بررسی دلایل عدم رغبت جوانان به ازدواج و راهکارهای رفع آن

امروزه ازدواج در کشور ما به مقوله پیچیده و گاهی ترسناک تبدیل شده و تعداد زیادی از افراد با داشتن شرایط مناسب تمایلی به روابط رسمی زناشویی ندارند و همین امر موجب بالا رفتن سن ازدواج شده و مشکلات فردی و اجتماعی بسیاری را ایجاد کرده است.
بررسی دلایل عدم رغبت جوانان به ازدواج و راهکارهای رفع آن
1403/03/23 - 18:06
تاریخ و ساعت خبر:
194443
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - از استان تهران؛ سمینه علی یوسفی، روان‌شناس بالینی، مشاور و روان‌درمانگر با بررسی دلایل عدم رغبت جوانان ایرانی به ازداوج در یادداشتی نوشت:
در ابتدا به تعریف مفهوم خانواده می پردازیم .
خانواده، تجلي گاه مودت و رحمت از منظر قرآن:
خانواده از با اهمیت ترین نهادهای اجتماعی و کوچک ترین هسته جامعه است. اساس و پایه خانواده ازدواج است، مسأله ازدواج نیز از مهم ترین مراحل و وقایع زندگی هر انسانی می باشد و فرآیندی است از تعامل بین زن و مرد که با شرایط و مراسم قانونی، شرعی و عرفی برگزار می شود. این عمل مورد پذیرش شرع، قوانین و تشکیلات اجتماعی است. با ازدواج، بسیاری از نیازهای فردی و اجتماعی زن و مرد، با توجه به ارتباط های جسمی، جنسی، روانی و اجتماعی، برآورده می شود.
امروزه ازدواج در کشور ما به مقوله پیچیده و گاهی ترسناک تبدیل شده و تعداد زیادی از افراد با وجود عشق و علاقه فراوان به طرف مقابل و داشتن شرایط مناسب علاقه‌ای به وارد شدن در روابط رسمی زناشویی ندارند. همین عدم تمایل به ازدواج باعث بالا رفتن سن ازدواج شده و مشکلات فردی و اجتماعی بسیاری را ایجاد کرده است.
گاهی عدم تمایل به ازدواج برای برخی افراد تا جایی پیش می‌رود که فرد به طور کلی موقعیت های ازدواج را از دست داده و برای همیشه تنها می ماند و حالا مجبور است به جای حل کردن مشکلات رابطه زناشویی، چاره ای برای مشکلات تنهایی خود بیابد.
طبیعتاً فردی که به لحاظ رشد اخلاقی، اقتصادی و شخصیتی هنوز به درجه استقلال نرسیده، بهترین تصمیم برای او وارد نشدن به رابطه و به خصوص روابط جدی و رسمی است اما منظور افرادی هستند که در مجموع شرایط ازدواج کردن برای آنها فراهم است . با این وجود به دلایل روانی عدم تمایل به ازدواج دارند و خود را از آن محروم کرده و تنهایی را انتخاب می کنند. در ادامه به برخی دلایل روانی انتخاب تنها ماندن و عدم تمایل به ازدواج این افراد اشاره می شود .
برخی دلایل عدم تمایل به ازدواج از لحاظ روانی:
۱. عدم تمایل به ازدواج و ترس از ازدواج:
برخی افراد به خاطر ترس افراطی از شکست یا تجربه عاطفی ناموفق به طور کلی صورت مسئله را پاک کرده و از مواجهه با موضوع اجتناب می کنند و عدم تمایل به ازدواج درآنها شدت می یابد.
✔️راهکار : به جای پاک کردن صورت مساله ، مسأله را حل کنند (فراگیری مهارتی باعنوان، مهارت حل مساله و استفاده از مشاوره قبل از ازدواج )
۲. عدم تمایل به ازدواج و ترس از محدودیت:
محدود شدن یا تهدید شدن به از دست دادن آزادی، انسان ها را دچار واکنش روانی و در نتیجه باعث عدم تمایل به ازدواج می شود.
هیچ کس دوست ندارد محدود باشد و انسان ها دوست دارند در انتخاب روش زندگی خود آزاد باشند و این قابل پذیرش است که اصولا ازدواج بخشی از آزادی های ما را محدود می کند.
همه می دانیم که اصولاً برای به دست آوردن یک چیز با ارزش باید بهایی پرداخت کنیم و شاید مجبور شویم چیزهایی را از دست بدهیم. باید ببینید که برای به دست آوردن لذت “ما شدن” و پیدا کردن آرامش در کنار فردی که دوستش دارند، حاضرند چقدر هزینه پرداخت کنند. شاید اگر نیاز به آزادی در افراد خیلی بالا باشد گزینه مناسبی برای ازدواج نیستند و عدم تمایل به ازدواج را توجیه می‌کنند. اما قرار نیست با ازدواج کردن خود را در غل و زنجیر احساس کنند و فردیت و آزادی خود را کاملاً از دست بدهند.
راهکار: به ازدواج مانند یک تصمیم مهم نگاه کنند و برای خود جدول سود و زیان رسم کنند تا متوجه میل یا عدم تمایل به ازدواج را در خودشان پیدا کنند.
