بصیرت و نگاه کلان به جامعه و فطرت قوی، سه عنصر پیشبرنده زنان از فرماندهی جنگ نرم تا ولایت اجتماعی

تبریز-در رقم زدن تاریخ، زنان و مردان در نهضت اسلامی با هم نقش آفرینی کردند؛ اگر چه شدت و ضعف این نقش آفرینی ها در مقاطع مختلف می تواند متفاوت باشد، اما در قصه پر افتخار دوران جنگ زنان چهره های پر رنگ نبرد و ایثار بودند.
بصیرت و نگاه کلان به جامعه و فطرت قوی، سه عنصر پیشبرنده زنان از فرماندهی جنگ نرم تا ولایت اجتماعی
1403/03/12 - 10:39
تاریخ و ساعت خبر:
193976
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - آذربایجان شرقی رجبی گفت:در رقم زدن تاریخ، زنان و مردان با هم نقش آفرینی دارنداگر چه شدت و ضعف این نقش آفرینی ها در مقاطع مختلف می تواند متفاوت باشد، اما در قصه پر افتخار دوران جنگ زنان چهره های پر رنگ نبرد و ایثار بودند.
نقش زنان در این واقعه برجسته و پررنگ بود، بطوری که زنان در بخشی از کار تدارکات، امدادرسانی، آذوقه سازی و حتی جنگ در خط مقدم را نیز عهده دار بودند.
زنانی که در جبهه ها بودند خودجوش همپای مردان به میدان مبارزه با دشمن رفتند. زنان و دختران خرمشهری که با تجربه خود از دوران انقلاب کوکتل مولوتوف می ساختند و به جنگ با تانک ها می رفتند و این حضور آنان روحیه رزمندگان را تقویت می کرد.
نقش زنان همچنین در شناسایی ستون پنجم و همکاری های اطلاعاتی، پشتیبانی رزمندگان، خنثی سازی و امدادگری برکسی پوشیده نیست، جنگیدن البته امری مردانه به حساب می آمد ولی آن روزها زنان و دختران ما در خرمشهر به دفاع پرداختند.
تجربه‌ای که از صدر اسلام تا پیروزی انقلاب اسلامی داشته‌ایم نشان می‌دهد، زنان می‌توانند راهبر خیلی از میدان‌ها شوند و زمینه را برای حضور مؤثر آقایان و خانواده‌هایشان فراهم کنند.
این نقش راهبری زنان در حرکت‌های مختلف، نقش اثبات شده‌ای است که در پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس داشته‌ایم.
وقتی زنان، بصیرت لازم را داشته باشند و بدانند با چه مسائلی مواجه هستند و نگاه کلان را نسبت به حرکت جامعه داشته باشند، بر اساس قدرتی که از سوی خداوند بر طبق فطرتشان در وجودشان قرار داده شده با لطافتی که دارند، می‌توانند جامعه را به صورت نرم راهبری کنند و مفهوم «ولایت اجتماعی» که رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانیه هفت هزار شهید مطرح کرده‌اند ناظر به این توان و استعداد زنان است که توان راهبری جامعه را دارند و می‌توانند اراده‌های ملی را برای رقم‌زدن حرکت‌های بزرگ همراه کنند.
مسأله حضور زنان در خطوط مقدم نبرد. يک مسئله مسبوق است. براي نمونه تاريخ جنگهاي جهاني اول و دوم پر است از صحنه هايي که در آنها زنان، دوشادوش مردان در نبرد شرکت کرده و تلخي جراحت و اسارت را به جان خريده اند و بسياري نيز جان خود را از دست داده اند. اما هر نگاه منصفانه اي تأييد ميکند که شرکت جستن يک دختر يا زن مسلمان در رويارويي مستقيم با دشمني که به هيچ پيمان انساني و بين المللي پايبند نيست تا چه اندازه دشوار است و همين نکته او را از موارد مشابه خود در جنگهاي ديگر متمايز ميکند.
از نکات جالب و تأمل برانگيز در خصوص نوع حضور زنان در ايام مقاومت اين است که هيچ يک از آنها با شرط فعاليت مشخص و معيني در شهر نمانده است. تمامي زناني که بعدها خاطرات خود را به نوعي ارائه داده اند بر اين نکته تأکيد داشته اند که ما مانديم تا شايد بتوانيم باري را از دوش مدافعين برداريم. آري آنها در کمال اخلاص هر کاري کردند
زنان و بانوان کشورمان در برهه های مختلف تاریخ انقلاب اسلامی به ویژه در دوران دفاع مقدس به خوبی از عهده رسالت و نقش آفرینی خود به عنوان مبارز، حمایتگر، راوی و مشوق مردان و.... بر آمده اند. جمهوری اسلامی ایران با داشتن الگوی مشارکت زن در هنگامه دفاع و صحنه های نبرد در صدر اسلام، زنان را برای انجام امور مهم در هشت سال دفاع مقدس سازماندهی و به کارگیری می نمود. زنان ایران با یادآوری رفتار و سیره حضرت زهرا (س) و حضرت زینب (س) و دیگر زنان قهرمان صدر اسلام، به وظیفه الهی وانسانی خویش در طول دفاع مقدس عمل کردند و اگر نبود صبوری، عزم، همت، ایثارگری و کمک رسانی آنها چنین مقاومت پیروزمندانهای در آن دوران شکل نمی گرفت.
بررسی نقش زن در جامعه و حضور او در عرصه های مختلف اجتماعی و بخصوص عرصه های مختلف سیاسی و اجتماعی و تاریخی بعنوان رسالتی بس خطیر برعهده مسئولین و متولیان فرهنگی ومخافل علمی و دانشگاهی است . که درراستای ترسیم حضورهوشمندانه بانوان عزیز در مناسبات اجتماعی می تواند افقهای روشنای درجهت مبارزه باجنگ ترکیبی دشمن ترسیم نماید و همچنین مشوق دیگر بانوان فرهیخته هوشمند و جریان ساز برای حضور در عرصه های مختلف سیاسی و اجتماعی مشابه باشد.
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
جنگ نرم، بصیرت زنان، فرمانده جنگ نرم، ولایت اجتماعی زنان ، خدمات انقلاب اسلامی به زنان، خدمات زنان به انقلاب اسلامی ، زن و دفاع مقدس ، زنان و تاریخ نهضت انقلاب اسلامی ،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
سیاست داخلی
V
آرشیو