اهمیت مشارکت سیاسی زنان از سطح فردی تا خانوادگی

ارتقاء کیفیت تصمیم گیری ها و بهبود سیاست گزاری های کشور مهم ترین آثار مشارکت سیاسی زنان

مشارکت‌های سیاسی و اجتتماعی زناهن نه تنها به تقویت جایگاه زنان در جامعه کمک می‌کند، بلکه به ارتقاء کیفیت تصمیم‌گیری‌ها و بهبود سیاست‌گذاری‌های کشور نیز منجر می‌شود.
ارتقاء کیفیت تصمیم گیری ها و بهبود سیاست گزاری های کشور مهم ترین آثار مشارکت سیاسی زنان
1403/04/02 - 08:08
تاریخ و ساعت خبر:
194766
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - اصفهان - مهدیه سادات عسکری در یاداداشتی پیرامون اهمیت مشارکت سیاسی بانوان نوشت : در دهه‌های اخیر، جامعه شاهد تحولات چشمگیری بوده است که در میان آن‌ها، نقش بانوان به عنوان نیمی از جامعه، بیش از پیش پررنگ و تأثیرگذار شده است. زنان در عرصه‌های متنوعی از جمله علمی، تخصصی و ورزشی، موفقیت‌های برجسته‌ای را کسب کرده‌اند که برخی از این دستاوردها فرامرزی بوده و به پیشرفتِ جایگاه زنان در سطح جهانی انجامیده است.
هر روز شاهد فتح قله‌های جدید توسط زنان در عرصه‌های علمی و اجتماعی هستیم. با این حال، در حوزه مشارکت سیاسی، هنوز به رشد و توسعه لازم نرسیده‌ایم. مشارکت سیاسی و اجتماعی باید در کل جامعه بانوان جریان یابد و اهمیت این جایگاه برای آنان روشن شود.
در جامعه ایرانی، زنان از حق رأی مساوی و شرایط یکسان با مردان برای انتخاب مسئولین کشور و پیگیری مطالبات اجتماعی و فردی برخوردارند که این امر، لزوم رشد و توسعه بیشتر زنان در عرصه سیاسی را متذکر می‌شود.
نقش بانوان در خانواده و به تبعِ آن در جامعه، بسیار مهم و تأثیرگذار است. زنان با گستره ارتباطیِ خود در خانواده و با نقش تربیتی‌شان، می‌توانند تأثیرات مثبتی در عرصه سیاسی داشته باشند. این تأثیرگذاری در زمان انتخابات، با توجه به شعارها و برنامه‌های انتخاباتی متمرکز بر محور بانوان، بیشتر نمایان می‌شود.
مشارکت سیاسی زنان در سطح فردی و خانوادگی نیز اهمیت دارد. زنان با ارتباط موثر و مستمر خود با اعضای خانواده، می‌توانند به آن‌ها آگاهی سیاسی و اجتماعی بدهند و از تأثیرات منفی رسانه‌ها محافظت کنند. در عصر حاضر که رسانه‌ها نقش مهمی در جنگ نرم دارند، زنان با کسب مهارت‌ و اطلاعات لازم، می‌توانند خانواده را از آسیب‌های رسانه‌ای محافظت کنند.
فعالیت فرد در انجمن‌ها بیشترین تأثیر را بر مشارکت سیاسی داشته است، در حالی که این متغیر، متأثر از فعالیت والدین، دوستان و اطرافیان در انجمن‌ها و گرایش سیاسی آنان می‌باشد. زمینه خانوادگی فرد و تعامل با همسالان و دوستان، بر رفتارهای فردی تأثیرگذار است. اهمیت دادن به مسائل و رویداد‌های پیرامون، فعال‌گرایی و احساس مسئولیت در قبال جامعه و افراد آن، جزء ارزش‌هایی است که از طریق جامعه‌پذیری و در درون خانواده و در ارتباط با دوستان و همسالان آموخته شده و در افراد نهادینه می‌شود و در قبال آن کنش‌های مشارکت‌جویانه نمایانگر می‌شود.