۳.عدم تمایل به ازدواج و تنوع طلبی:
یکی از علل عدم تمایل به ازدواج در بسیاری از افراد به دلیل ترس از دلزدگی است که وارد رابطه جدی نمی شوند. چون این افراد معتقدند که بعد از مدتی از رابطه با یک فرد خسته می شوند و مانند اتومبیل، خانه، مدل مو یا مبلمان، تمایل دارند شریک عاطفی خود را نیز تغییر دهند. اگرچه این عدم تمایل به ازدواج نیز میتواند سبکی از انتخاب برای زندگی باشد اما تغییر شریک عاطفی با از دست دادن انرژی روانی زیاد و متقبل شدن هزینههای زیاد همراه است.
پس مشکل دلزدگی و نیاز به تنوع را چه کنیم تا باعث عدم تمایل به ازدواج نشود؟
✔ راهکار: پیدا کردن علایق مشترک، برنامه ریزی های متنوع برای لذت بردن در کنار یکدیگر و انجام تغییرات کوچک هم از دلزدگی جلوگیری کنند و هم آرامش و امنیت را تجربه کرده و برعدم تمایل به ازدواج غلبه کنند.
۴. عدم تمایل به ازدواج و احساس ناامنی:
یکی از دلایل عدم تمایل به ازدواج افراد و تصمیم به تنها ماندن این است که نمی توانند به کسی اعتماد کنند و زندگی خود را با او شریک شوند.
اعتماد کردن و اعتماد سازی، یکی از اصلی ترین شرایط برای ورود به هر رابطه ای است و اگر فراهم نشود میل به عدم تمایل به ازدواج بیشتر می شود.
ذهن چنین افرادی معمولاً با موضوعاتی مثل بی وفایی و خیانت، تهدید و ناامنی مشغول است.
✔️ راهکار : قبل از تصمیم به ازدواج با یک روانشناس خبره صحبت کنند. اینگونه افراد گزینه های مناسبی برای ازدواج نیستند.
۵. عدم تمایل به ازدواج و تجربیات بد:
بسیاری از افراد به دلیل حضور در روابط پر تنش والدین یا مشاهده ازدواج های ناموفق نزدیکان و دوستان یا بررسی آمار طلاق در رسانه ها پیش زمینه ذهنی منفی درباره ازدواج پیدا می کنند و عدم تمایل به ازدواج در انها بیشتر می شود و می گویند “بهتر است سری که درد نمی کند را دستمال نبندیم”.
✔️ راهکار : اگرچه تجربیات قبلی در نگرش ناخودآگاه تاثیر دارد در هر حال بهتر است از زاویه دیگر هم به مسئله نگاه کنیم. در کنار وجود آمارهای منفی و ازدواج های شکست خورده، افراد زیادی هم هستند که از رابطه خود راضی هستند و از زندگی مشترک لذت می برند. این که در کدام یک از این دو گروه قرار بگیرید تا حد زیادی به ملاک ها و شیوه تصمیم گیری و تلاش خودتان بستگی دارد و امری غیرقابل پیش بینی نیست.
6 .عدم تمایل به ازدواج و کمالگرایی:
گاهی برخی افراد به دلیل کمال گرایی یا به خرج دادن وسواس بیش از حد و نکته بینی خیلی زیاد، چنان در این ملاک ها گیر می افتند که هیچگاه فرد مناسب خود را پیدا نمی کنند و عدم تمایل به ازدواج یا ارتباط در آنها بیشتر اوج می گیرد. گاهی ما برای خرید یک لباس یا وسیله منزل هم نمی توانیم همه ملاک های مورد نظر خود را در یک چیز باهم پیدا کنیم چه برسد به یک انسان!
✔️ راهکار: جلوگیری از جستجو نکردن بیش از حد ، راه حل ادامه مسیر رشد و تکامل را در کنار فردی که در جوار او احساس لذت و آرامش می کنید و با کمک گرفتن از یکدیگر طی کنید.
۷. عدم تمایل به ازدواج و وابستگی:گاهی مهر، محبت و حمایت والدین، شکل افراطی به خود می گیرد و تا دوران بزرگسالی ادامه می یابد. اینجاست که عشق والدین جایی برای احساس عشق نسبت به فرد دیگر در فرزند باقی نمی گذارد و سر آغازی برای عدم تمایل به ازدواج یا ارتباط می تواند باشد.
✔️ راهکار : راه حل این مشکل، از خودگذشتگی و بستن چشم شان بر روی نیازهایشان و عدم تمایل به ازدواج نیست.
این افرد احتمالا دچار مشکلات وابستگی هستند و این موضوع میتواند زمینهساز بسیاری از اختلالات روانی و ارتباطی در آنها باشد.
برای رشد کامل فردی حتما کمک گرفتن از یک روانشناس توصیه می گردد.
این روانشناس در پایان نوشت: اگر افراد یا شریک عاطفی زندگی‌شان در یکی از این گروه ها قرار می گیرند، می توانند اولا درصدد بالا بردن سطح آگاهی خود در زمینه ازدواج باشند و سپس با کمک گرفتن از یک مشاور قبل از ازدواج ، عدم تمایل به ازدواج خود را مدیریت و حل کنند و زندگی سرشار از شادی و لذت را در کنار شریک زندگی خود تجربه کنند.
انتهای پیام / *

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
راهکارهای عدم رغبت به ازدواج، دلایل عدم رغبت جوانان به ازدواج
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
باشگاه نویسندگان
V
آرشیو