بررسی عوامل موثر بر مشارکت سیاسی زنان در انتخابات

عوامل موثر بر مشارکت سیاسی زنان گسترده است ،از جمله سطح اجتماعی و میزان کنشگری انها،میزان اطلاعات و علاقه مندی انها،میزان پیگیری مسائل حقوقی واجتماعی زنان از سوی متولیان امر و دولت مردان،میزان قوانینی که در مجلس در باب حوزه زن و خانواده تصویب و توسط نهادهای ذیربط پیگیری میشود،میزان رضایت مندی از نتایج کنشگری شان،حتی موضوعات معیشتی و اقتصادی نیز در این باب حایز اهمیت است و بر مشارکت سیاسی زنان در انتخابات اثر گذارست.
بررسی عوامل موثر بر مشارکت سیاسی زنان در انتخابات
1403/04/04 - 10:00
تاریخ و ساعت خبر:
194849
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - میهن دوست از بسیجیان اهل قلم سپاه تهران بزرگ با بادداشتی پیرامون عوامل مؤثر بر مشارکت سیاسی زنان نوشت : یکی از مهم ترین عوامل عوامل موثر بر مشارکت سیاسی زنان در نقش اجتماعی و اقتصادی آنها و قوانینی که برای زنان تصویب شده دانست.
بی شک زن به عنوان کسی که اشرف مخلوقات به واسطه ی او گام در این دنیا میگذارد و سپس پرورش فرزندان در دامنش نقش مهم و به سزایی در تمامی شئون اخروی و دنیوی اعم ازاعتقادی و اجتماعی و فرهنگی و سیاسی و...دارند.تاریخ گواه این موضوع است،با توجه به اینکه ایران کشوری اسلامی است قطعا مشارکت های سیاسی اجتماعی در آن، متاثر از این دین مبین است.باظهور اسلام نقش زنان در تمامی عرصه ها و شئون داری هویت شد،زنی که قبل از به جرم دختر بودن زنده به گور میشد،حق مالکیت نداشت،گاها بعد از فوت همسر به عنوان ما ترک محسوب میشد و....بعد از اسلام شانیت پیدا کرد.به خواست باری تعالی نسل و ذریه ی خاتم النبیین از فرزند دختر ایشان ادامه پیدا کرد،و خداوند در قرآن صدیقه ی اطهر را کوثر(خیر کثیر)نامید،در مقابل جاهلانی که پیامبر صلی الله را به علت نداشتن پسر ابتر خطاب میکردند.
نقش وشان سیاسی زنان مانند بقیه ی شئون از همان صدر اسلام شکل گرفت،مهمترین نمونه ی آن نقش حضرت خدیجه الکبری در کمک به رشد وتقویت اسلام چه از راه بذل تمامی ثروت خود ،چه از همراهی در تمام مراحل از بعثت پیامبر صلی الله و علیه تا تنگناهای و مشکلاتی که قریش بوجود می اورد و....
نقش زنانی مانند ام سلمه،اسما بنت عمیس،نسیبه ،سمیه و....در زمان صدر اسلام ودر مشارکت های سیاسی غیر قابل انکار است.
همچنین نقش حضرت زهرا سلام والله علیه درتلاش جهت اثبات ولایت امیرالمومنین علیه السلام بعد از ماجرای سقیفه،نقش حضرت زینب سلام و الله علیه در قیام عاشورا بسیار بی بدیل و اثر گذار بوده است.... در طول تاریخ ایران اسلامی نیز زنان در مشارکت ها و معادلات سیاسی اثر گذاری داشتن ،از جمله مبارزات بی بی مریم بختیاری،نقش زنان قاجار در ملغی کردن قرارداد توتون وتنباکو ،نقش زنان در مشروطیت و.... تا انقلاب اسلامی ایران که بی شک بزرگترین و مهمترین حکومت شیعی در تاریخ اسلام است.
امام در اوایل انقلاب در دیدار زنان قم میفرمایند:من در خودم احساس غرور میکنم برای این شجاعتها،بانوان ایران و بانوان قم و سایر بلاد در این پیروزی پیشقدم هستند ،انها مردان را تشجیع کردند ،مردان ما مرهون شجاعتهای شما زنان شیر دل هستند.
نقش زنان مبارز از جمله خانم مرضیه دباغ ستودنی و اثر گذار است ،چه زمان مبارزات سیاسی در داخل کشور و زندان و تاب اوری در مقابل شکنجه ها،چه زمانی که در نوفل لوشاتو امین و موثر بودن و چه زمان بعد از انقلاب در زمان فرماندهی سپاه همدان و نمایندگی مجلس....
با گذشت سالها از پیروزی انقلاب نقش زنان در مشارکت های سیاسی برجسته تر شده چه از حضور بیشتر زنان در کسوت نمایندگی مجلس،چه حضور در کابینه و مدیریتهای کلان و چه اثر گذاری در انتخابات و مشارکتهای سیاسی....
عوامل موثر بر مشارکت سیاسی زنان گسترده است ،از جمله سطح اجتماعی و میزان کنشگری انها،میزان اطلاعات و علاقه مندی انها،میزان پیگیری مسائل حقوقی واجتماعی زنان از سوی متولیان امر و دولت مردان،میزان قوانینی که در مجلس در باب حوزه زن و خانواده تصویب و توسط نهادهای ذیربط پیگیری میشود،میزان رضایت مندی از نتایج کنشگری شان،حتی موضوعات معیشتی و اقتصادی نیز در این باب حایز اهمیت است و بر مشارکت سیاسی زنان در انتخابات اثر گذارست.
ونکته ی مهم اینکه زنان به عنوان مادر ،همسرو شخصیت الهام بخش خود در خانواده اگر به این نتیجه و باور برسند که مشارکت سیاسی بالایی در انتخابات داشته باشند بی شک خانواده و اطرافیان را نیز مجاب به این امر خواهند کرد .
زنان همیشه عامل موثر وقوی در عرصه سیاست بوده اند،از ابتدای حکومت اسلامی بیعت زنان ومشارکت انها در انتخاب رهبر وراهنما نمایان وواضح است
پیامبراولین شخص حکومت اسلامی وشخصیت سیاسی ، این شیوه را پایگذاری کرد .
واز همان ابتدا زنان مسلمان در تعیین سرنوشت اجتماعی ،سیاسی وحکومت خود دخیل بودند
این نشان ازمساوات وبرابری حقوق انها دربرابرمردان وسهیم شدن در امور حکومت وجامعه اسلامی است .
امروزه هم با رشد وپیشرفت زنان در عرصه علم ودانش ،نواوریها ،مباحث فرهنگی وسیاسی این حق پر رنگ تر شده وزنان هم مسئولیتهای خطیر جامعه از جمله شرکت درامورسیاسی وحتی قبول این پست نموده اندکه خود،نشان از دین متمدن اسلام دارد که زن با وجود همسر بودن ،مادر بودن ،میتواند در عرصه های دیگر هم نقش افرینی کند وموفق باشد،حتی اگر در این میدان وارد نشودخانواده ای تربیت میکند که اولویت شان مشارکتهای سیاسی ،فرهنگی واجتماعی باشد چه بسا در هشت سال دفاع مقدس حضور مادران وزنان فداکار بوده اند که هم در پشت جبهه وهم با تربیت مردان وفرزندانی خودرا در این امر مهم سهیم کرده اند،درود بر این شیر زنان وپایدارو ماندگار .

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
انتخابات، مشارکت سیاسی زنان ، حکمرانی زنان ،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
باشگاه نویسندگان
V
آرشیو