روابط آزاد، منجر به ازدواج دیر هنگام دختران و پسران جامعه می شود

روابط بی قید و آزادانه در دختران و پسران با این تفکر که آزاد باشیم و در قید و بند ازدواج قرار نگیریم سبب شده است که ازدواج زود هنگام را پذیرا نباشند.
روابط آزاد، منجر به ازدواج دیر هنگام دختران و پسران جامعه می شود
1403/03/06 - 12:38
تاریخ و ساعت خبر:
193831
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - یکی از معضلات جامعه امروزی تاخیر در ازدواج و طلاق زود هنگام است که آسیب های فراوانی برای فرد و خانواده اش به‌ همراه دارد. تاثیرات ناگواری که تاخیر در ازدواج و همچنین طلاق زودهنگام روی افراد ایجاد می کند عامل مهمی در ایجاد افسردگی و نا امیدی به آینده است.
به همین منظور تصمیم گرفتم که با کارشناسی توانمند در این خصوص مصاحبه کنم. پس به سراغ سرکار خانم مرضیه عباس زاده، مشاور اسلامی و کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی رفتم تا درباره این مسئله مهم اطلاعاتی را کسب کنم.
بانو عباس زاده با توضیح کوتاهی در خصوص این موضوع فتح باب کرد: در دهه های گذشته به مرور زمان شاهد افزایش سن ازدواج در میان قشر جوان بوده ایم.
این افزایش سن ابعاد مثبت و منفی در جامعه داشته است. علل مختلفی باعث به وجود آمدن معضل افزایش سن ازدواج شده است که لازم می‌دانم مثال هایی را در این باره ذکر کنم.
اولین مورد اوضاع نا به سامان اقتصادی است که باعث شده دختران و پسران از سن طلایی ازدواج فاصله بگیرند و حتی گاهی علی رغم میل باطنی ازدواج نکنند. مسائل روانی، مثل ترس از ازدواج باعث به تعویق افتادن ازدواج در دختران و پسران شده است. به دلیل این که مسئولیت اقتصادی، بیشتر به دوش مردان است این ترس در آن ها بیشتر مشاهده می شود. همچنین تحصیلات عالیه انتخاب افراد را دچار محدودیت کرده و فرد با سخت گیری نسبت به معیارهای طرف مقابل، سن ازدواج خود را افزایش می دهد.
وی در ادامه با اشاره به خودکفایی شغلی بانوان تصریح کرد: شرایط سخت زندگی، سنگین بودن هزینه های جهیزیه و نیاز کاذب جامعه باعث شده تا دختران ما تمایل به اشتغال داشته باشند که این موجب ایجاد محدودیت در انتخاب های آنان شده است.
باید به این اشاره کنم که روابط بی قید و آزادانه در دختران و پسران با این تفکر که آزاد باشیم و در قید و بند ازدواج قرار نگیریم سبب شده است که ازدواج زود هنگام را پذیرا نباشند.
مرضیه عباس زاده برای من از تبعاتی که افراد در ازدواج های دیر هنگام با آن ها مواجه می شوند گفت: با کاهش میل جنسی ناشی از افزایش سن، افراد به ازدواج فکر نمی کنند زیرا نیاز های جنسی یا سرکوب شده اند یا به گونه ای دیگر ارضا گردیده اند. با توجه به افزایش سن و گذر از سن طلائی ازدواج و مشکلاتی که بر سر راه خود می بینند نهایتا به این نتیجه می رسند که دیگر ازدواج نکنند. از دیگر عواقب ناشی از افزایش سن ازدواج می توان به ناتوانی جنسی و کاهش تولید مثل اشاره کرد. سن تولید مثل بانوان به طور میانگین چهل سال برآورد شده است که بعد از این سن بارداری یا ممکن نیست یا جزء بارداری های پرخطر محسوب می شود.
همچنین هنگامی که فرد خود را در مرکز نقد و مقایسه با همسالان خود قرار می‌دهد به این نتیجه می‌رسد که باید با فردی که از تمام جهات کامل است ازدواج کند یا حتی در مقایسه با مزایایی که دارد مثل تحصیلات، اشتغال، تمکن مالی و...خود را مستحق بهترین و کامل ترین فرد می‌داند.
باید به این اشاره کرد که نتیجه مشغله های زیاد، مقایسه های اجتماعی و فردی، استرس های مداوم در گذر زمان، فرد را درگیر اختلالاتی مانند ocd، افسردگی و... می کند.
با این سوال مهم که آیا افزایش سن ازدواج با طلاق های زود هنگام ارتباط معنا دار دارد سعی کردم اطلاعاتم را درباره این موضوع مهم تکمیل کنم که با جواب تاثیرگذاری مواجه شدم: بر اساس آمار بیشترین طلاق ها در ۵ سال اول زندگی اتفاق می افتد.
اگر روال شکل گیری ازدواج و دوره آشنایی به درستی طی شده باشد امید به این که این تشکیل خانواده ادامه پیدا کند زیاد است. از طرفی یادگیری مهارت‌های کاربردی زندگی نظیر ارتباط موثر، حل مسئله و... در این پایداری نقش قابل توجهی دارد.
شکی نیست، همان طور که ازدواج در سنین پایین تبعات خود را دارد، مقوله افزایش سن مخصوصا از نظر روانی در این مسئله مداخله مستقیم دارد. تصور کنید شخصی در درگیری با تبعات (افزایش سن) که عرض کردیم ازدواج می‌کند. مثل اختلال افسردگی، وسواس فکری و عملی، توقعات بالا، کاهش میل جنسی و... ، قطعا احتمال پایداری و ثبات زندگی کمتری نسبت به فردی که در سن طلایی ازدواج زندگی را شکل داده وجود خواهد داشت.
همچنین افرادی که سن ازدواج در آن ها افزایش داشته به نسبت دیگر افراد که در سن طلایی ازدواج کرده اند درصد سازگاری پایین تری دارند. کاهش توانایی جنسی در مردان و کاهش درصد بارداری در زنان از دیگر عواملی است که باعث می‌شود افراد به سمت جدایی و طلاق سوق داده شوند.
این دست مسائل باعث سردی روابط زوجین و نهایتا منجر به جدایی می‌شود.
مرضیه عباس زاده و همکارانش در شهرستان قدس با برگزاری دوره های توانمندسازی واسطین خیر ازدواج و حکمیت طلاق سعی در آموزش صحیح خانواده ها، دختران و پسران دارند تا با چشمی باز و آگاهی کامل شریک زندگی خود را انتخاب کنند. قطعا استفاده از مشاوری حاذق برای حل مشکلات زناشویی می تواند راه گشای زندگی افراد شود. پس به جوانان توصیه می کنیم که از این بستر مهم و ارزشمند به بهترین شکل استفاده کنند.
خبرنگار: پریسا کسائی
انتهای پیام / *

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
روابط بی قید و شرط، ازدواج سفید، سن طلایی ازدواج، ازدواج زود هنگام، گفت و گو
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
زن و خانواده
V
آرشیو