میکروربات‌های جلبکی کوچک می‌توانند درمان سرطان ریه را متحول کنند

میکروربات‌های بیوهیبرید به‌ طور قابل توجهی نتایج درمانی را با کوچک کردن تومور‌های ریه و افزایش بقای موش‌های تحت درمان بهبود بخشیدند.
میکروربات‌های جلبکی کوچک می‌توانند درمان سرطان ریه را متحول کنند
1403/03/26 - 10:09
تاریخ و ساعت خبر:
194505
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - شیمی‌درمانی معمولی اغلب به دلیل ناکارآمدی، مدت کوتاهی جواب می‌دهد. زیرا مستقیماً ریه‌ها را هدف نمی‌گیرد و در غلظت کافی برای کشتن تومور‌ها تجمع می‌یابد.
محققان آزمایشگاه وانگ و گروه تحقیقاتی ژانگ در دانشگاه کالیفرنیا، پنج سال گذشته را صرف توسعه میکروربات‌های بیوهیبریدی کرده‌اند. اشیایی کوچک که از مواد طبیعی و مصنوعی ساخته شده‌اند و می‌توانند در پزشکی استفاده شوند.
در تحقیقات جدید منتشر شده، آنها یک میکروربات بیوهیبریدی مبتنی بر ریزجلبک سبز ساخته‌اند که می‌تواند شیمی‌درمانی را مستقیماً به ریه برساند و متاستاز‌های ریه را درمان کند.
تولید یک داروی جلبکی
میکروربات‌های مصنوعی معمولاً از ساختار‌های فلزی یا پلیمری سفت و سخت ساخته می‌شوند که ساخت آنها دشوار است. آنها قادر به دسترسی به اندام‌ها و بافت‌های خاصی نیستند و می‌توانند برای انسان سمی باشند.
اما ریز جلبک‌ها بر این نگرانی‌ها غلبه می‌کنند. برای مثال، ریزجلبک‌ها می‌توانند با استفاده از یک تاژک به‌طور مستقل حرکت کنند تا خود را از طریق اندام‌هایی مانند ریه‌ها حرکت دهند. آنها در مقایسه با سایر میکروارگانیسم‌ها سمیت کمتری دارند و ارزان‌تر و راحت‌تر تولید می‌شوند.
میکروربات بیوهیبرید این تیم – به‌نام ربات جلبکی-NP (DOX) – ریزجلبک سبز و زنده میکروسکوپی است که معمولاً در داروسازی استفاده می‌شود. این ربات «کلامیدوموناس رینهارتی» را با نانوذرات پوشیده شده با غشای گلبول‌های قرمز ترکیب می‌کند.
غشا‌های سلولی به‌عنوان یک استتارکننده طبیعی عمل می‌کنند تا زیست‌سازگاری میکروربات را افزایش داده و از حمله سیستم ایمنی بیمار به آن جلوگیری کنند. در داخل نانوذرات، یک نوع رایج از داروی شیمی‌درمانی به نام دوکسورابیسین وجود دارد.
آزمایش میکروربات‌های مبتنی‌ بر جلبک روی نمونه حیوانی
تیم محققان میکروربات‌های مبتنی‌بر جلبک خود را روی موش‌های مبتلا به متاستاز ریه آزمایش کردند. با استفاده از این میکروربات‌های مبتنی‌ بر جلبک از طریق نای، می‌توان دارو را مستقیماً به ریه‌ها منتقل کرد و عوارض جانبی را برای سایر اندام‌ها به حداقل رساند.
هنگامی که میکروربات‌ها در ریه‌ها قرار می‌گیرند، این میکروربات مبتنی‌ بر جلبک می‌تواند شنا کند و دارو را در بافت ریه توزیع کند. همچنین می‌تواند از تخریب توسط سلول‌های ایمنی در ریه‌ها جلوگیری کند و به دارو اجازه دهد به تدریج از نانوذرات آزاد شود.
میکروربات‌های بیوهیبرید به‌طور قابل توجهی نتایج درمانی را با کوچک کردن تومور‌های ریه و افزایش بقای موش‌های تحت درمان بهبود بخشیدند.
در مقایسه با داروی آزاد و نانوذرات استاتیک که نمی‌توانند خود به خود حرکت کنند، میکروربات‌های بیوهیبرید در غلظت‌های بیشتری انباشته شد و مدت بیشتری در ریه‌ها باقی ماند.
با ارائه موثرتر شیمی‌درمانی به بافت‌های ریوی بیمار، میکروربات‌های بیوهیبرید به‌طور قابل توجهی نتایج درمانی را با کوچک کردن تومور‌های ریه و افزایش بقای موش‌های تحت درمان بهبود بخشیدند.
موش‌هایی که با میکروربات‌های مبتنی‌بر جلبک درمان شدند، ۴۰ درصد افزایش در زمان متوسط ​​بقا را تجربه کردند. بدین ترتیب روز‌های بقای آنها از ۲۷ به ۳۷ روز افزایش یافت.
سلول‌های ایمنی در نهایت میکروربات‌ها را به اجزای غیرسمی تجزیه کرده و به‌ طور کامل از بدن خارج می‌کنند.
درمان‌های مهندسی زیستی
یافته‌های محققان نشان می‌دهد که میکروربات‌های بیوهیبرید یک رویکرد قدرتمند برای رساندن دارو به ریه‌ها برای درمان بیماری‌های ریوی ارائه می‌کنند.
دانشمندان قبلاً از پلتفرم میکروربات میکروجلبک سبز برای درمان «پنومونی حاد ریه» استفاده کردند. اکنون بر روی درمان سایر بیماری‌های چالش برانگیز مرتبط با ریه، مانند «فیبروز کیستیک» و «فیبروز ریوی ایدیوپاتیک» تمرکز می‌کنند.
میکروربات‌های بیوهیبرید به‌طور قابل توجهی نتایج درمانی را با کوچک کردن تومور‌های ریه و افزایش بقای موش‌های تحت درمان بهبود بخشیدند.
مدتی طول می‌کشد تا میکروربات‌های بیوهیبرید در کلینیک‌ها ظاهر شوند. اما به‌طور کلی، ترکیب ریزجلبک‌های زنده با نانوذرات پوشش‌ داده‌ شده با غشای سلولی برای ارائه دارو، می‌تواند به ایجاد پایه‌های درمان‌های مهندسی زیستی سرطان کمک کند.
باشگاه خبرنگاران جوان
انتهای پیام/ن

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
میکرو ربات ، سرطان ریه اطلاعات
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
فناوری اطلاعات
V
آرشیو