قدامات موثر دولت رئیس جمهور شهید در کاهش مصرف دخانیات/ سریال های شبکه خانگی یکی از مهمترین عامل ترویج مصرف دخانیات در زنان و جوانان

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکیبه آمار مرگ و میر ناشی از مصرف از سیگار و دخانیات در کشور اشاره کرد و افزود: سالانه در ایران بیش از ۵۰ هزار نفر در اثر مصرف دخانیات فوت می‌کنند؛ اما این افراد یک دوره بیماری طی می‌کنند که میلیاردها دلار هزینه درمان این بیماران است.
قدامات موثر دولت رئیس جمهور شهید در کاهش مصرف دخانیات/ سریال های شبکه خانگی یکی از مهمترین عامل ترویج مصرف دخانیات در زنان و جوانان
1403/03/05 - 13:15
تاریخ و ساعت خبر:
193795
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - نشست خبری «هفته ملی بدون دخانیات» با حضور حسین فرشیدی معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، جعفر جندقی رئیس مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت و بهزاد ولی‌زاده رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات امروز ۵ خرداد ۱۴۰۳ در وزارت بهداشت برگزار شد.
فرشیدی معاون بهداشت وزارت بهداشت ضمن عرض تسلیت شهادت رئیس جمهور و همراهانشان به ملت ایران ، اظهار داشت: شهادت در راه خدمت باعث افتخار است و قابل قیاس با مادیات نیست.
وی به دستاوردهای رئیس جمهور شهید ایران در مبارزه با دخانیات اشاره کرد و گفت: در بهداشت جهانی شاخص‌هایی وجود دارد که براساس آن وضعیت بهداشتی کشورها ارزیابی می‌شود. در سال ۲۰۲۲ وضعیت شاخص دخانیات جمهوری اسلامی ایران قرمز بود؛ اما در سال ۲۰۲۳ این رنگ قرمز به نارنجی تغییر کرد که نشان دهنده اقدامات مؤثر دولت رئیس جمهور شهید ایران بود.
وزارت بهداشت قلیان اکسیژن را تأیید کرد
معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی قلیان اکسیژن را مطرح کرد و قرار شد در ۱۰ استان به صورت پایلوت اجرایی شود.
معاون بهداشت وزارت بهداشت در ادامه به مضرات استعمال سیگار و دخانیات پرداخت و گفت: همه افراد در همه جای دنیا می‌دانند که سیگار ضرر دارد. حتی افرادی که در صنعت دخانیات فعال هستند هم می‌گویند مصرف دخانیات ضرر دارد.
وی به آمار مرگ و میر ناشی از مصرف از سیگار و دخانیات در کشور اشاره کرد و افزود: سالانه در ایران بیش از ۵۰ هزار نفر در اثر مصرف دخانیات فوت می‌کنند؛ اما این افراد یک دوره بیماری طی می‌کنند که میلیاردها دلار هزینه درمان این بیماران است.
فرشیدی با بیان اینکه هیچ سرطانی نیست که دخانیات در به وجود آمدن آن تأثیر گذار نباشد.تصریح کرد: هر یک نفری که به جمع مصرف‌کنندگان دخانیات اضافه می شود نتوانست را کادر درمان و اقتصاد کشور پرداخت خواهند کرد.
وی تأکید کرد: هیچ سرطانی نیست که دخانیات در به وجود آمدن آن تأثیر گذار نباشد. هر یک نفری که به جمع مصرف‌کنندگان دخانیات افزوده شود کادر درمان و اقتصاد کشور تاوانش را خواهد داد.
فرشیدی در خصوص افزایش روزانه آمار مصرف و تولید دخانیات، گفت: صنعت مواد دخانی بسیار پر درآمد است و برخی از افراد می‌خواهند به هر شکلی که شده کسب درآمد کنند؛ از بین رفتن زمین‌ها، هدر رفتن آب، آتش سوزی ها و... از جمله عوارض تولید مواد دخانی به شمار می رود.
معاون به است وزارت بهداشت در ادامه به سیگارهای الکترونیک موجود در کشور پرداخت و تصریح کرد: در ایران مجوزی تحت عنوان تولید و واردات سیگار الکترونیک وجود ندارد؛ تمامی سیگار‌های الکترونیک موجود در کشور قاچاق است.
فرشیدی در خصوص قلیان‌های اکسیژن، بیا کرد: قلیان اکسیژن طرحی است که مرکز دخانیات شهید بهشتی به عنوان جایگزین قلیان‌های فعلی معرفی کرده و قرار است در ۱۰ استان به صورت پایلوت اجرایی شود؛ زیرا از نظر فیزیکی ضرری ندارد.
