کارشناس مامایی عنوان کرد

در راستای طرح جوانی جمعیت فرهنگ‌سازی و آموزش باید در اولویت قرار گیرد

کارشناس مامایی گفت: در راستای طرح جوانی جمعیت فرهنگ‌سازی و آموزش باید در اولویت قرار گیرد که مستلزم ازدیاد نیروی مامایی و بهداشتی در مراکز بهداشتی می‌باشد.
در راستای طرح جوانی جمعیت فرهنگ‌سازی و آموزش باید در اولویت قرار گیرد
1403/03/06 - 13:12
تاریخ و ساعت خبر:
193572
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - از استان مرکزی؛ خبرنگار خبرگزاری زنان در زرندیه به مناسبت هفته سلامت با سمانه نظری کارشناس مامایی به گفتگو پرداخته است.
سمانه نظری کارشناس مامایی با اشاره به تاثیرات باروری بر سلامت زنان گفت: بارداری به خصوص اگر در سنین زیر 30 سال اتفاق بیفتد از احتمال بروز سرطان تخمدان می کاهد و اگر دو بار حاملگی اتفاق بیفتد احتمال سرطان تخمدان که از کشنده ترین انواع سرطان در زنان است تا 50 درصد کاسته می شود. زنانی که هرگز باردار نشده اند بیشتر دچار فیبروم رحمی می شوند. همینطور این زنان دو تا سه برابر بیشتر دچار سرطان های رحمی می شوند و احتمال سرطان پستان نیز بیشتر است.
وی با بیان این که سنین بین 20 تا 35 سال بهترین دوره فرزندآوری است؛ به اقداماتی که در راستای تشویق فرزندآوری و جلوگیری از سقط جنین انجام داده است اشاره کرد و افزود: بنده به مدت 5 سال است که درذمرکز جامع سلامت شهری و روستایی زاویه به عنوان مامای شهری و روستایی پایگاه مشغول به کارم. جلسات آموزشی متعدد برای زنان تک فرزند و بی فرزند، جلسات آموزشی در روستاها برای زنان واجد شرایط، جلسات متعدد با امام جمعه، ائمه جماعت، شورا و شهرداری و دهیاری به صورت مستمر در طول دوران خدمتم انجام شده است.
نظری تصریح کرد: عوارض سقط جنین به صورت مکرر برای زنان 10 تا 54 ساله همسردار آموزش داده شده و در فضای مجازی آموزش ها به زبان ساده برای جمعیت تحت پوشش انجام شده است.
کارشناس مامایی گفت: عوارض و خطرات سقط جنین موضوع جدی است. از عوارض شایع می توان به سقط ناقص اشاره کرد که به کورتاژ و مشکلات عدیده برای فرد می انجامد. عوارض دیگر عبارتند از: عفونت دستگاه تناسلی، تب و ترشحات چرکی، آسیب به رحم و دهانه رحم، چسبندگی، خونریزی شدید، آسیب به اندام های داخلی، ناباروری، افسردگی و مرگ است.
وی ادامه داد: بسیاری از زنان به دنبال سقط خودبخودی دچار افسردگی، عصبانیت و پرخاشگری می شوند و احساس گناه آزارشان می دهد و چه بسا سالیان سال با این مشکلات روحی روانی درگیر می‌باشند و آرامش زندگیشان دچار فروپاشی جدی می شود .
نظری به سیاست کشور در راستای طرح جوانی جمعیت و فرزندآوری اشاره کرد و با ارائه پیشنهاداتی خاطرنشان کرد: فرهنگ‌سازی و آموزش باید در اولویت قرار گیرد که مستلزم ازدیاد نیروی مامایی و بهداشتی در مراکز بهداشتی می‌باشد . همکاری های برون بخشی با سایر ارگان ها افزایش یابد و همه ی ارگان ها خود را موظف به همکاری با وزارت بهداشت نمایند. طرح های تشویقی اعم از وام و تسهیلات به سهولت دردسترس والدین قرارگیرد و مراکز بانکی دراین زمینه روند دریافت تسهیلات را آسان تر نمایند.
خبرنگار: زینب پاشاخانی

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
کارشناس مامایی، سقط جنین، فرزندآوری،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مرکزی
V
آرشیو