حوزه‌های عمومی و گسترش فضاهای ارتباطی بین افراد، پایه اصلی شکل‌گیری فرهنگ سیاسی و دموکراتیک کردن قدرت سیاسی است. سیاست‌گذاری عقلانی بدون مشارکت دموکراتیک مردم قابل اجراء نیست. هر چه میزان تمایلات مشارکت‌جویانه در بین افراد و تعاملات آنان با دیگران در قالب شرکت در فعالیت‌های اجتماعی و فعالیت در انجمن‌های مختلف افزایش یابد، میزان مشارکت سیاسی در بین افراد آن جامعه نیز بالا خواهد بود.
افرادی که احساس می‌کنند مشارکت سیاسی آنان در سرنوشت جامعه تأثیرگذار است، فعالیت سیاسی خود را تکرار و یا آن را افزایش می‌دهند و در غیر این صورت دست از آن برمی‌دارند. اگر حضور زنان در عرصه‌های مختلف پررنگ بوده و زنان جامعه احساس کنند که با فعالیت‌های خود، می‌توانند در جامعه اثرگذار باشند، بر فعالیت اجتماعی و سیاسی افزوده و میزان مشارکت‌شان افزایش خواهد یافت.
معرفی زنان فعال سیاسی در رسانه‌های جمعی با هدف نشان دادن توانایی‌ها و تجربه‌های آنان و نیز الگو دهی به زنان جامعه و تشویق آنان به مشارکت فعالانه در امور اجتماعی و سیاسی، از اهمیت بالایی برخوردار است. این امر می‌تواند به افزایش آگاهی و توانمندی زنان در جامعه کمک کند و آن‌ها را به سمت فعالیت‌های مؤثرتر در عرصه‌های مختلف سوق دهد.
ودر آستانه انتخابات پیش رو لازم است یادآوری گردد که به گفته رهبری عظیم‌شأن ، "مشارکت در انتخابات، اولویت اول" است و این مشارکت نباید منحصر به یک قشر خاص باشد، بلکه باید تمامی اقشار جامعه، از جمله زنان، در آن نقش فعال داشته باشند. رهبری همچنین بر "اهمیت دادن به مسائل و رویداد‌های پیرامون، فعال‌گرایی و احساس مسئولیت در قبال جامعه و افراد آن" تأکید دارند، که نشان‌دهنده اهمیت نقش زنان در کنار مردان و شکل‌دهی به آینده جامعه است.
به فرمایش رهبری "ریاست جمهوری با اختیارات بسیار وسیع، مهمترین و مؤثرترین مدیریت کشور است"، و این نشان می‌دهد که حضور زنان در انتخاب سطوح بالای مدیریتی می‌تواند تأثیرات عمیقی بر جامعه داشته باشد. زنان با توانایی‌ها و تجربه‌های خود می‌توانند در تصمیم‌گیری‌های کلان کشور نقش داشته باشند و به پیشبرد اهداف عالیه ملی کمک کنند.
در نهایت، تحقیقات نشان می‌دهند که زنان فعال در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی می‌توانند به عنوان الگوهای مؤثر برای سایر زنان عمل کنند و آن‌ها را به سمت مشارکت‌های بیشتر در امور کشور تشویق نمایند. این مشارکت‌ها نه تنها به تقویت جایگاه زنان در جامعه کمک می‌کند، بلکه به ارتقاء کیفیت تصمیم‌گیری‌ها و بهبود سیاست‌گذاری‌های کشور نیز منجر می‌شود.
زهراسادات عسگری

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
زنان، مشارکت سیاسی ، زنان و مشارکت های اجتماعی، پیامدهای مشارکت های سیاسی و اجتماعی زنان،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اصفهان
V
آرشیو