وی تصریح کرد: وزارت بهداشت این طرح تحقیقاتی را تایید کرده و منتظر خروجی اجرای آزمایشی آن هستیم؛ قلیان اکسیژن وابستگی ایجاد نمی کند و مانند سیگار و توتون خطری ندارد.
فرشیدی در خصوص مالیات و قیمت سیگار و مواد دخانی در کشور توضیح داد: فیمت سیگار و دخانیات در ایران بسیار ارزان است و باید چهار برابر قیمت پایه و تولید یک پاکت سیگار، مالیات گرفته شود؛ زیرا فردی که به سرطان مبتلا می‌شود برای دولت چندین میلیارد هزینه دارد.
وی در خصوص افزایش آمار مصرف دخانیات در زنان و جوانان هشدار داد و افزود: در گذشته مصرف دخانیات در خانم‌ها و جوانان بسیار پایین بود اما در چند سال گذشته رو به افزایش است و زنان هدف تبلیغ قرار گرفته‌اند.
فرشیدی در ادامه این مطلب تصریح کرد: فیلم‌های سینمایی و سریال‌های شبکه خانگی یکی از مهمترین عامل‌های ترویج و تبلیغ مصرف دخانیات در میان زنان و جوانان است.
وی در ادامه این مطلب افزود: سریا‌ل‌هایی که در صدا و سیما و شبکه های خانگی پخش می‌شود تأثیر بسیار زیادی در افزایش آمار مصرف دخانیات در کشور دارد. این درحالی است که «حفاظت از کودکان در برابر مداخلات صنعت دخانیات» شعار امسال سازمان جهانی بهداشت است.
در ادامه این نشست ولی‌زاده رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات در خصوص پیگیری این ستاد در خصوص جلوگیری از تبلیغ مصرف دخانیات در فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی، بیان کرد: براساس قانون نمایش مصرف هرگونه مواد مخدر و مواد دخانی در فیلم‌های سینمایی و سریال‌های تلویویزونی جرم است و پیگرد قانونی دارد البته پیگری‌های انجام شده و امیدواریم از نظر قانونی این مسئله بررسی و جلوی این تخلفات گرفته شود.
وی در خصوص پیگیری‌های وزارت بهداشت در خصوص ممنوعیت مصرف دخانی در شبکه‌های خانگی، ادامه داد: اخیراً وزیر بهداشت نامه‌ای تحت عنوان ممنوعیت مصرف مواد دخانی در شبکه‌های خانگی به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال کرده و دادستانی نیز ورود کرده تا از استعمال این مواد در فیلم ها جلوگیری شود. همچنین وزارت بهداشت در حال استاندارد سازی مصرف دخانیات و نظارت بر بسته بندی مواد دخانی است.
وی با اشاره به افزایش آمار مصرف دخانیات در افراد بالای 18 سال گفت: براساس آمار سال 1400، آمار مصرف دخانیات در در افراد بالای 18 سال، ۱۴ درصد افزایش پیدا کرده است؛ همچنین میزان مصرف قلیان 54 درصد افزایش پیدا کرده است.
ولی زاده در ادامه با بیان اینکه باید دخانیات از سبد خانوار حذف شود، تصریح کرد: در حال پیگیری حذف دخانیات از سبد خانوار هستیم. ضمن اینکه فروش دخانیات به صورت اینترنتی ممنوع است.
در ادامه این نشست جندقی رئیس مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت به هزینه‌های وارد شده مصرف دخانیات به حوزه سلامت در کشور پرداخت و گفت: هزینه مستقیم درمان بیماری‌های ناشی از مصرف دخانی نزدیک به ۱۳۶ تریلیون ریال است. همچنین خسارت مرگ زودهنگام مصرف کنندگان مواد دخانی ۲۲۶ تریلیون ریال برآورد شده است.
جندقی در ادامه این مطلب تصریح کرد: خسارت ناشی از کاهش بهره‌وری در اثر غیبت از کار در کشور ۱۳۹ تریلیون ریال محاسبه شده است.
رئیس بهداشت محیط و سلامت کار وزارت بهداشت با بیان اینکه اماکن عمومی حق عرضه و فروش مواد دخانی را ندارند، گفت: متأسفانه در برخی از مواقع برای مقابله با عرضه مواد دخانی توهین می‌شنویم.
خبرنگار: سیما داروغه حسینی
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
هفته ملی بدون دخانیات ، حسین فرشیدی، معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، کاهش مصرف دخانیات، ترویج مصرف دخانیات ،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
بهداشت و سلامت
V
آرشیو