مشاور امور بانوان و خانواده فرمانداری شهرستان تاکستان:

عدم آگاهی از پیامدهای تک فرزندی مهم ترین دلیل رواج این پدیده اجتماعی

مشاور امور بانوان و خانواده فرمانداری شهرستان تاکستان با اشاره به پیامدهای فردی ، خانوادگی و اجتماعی رواج تک فرزندی در بین خانواده های ایرانی گفت : متأسفانه نداشتن آگاهی از پیامدهای تک فرزندی نقش مهمی در رواج این پدیده دارد.
عدم آگاهی از پیامدهای تک فرزندی مهم ترین دلیل رواج این پدیده اجتماعی
1403/03/12 - 13:37
تاریخ و ساعت خبر:
194039
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - رقیه هشتدری مشاور امور بانوان و خانواده فرمانداری شهرستان تاکستان در گفت وگو با خبرنگار زنان نیوز استان قزوین در خصوص جمعیت ایران و بحران پیری جمعیت کشورمان در ابتدای صحبت با اشاره به اینکه باید به این نکته توجه کرد که « آیا فقط کشور ایران دچار آسیب جمعیتی می باشد؟ » گفت : مسئله جمعیت یکی از بزرگترین مشکلاتی است که اکثر کشورها با آن رو به رو هستند کشور ما ایران نیز از این مسئله استثنا نیست.
وی در ادامه با طرح این مسئله که آیا تک فرزندی یکی از علل رکود جمعیت در کشور ایران است ؟ افزود : رکود جمعیت عوامل مختلفی دارد:
تک فرزندی یکی از مسائلی است که در خانواده‌های ایرانی از سال‌های پیش رواج پیدا کرده است ،اگرچه این مسئله هم بین خانواده‌های روستایی هم بین خانواده‌های شهری رواج دارد ولی در خانواده‌های شهری بیشتر مشاهده می‌شود. عوامل مختلفی روی تک فرزندی تاثیر دارد؛ مثل اشتغال مثل تغییر سبک زندگی ، رفاه طلبی
متاسفانه تک فرزندی در زنانی که تحصیلات دانشگاهی دارند بیشتر دیده می‌شود.
در دنیای امروز ما خانواده‌های بیشتری هستند که تصمیم به تک فرزندی گرفته‌اند. متاسفانه این پدیده در کشور ما نیز در سطح وسیعی قابل مقایسه است نداشتن آگاهی از پیامدهای تک فرزندی نقش مهمی در رواج این پدیده دارد.
خانواده‌هایی که تصمیم گرفتند یک فرزند داشته باشند گمان کردند که با داشتن یک بچه هم بچه سود می‌کند هم پدر و مادر ، غافل از اینکه معایبی که تک فرزندی ممکن است داشته باشد از سود آن بیشتر است .
و به طور جدی مزایای آن را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
مشاور امور بانوان و خانواده فرمانداری شهرستان تاکستان با تأکید بر معضلات و عواقب حاصل از تک فرزندی، بیان کرد: یکی از معضلات تک فرزندی برای والدین این است که والدین تمام احساس و عاطفه و سرمایه خود را صرف یک فرزند می‌کنند و اگر خدای ناکرده از طرف فرزند به والدین بی‌مهری شود ، والدین احساس شکست و سرخوردگی می‌کنند ولی اگر تعداد فرزندان بیشتر باشد این موضوع از طرف سایر فرزندان جبران می شود .
هشتدری ادامه داد: اگر والدین تنها یک فرزند داشته باشند در زمان پیری مجدد تنها می شوند،این احساس تنهایی و نداشتن همدم دوران میانسالی را به دوران تلخ تبدیل می‌کند فرد را گوشه گیر و منزوی می‌کند.
وی در ادامه با تصریح بر این نکته که تک فرزندی روی زندگی آینده بچه‌ها هم تاثیر دارد، افزود: فرض کنید یک خانواده یک دختر داره و یک خانواده ی دیگر یک پسر ، وقتی این تک دختر و تک پسر با هم ازدواج می‌کنند در زمانی که پدر و مادر نیاز به استراحت دارند یا در زمان میانسالی کهنسالی پیر و فرسوده می‌شوند اگه نیاز به پرستاری داشته باشند ، نگهداری از ۴ نفر آدم مسن یا چهار نفر آدم بیمار از عهده دو نفر خارج است و ممکن است بچه‌ها را آزرده کنند.
مشاور امور بانوان و خانواده فرمانداری تاکستان با اشاره به اینکه بچه‌های تک فرزند به دلیل اینکه خواهر یا برادری ندارند که رقابت سالم‌ را از آنها یاد بگیرند و یا تجربه کنند در پذیرش واقعیت‌های زندگی با مشکل مواجه می‌شوند، افزود: بچه‌ها رازهایشان را قبل از آن که به پدر و مادرشان بگویند با خواهر و برادرانشان در میان می‌گذارند و همین طور خواهران و برادران بزرگتر سرمایه‌های حمایتی برای روزهای سخت آینده هستند، بچه‌هایی که تک فرزند هستند از این سرمایه‌ها محروم می‌شوند.
وی در ادامه با اشاره به دمخور شددن کودکان تک فرزند در تمام شئونات زندگی به ویژه در مهمانی ها و سفرها با بزرگ ترها ، تصریح کرد: در نهایت این دست از بچه ها نمی‌توانند با همسالانشان ارتباط کافی داشته باشند و احساس تنهایی و شادکامی کمتری دارند.
هشتدری با بیان اینکه بچه‌هایی که تک فرزند هستند همیشه زیر ذره بین والدین هستند یعنی مرکز توجه والدین هستند و این باعث می شود که بچه‌های تک فرزندی اضطراب بیشتری داشته باشند، ادامه داد: خطر بی تحرکی و ورود به دنیای مجازی برای بچه‌هایی که ترک فرزند بیشتر از فرزندانی است که خواهر برادر دارند، چرا که تنهایی و کم شدن ارتباط با همسالان باعث می‌شود تک فرزند‌ها به دنبال جایگزین برای همسالان باشند بیشتر به تلویزیون و فضای مجازی روی بیاورند.
وی در ادامه با اشاره به اینکه معضلات مربوط به تک فرزندان به همان دوران کودکی و نوجوانی آنها ختم نمی‌شود ، گفت : وقتی بچه‌ها بزرگ می‌شوند تشکیل خانواده می دهند خودشان پدر و مادر می‌شوند ، پدر و مادر آنها نیز پیر می‌شوند و از دنیا می‌روند و خیلی زود تنها می‌شوند. این بچه‌ها از داشتن فامیل و اقوام محروم می‌شوند هیچگاه لذت بازی و درد دل با خواهر یا برادر را تجربه نخواهند کرد.
این مسئول حوزه زنان وخانواده با بیان اینکه ممکن است والدین تک فرزند برای فرزند خود آسایش بیشتر تحصیل در مدرسه‌های بهتر ،دانشگاه بهتر، کلاس‌های متفرقه بیشتر و خیلی چیزهایی را فراهم کند اما آنها را از داشتن خواهر و برادر پشت و پناه آینده محروم کرده اند.
هشتدری در پایان این گفت وگو با اشاره به نظر جامعه شناسان و روانشناسان به والدین توصیه کرد: « از تک فرزندی بپرهیزند و خودشان را از فرصت فرزندآوری کودکانشان را از نعمت داشتن خواهر یا برادر محروم نکنند.
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
تک فرزندی ، معضلات تک فرزندی ، کودکان تک فرزند ، خانواده های تک فرزند ،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
گفتگو
V
آرشیو