استاد حوزه های علمیه ساوه عنوان کرد

شهدای خدمت؛ افرادی بودند که خود را موظف خدمت به مردم می دانستند

استاد حوزه های علمیه ساوه گفت: شهیدان حادثه اخیر جزء نوادر افرادی بودند که خود را مسئول سر و سامان دادن جامعه اسلامی و بلکه بشری می دانستند.
شهدای خدمت؛ افرادی بودند که خود را موظف خدمت به مردم می دانستند
1403/02/31 - 12:30
تاریخ و ساعت خبر:
193517
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - از استان مرکزی شهرستان ساوه؛ حجت الاسلام رضا سالاری از اساتید حوزه های علمیه ساوه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری زنان ضمن تسلیت شهادت آیت الله رئیسی و همراهانشان گفت: اینگونه حوادث از چند جهت قابل ملاحظه است، جهت اول اینکه خودشان که مزد و پاداش کارشان را می‌گیرند. روایت معروفی که سکونی به نقل از امام صادق علیه السلام از پیامبر اکرم (ص) نقل می‌کند؛ چنین افرادی نباید در منزل و فراش بمیرند و اگر نه با دیگران چندان تفاوتی ندارند»
وی بیان کرد: شهادت اوج تفضل الهی است که خداوند به بندگان خاصش دارد و آیت الله رئیسی از این امر مستثنی نبود.
سالاری عنوان کرد: جهت دیگر خدمتگزاری‌ایشان است که از نظر فرهنگ اسلامی، هنری است که نصیب همگان نمی‌شود.
وی در ادامه روایاتی در این خصوص بیان کرد: پیامبر(ص) فرمود؛ عابدترین مردم آن کسی است که نسبت به مردم خیرخواه‌تر از دیگران باشد و سودش به مردم برسد. همچنین منقول است یکی از صحابه نزد رسول‌الله (ص) رفت و عرض کرد می‌خواهم بهترینِ مردم باشم، چه کنم؟ آن حضرت در پاسخ او فرمودند: بهترین مردم کسی است که نفع او به مردم بیشتر برسد.

استاد حوزه علمیه ساوه تصریح کرد: در روایت دیگری آمده است؛ شخصی امام سجّاد (ع) را شبانه با باری بر دوش دید و پرسید: آقا کجا می‌روید؟ امام فرمودند که به مسافرت می‌روم. روز بعد امام را دید و با تعجّب پرسید که شما بنا بود به مسافرت بروید. چه شده؟ آن حضرت نیز فرمودند: آری، به سفر آخرت مشغول بودم و برای فقرا و تهیدستان غذا می‌بُردم.
وی با اشاره به جهت سوم گفت: جهت سوم وظیفه همگانی است که مطابق فرمایش گهر بار رسول اکرم (ص) کسی که در هر صبحگاهی به امور مسلمانان همّت نگمارد و در‌اندیشه کار‌های آنان نباشد از آن‌ها نیست، و کسی که بشنود مردی فریاد می‌زند و کمک می‌طلبد و به او کمک نکند مسلمان نیست. این وظیفه را فقط برخی از افراد در برابر آن خود را موظف می‌دانند و غالب مردم نسبت به آن بی‌تفاوتند.
استاد حوزه علمیه بیان کرد: به نظر می‌رسد که شهیدان حادثه اخیر جزء نوادر افرادی بودند که خود را مسئول سر و سامان دادن جامعه اسلامی و بلکه بشری می دانستند و پست‌های دنیوی خود را مصداق این نصیحت امام علی (علیه‌السّلام) میدانستند که به یکی از کارگزارانش نوشت: همانا مسئولیت (و منصب) تو، طعمه و شکار نیست، بلکه بار‌امانتی در گردن تو است.
سالاری با اشاره به جهت چهارم اینگونه حوادث گفت: خلائی است که بر اثر شهادتشان ایجاد می‌شود، که قابل جبران نیست. انشاءالله خداوند متعال آن‌ها را در اعلی علیین جای داده است و شهادتشان را موجب رشد و تکامل جامعه بشری و بالاخص جامعه اسلامی قرار دهد.
خبرنگار: آسیه ولدخانی

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
استاد حوزه علمیه، شهادت، رئیس جمهور،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
گفتگو
V
آرشیو