حضور زنان در مجلس شورای اسلامی کم رنگ شده یا پررنگ؟/ظرفیت حضور زنان در جایگاه های سیاسی چگونه است؟

زنان در مجلس دو وظیفه عام و خاص دارند. وظیفه عام آنان مربوط به بخش نمایندگی آنان می شود که باید با توجه به وعده هایی که در انتخابات دادند بتوانند عملکرد مطلوبی از خود ارائه دهند تا مردمی که به آنان رای دادند دوباره برای رای دادن به آنان مشتاق باشند. از سوی دیگر در حوزه مسئله زنان در جامعه، بانوان نماینده می توانند در جهت رسیدگی به امور زنان و خانواده با طرح های مناسب روند پیشرفت این حوزه را فراهم کنند.
حضور زنان در مجلس شورای اسلامی کم رنگ شده یا پررنگ؟/ظرفیت حضور زنان در جایگاه های سیاسی چگونه است؟
1403/02/25 - 12:59
تاریخ و ساعت خبر:
193288
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - امیرحمزه نژاد: سهمیه زنانه مجلس شورای اسلامی دوازدهم 14 صندلی سبز بوده است. این موضوع روند نسبتا کاهشی را در مجلس نشان می‌دهد. در مرحله اول انتخابات مجلس دوازدهم که ۱۱ اسفند برگزار شد، زنان ۱۱ کرسی مجلس دوازدهم را بدست آورند که این تعداد در مرحله دوم با پیروزی ۳ زن به ۱۴ کرسی رسید.
نگاهی به مجالس گذشته نشان می دهد که در دوره اول تا سوم مجلس ۴ زن، دوره چهارم ۹ زن، دوره پنجم ۱۴ زن، دوره ششم ۱۳ زن، دوره هفتم ۱۳ زن، دوره هشتم ۸ زن، دوره نهم ۹ زن، دوره دهم ۱۷ زن و دوره یازدهم ۱۶ زن به عنوان نمایندگان مردم در مجلس حضور داشتند. حالا در دوره دوازدهم تعداد دو نفر از سهمیه زنانه مجلس نسبت به دور گذشته کم شده است. این موضوع نسبتا کاهش را نشان می دهد اما سئوال اساسی اینجاست که چرا با وجود اقبال مردم به نامزدهای زن در نتیجه می بینیم که زنان در رقابت با مردان نتوانستند سهمیه خود را برای حضور در مجلس افزایش دهند؟
به نظر می رسد این روند به چند عامل جدی و مهم بستگی دارد. اول اینکه سابقه حضور بانوان در مجلس شورای اسلامی را باید مورد بررسی قرار دهیم. این بررسی می تواند شامل دو رسالت متفاوت زنان نماینده باشد. زنان در مجلس دو وظیفه عام و خاص دارند. وظیفه عام آنان مربوط به بخش نمایندگی آنان می شود که باید با توجه به وعده هایی که در انتخابات دادند بتوانند عملکرد مطلوبی از خود ارائه دهند تا مردمی که به آنان رای دادند دوباره برای رای دادن به آنان مشتاق باشند. از سوی دیگر در حوزه مسئله زنان در جامعه، بانوان نماینده می توانند در جهت رسیدگی به امور زنان و خانواده با طرح های مناسب روند پیشرفت این حوزه را فراهم کنند.
اما تغییراتی که بعضا در حوزه های انتخابیه صورت می گیرد و نماینده زنی که دوباره انتخاب می شود نشان می دهد که در حوزه خود به چه میزان مورد اقبال مردم قرار می گیرد. در مجلس دوازدهم ۱۴ کرسی به زنان اختصاص یافت که از این تعداد ۷ منتخب سابقه حضور در نهاد قانون‌گذاری را دارند و ۷ نفر دیگر به عنوان نمایندگان جدید راهی بهارستان می‌شوند. بنابراین همین موضوع به خوبی نشان می دهد که زنان باید در وظایف نمایندگی خود بسیار پررنگ حاضر شوند تا بتوانند دوباره در مجلس حضور یابند. از14 نماینده زنی که وارد مجلس شده اند 6 نفر از آنان در دوره یازدهم حضور داشته و یک نفر از آنان نیز در دوره دهم نماینده مجلس بوده است. همین موضوع نشان می دهد که زنان اگر کار و فعالیت مطلوبی داشته باشند بازهم توسط مردم انتخاب می شوند و این ظرفیت و توانایی در بانوان ایرانی بسیار وجود دارد.
در بخش موضوعات مربوط به زنان نیز بانوان نماینده باید فعالیت چشمگیرتری داشته باشند. موضوع فقط پرکاری در این حوزه نیست بلکه باید با طرح های مناسب ظرفیت های بیشتری را برای پیشرفت زنان بوجود آورده و فعال کنند.
بانوان ایرانی همچنین از شهرهای مختلف کشور توانسته اند به خانه ملت راه یابند و از قزوین و استان آذربایجان شرقی و غربی گرفته تا هرمزگان و اصفهان و بندرعباس و تهران در مجلس حضور دارند.
همچنین در مجلس دوازدهم، برای اولین بار دو حوزه انتخابیه ساری و میان دورود در استان مازندران و از حوزه انتخابیه (بندرعباس، قشم، ابوموسی، حاجی آباد و خمیر) در استان هرمزگان زنان صاحب کرسی شده‌اند.
همچنین در هیچ‌یک از دوره‌ها، نماینده زنی از اقلیت‌های دینی و مذهبی در مجلس حضور نداشته‌ است که در مجلس دوازدهم یک بانوی زرتشتی منتخب این اقلیت دینی در مجلس شده است.
جالب است که از استان هایی مانند اصفهان، تهران و آذربایجان شرقی دو الی سه نماینده بانو در مجلس شورای اسلامی حضور دارند. بر همین اساس ظرفیت های حضور بانوان در مجلس بسیار بالاست اما اینکه چرا تعداد آنان در مجلس شورای اسلامی کمتر است باید به سئوالات زیادی از جمله فعالیت های پایه ای سیاسی و اجرایی تا عملکرد زنان در عرصه های مختلف را مورد ارزیابی قرار داد و به نظر می رسد انگیزه اصلی این است که زنان بیشتر فعالیت های خود را گسترش دهند تا به عنوان یک چهره شناخته شده مورد توجه رای دهندگان قرار گیرند.
در مجموع در ۱۱ دوره مجلس شورای اسلامی، ۷۸ زن موفق به کسب ۱۱۱ کرسی در دوره‌های مختلف شده‌اند و حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس با داشتن ۵۷ کرسی زن در دوره‌های مختلف مجلس، رکورددار حضور زنان است که این ظرفیت باید توجه به این تجربه تاریخی از سوی خود زنان گسترش یابد.

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
زنان ، کنشگری سیاسی ز نان، نمایندگان زن مجلس شورای اسلامی ، عملکرد زنان مجلس شورای اسلامی ،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
سیاست داخلی
V
آرشیو