مشاوره قبل از ازدواج، تسهیل کننده روند مهم ترین تصمیم زندگی فرد

در حقیقت یک مشاوره ازدواج تسهیل کننده روند تصمیم گیری برای مراجع هست تا بتواند در یک فضای ذهنی امن و با آرامش خاطر مهم‌ترین تصمیم زندگی خود را عاقلانه و عالمانه بگیرد.
مشاوره قبل از ازدواج، تسهیل کننده روند مهم ترین تصمیم زندگی فرد
1403/03/19 - 09:55
تاریخ و ساعت خبر:
194288
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - دکتر مریم پناهی، مشاوره خانواده در یادداشتی به مناسبت سالروز ازدواج حضرت علی علیه السلام و حضرت زهرا سلام الله علیها نوشت؛ ازدواج موفق پایه و بنیانی عالی برای ایجاد خانواده شاد و مستحکم است و هیچ چیزی در جهان نمی‌تواند زندگی انسان‌ها را شاداب‌تر و بهتر کند مگر ازدواج‌های موفق .
ازدواج موفق و سالم و پایدار می‌تواندمقدمه ایجاد خانواده‌ای مستحکم و با نشاط و پرورش دهنده نسل‌های سازنده جامعه متعالی باشد و جامعه پیشرو و امن را رقم زند.
درباره جدی بودن ازدواج معتقدیم که یکی از مهم‌ترین تصمیمات تمام دوران زندگی است و تصمیمی بسیار جدی و مهم...
برای اینکه به لزوم این آموزش اندکی واقع بینانه تر نگاه کنیم ازدواج را با یک مسئله زندگی روزمره مقایسه می‌کنیم.
به عنوان مثال برای گرفتن گواهینامه رانندگی شما لازم است که سه مرحله زیر را طی کنید؛
۱ معاینه چشم و آزمون بینایی
۲ امتحان آیین نامه و قوانین رانندگی
۳ امتحان رانندگی و اثبات مهارت رانندگی
اما برای عقد ازدواج تنها حضور در یک دفتر ثبت ازدواج همراه با دو شاهد و اجازه پدر دختر یا جد پدری او در صورت عدم اجازه پدر یا جد پدری با موافقت دادگاه و پرداخت هزینه ثبت شما ازدواج می‌کنید البته این پیچیدگی حضور دو شاهد و اجازه پدر یا جد پدری دختر تنها در کشورهای اسلامی مرسوم است وگرنه در کشورهای غیر اسلامی افراد افراد تنها با پرداخت هزینه ثبت ازدواج بدون هیچ کار دیگری می‌توانند ازدواج کنند.
رانندگی بد در بسیاری از موارد موجب خسارت‌های فیزیکی و عاطفی وحشتناکی می‌شود اما آیا ازدواج بد و نهایتاً طلاق خسارت‌های عاطفی ارتباطی مالی ،افزایش تعداد کودکان تک سرپرست یا بی‌سرپرست و غیره را در پی ندارد؟
ما بر این باوریم هرچه تقاضای ازدواج در جامعه بیشتر شود شادابی و سرزندگی در جامعه افزون‌تر خواهد شد اما عقد ازدواج در دنیای جدید نیاز به پیش زمینه‌هایی دارد که لازم است به آنها بپردازیم این پیش زمینه‌ها در قیاس با گرفتن گواهینامه رانندگی به نظر ما عبارتند از :
۱ آزمون بینشی برای اثبات کفایت و رشد متناسب بینش فرد در مورد ایجاد یک خانواده
۲ گذرانیدن آزمونی درباره آشنایی با مشکلات و انتظارات ازدواج و قوانین حاکم بر زندگی مشترک
۳گذرانیدن آزمون عملی در جهت اثبات مهارت‌های ارتباط مثبت و مهارت‌های حل تعارض.
آیا باور داشتن به چنین نیازی ابلهانه یا حداقل آرمانگرایانه است؟ ما چنین نمی‌اندیشیم..
به عنوان مشاورین و روانشناسانی که با بسیاری از خانواده ها مصاحبه کردیم که از تباهی ناشی از ازدواج نامناسب و گاها بد آزار دیده اندبر این باوریم که اگر جامعه ای میتواند یک نظام حداقلی برای تربیت رانندگان جدید به اجرا درآورد بی تردید میتواند و لازم است برای تربیت همسران؛والدین و خویشاوندان جدید هم طراحی و تنظیم نماید که غفلت از این امر مهم خساراتی حیران ناپذیر را به دنبال خواهد داشت.
به عنوان مثال در تصحیح نظام بینشی افراد باید اذعان کنیم که باورهای نادرست و غیر منطقی افرادی که درصدد ازدواج هستند بر فرایند تصمیم گیری در ازدواج و نوع رابطه آنها تاثیرگذار است.
در مشاوره پیش از ازدواج لازم است در ابتدا نگرش و باورهای مراجعان در رابطه با ازدواج و رابطه زناشویی بررسی و در صورت نیاز اصلاح گردد .
به عنوان مثال یکی از باورهای نادرست مراجعان و خانواده‌ها درباره ازدواج این است که ازدواج به درمان بیماری‌های روانی کمک میکند و این باور نادرست سبب می‌شود که خانواده‌ها فرزندان بیمار را به ازدواج ترغیب کنند و در اینجا یک مشاور و متخصص این گونه این باور نادرست را تبیین می‌کند که بهترین گزینه برای درمان بیماری روانی دارودرمانی و روان درمانی است نه ازدواج بیان می‌کند که ازدواج نوعی تغییر است و تغییر چه مثبت چه منفی استرس زا است.
وازدواج هم به مثابه تغییری مثبت با فشار روانی همراه است و وقتی عکس این اتفاق بیفتد باعث وخامت بیماری روانی میگردد..
در فرایند مشاوره پیش از ازدواج هدف کمک به مراجع و بالا بردن سطح آگاهی به منظور تصمیم گیری بهتر برای ازدواج است یک مشاور در مقام یک همراه و راهنما کنار مراجع قرار می‌گیرد و باورهای درست یا نادرست را تبیین می‌کندتا مراجع بتواند آگاهانه و مسئولانه یک انتخاب مناسبی را رقم بزند .
در حقیقت یک مشاوره ازدواج تسهیل کننده روند تصمیم گیری برای مراجع هست تا بتواند در یک فضای ذهنی امن و با آرامش خاطر مهم‌ترین تصمیم زندگی خود را عاقلانه و عالمانه بگیرد.
انتهای پیام/ زهرا شجاعی

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
هفته ازدواج، ازدواج اسان، مشاوره ازدواج،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
زن و خانواده
V
آرشیو