رئیس انجمن پزشکان کودکان ایران:

ایران دارای پایین ترین نرخ مرگ و میر نوزادان در خاورمیانه/سیاست های افزایش جمعیت باید امیدمند باشد

دبیر انجمن علمی کودکان ایران با اشاره به ایکه ایران دارای پایین ترین نرخ مرگ و میر نوزادان در خاورمیانه است، گفت: برخی از کشورها از ما خواستند که تجربیات و برنامه های خود را در راستای کاهش مرگ و میر نوزادان به آنها ارائه دهیم.
ایران دارای پایین ترین نرخ مرگ و میر نوزادان در خاورمیانه/سیاست های افزایش جمعیت باید امیدمند باشد
1403/04/01 - 12:02
تاریخ و ساعت خبر:
194743
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - دکتر محمد زنوزی دبیر انجمن علمی کودکان ایران، در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه در فصل گرما بیشترین بیماری که کودکان را درگیر می کند، اظهار داشت: در این فصل عمدتا بیماری های گوارشی بین کودکان شایع است.
وی افزود: نوشیدن آب نامطمئن مهم ترین علت بروز بیماری های گوارشی در کودکان به شمار می رود، توصیه می شود والدین با دقت به این مسئله توجه داشته باشند و از خریداری آب و آبمیوه ها خصوصا از دست فروشان پرهیز کنند.
این فوق تخصص کودکان در ادامه این مطلب تصریح کرد: متأسفانه درصد بالایی از مکان های که آبمیوه می فروشند بهداشت را رعایت نمی کنند و قطعا منبع بیماری هستند
زنوزی در ادامه به برگزاری همایش علمی سالیانه انجمن پزشکان کودکان ایران اشاره کرد و گفت: در طب اطفال ایران باید تمامی عرصه های سلامت در این طب را در نظر گرفت چرا که اطفال بیشترین رشته تخصصی در بحث سلامت را دارد.

دبیر انجمن پزشکان کودکان ایران ادامه داد: کاهش مرگ و میر نوزادان یکی از افتخارات کشور ما به شمار می رود؛ آمار ما نه تنها از اروپا پایین نیست بلکه قابل مقایسه هم نمیشه کرد ضمن اینکه در خاورمیانه ما نیز سرآمد هستیم تا جایی که برخی از کشورها از ما خواستند که تجربیات و برنامه های خود را در راستای کاهش مرگ و میر نوزادان به آنها ارائه دهیم.
زنوزی در ادامه به بحث پرستار نوزادان اشاره کرد و گفت: پرستار نوزادان یک معقوله بسیار مهم و حیاتی در نوزادان به شمار می رود و اگر این افراد ارائه خدمت نکنند قطعا سلامت نوزادان به خطر خواهد افتاد.
وی رسانه ها را یکی از ابزار قدرتمند در پیشبرد اهداف سلامت خصوصا سلامت نوزادان و کودکان دانست و گفت: امروزه ازطریق فضای مجازی، رسانه های دیداری و شنیداری باید آخرین دستاوردها علمی در حوزه زنان به جامعه ارائه شود و پیگیری و مطالبه گری در این حوزه از سوی رسانه ها باید انجام شود.
زنوزی به طرح درمان رایگان کودکان زیر هفت سال اشاره کرد و بیان داشت: متأسفانه مدیریت سلامت در کشور ما ضعیف است، بیمارستان های ما در حال حاضر توان پرداخت هزینه های جاری خود را ندارند و قطعا این طرح به مشکل خواهد خورد؛ به نظر انجمن علمی کودکان ایران این طرح غیر کارشناسی و غیر قابل اجرا است چرا که این طرح باید علمی باشد و سهم سلامت در بودجه کشور بالا برود.
دبیر انجمن علمی کودکان ایران در ادامه این مطلب به سیاست های افزایش جمعیت اشاره کرد و تصریح کرد: این سیاست ها باید امید آفرین باشد از آنجایی که سلامت همیشه در حاشیه قرار دارد .
این فوق ‌تخصص کودکان با ابراز تأسف از اینکه مشکلات اقتصادی و اجتماعی مراجعه افراد به پزشک را کاهش داده است, گفت: این مسئله افزایش پوسیدگی دندان، کاهش قد و وزن و بیماری های متعددی را خصوصا در کودکان ایجاد می کند.
وی به غربالگری تکاملی عصبی در نوزادان و کودکان اشاره کرد و افزود: ما این ظرفیت را داریم که از زمان شیرخوارگی از کودکان تست هوش بگیریم و قبل از پنج سالگی به والدین اعلام کنیم که این کودک در چه حوزه یی می تواند موفق باشد.
زنوزی ادامه داد: طرح غربالگری تکاملی عصبی در نوزادان در مراکز بهداشت در مانی خاص انجام می شود و از ۲ ماهگی این تست قابلیت انجام است؛ خوشبختانه سازمان کنفرانس اسلامی و دیگر کشورها از ما خواستند تا این تکنولوژی را به آنها آموزش دهیم.
در ادامه، محمدرضا بلورساز؛ استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی فوق تخصص عفونی اطفال درباره جزئیات اجرای همایش سالیانه انجمن پزشکان کودکان ایران، اظهار داشت: این همایش از سوم تا ششم تیرماه در سالن همایش‌های بین المللی رازی برگزار خواهد شد‌.
وی گفت: 200 نفر از اساتید دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور درباره طب کودکان در این کنگره به بحث و تبادل نظر می‌پردازند و 40 میزگرد علمی نیز در این همایش برپا خواهد شد. موضوعات موردبحث در این همایش شامل طب نوزادان، عفونی، غدد، گوارش، ریه، ایمونولوژی و آلرژی، ارتوپدی، جراحی، تغذیه، دندانپزشکی، اعصاب، کلیه و پزشکی قانونی و اخلاق پزشکی خواهد بود.
این فوق تخصص عفونی در ادامه افزود: حیوانات خانگی برای افراد ضرر دارند و متاسفانه از آنجایی که نگهداری حیوانات خانگی زیاد شده استو بیشتر به صورت اپیدمی در آمده است این مشکلات هم بیشتر به چشم میخورد.ضمن اینکه اگر فردی توسط سگ گاز گرفته شد حتما بین ۴ تا ۷ نوبت باید واکسینه شده باشد حتی اگر سگ هم واکسینه شده باشد فرد باید به انیستو پاستور مراجعه کند.

انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
رئیس انجمن پزشکان کودکان ایران، نرخ پایین مرگ و میر کودکان در ایران، سیاست های افزایش جمعیت،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
بهداشت و سلامت
V
آرشیو