیاباني به دست مردي به قتل رسید و آن چنان به سوء عاقبت گرفتار شد که در کتب اسلامي از او به عنوان فردي از پیشوایان ضلالت و کفر نامبرده مي‏‌شود.
حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گیلانی افزود: شیطان با آن عظمتش و عبادتش عاقبت بخیر نشد، دیگر چه برسد به من و شما با این عبادات و نیات دست و پا شکسته. خیلی باید مراقب باشیم تا مثل شیطان زمین نخوریم که اگر زمین خوردیم یک عمر اعمالمان از بین می‌رود و روز قیامت شرمنده خواهیم شد.
چه عواملی باعث عاقبت به خیری می‌شوند؟
این کارشناس مذهبی یادآور شد: در یک قاعده کلی، بزرگ‌ترین عامل عاقبت به خیری هر انسانی این است که ضعف‌های خود را جبران کند و جلوی گناهان را در زندگی خویش بگیرد چرا که اصلی‌ترین عامل بدبختی و عاقبت به شرّی گناهان هستند. به این جهت، در قرآن کریم اصلی‌ترین عامل عاقبت به خیری را تقوا می‌دانند.
باشگاه خبرنگاران جوان
انتهای پیام/ن

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
عاقبت به خیری ، گناهان بزرگ پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
فرهنگی
V
آرشیو