راهکار تشویق مادران باردار به زایمان طبیعی چیست؟

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود گفت: لازم است برای تشویق مادران باردار به زایمان طبیعی فرهنگ‌سازی شود.
راهکار تشویق مادران باردار به زایمان طبیعی چیست؟
1403/04/12 - 07:27
تاریخ و ساعت خبر:
195100
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - استان سمنان، ایاد بهادری منفرد در جلسه کارگروه ترویج زایمان طبیعی و کاهش میزان سزارین با حضور معاونان درمان و بهداشت دانشگاه رؤسای بیمارستان‌های بهار و خاتم الانبیاء، متخصصان زنان و زایمان، کارشناسان مامایی و اعضای کارگروه در بیمارستان بهار برگزار شد، اظهار کرد: زایمان طبیعی بهتر از سزارین است؛ چراکه این امکان وجود دارد سزارین برای مادر مخاطره‌آفرین باشد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود تصریح کرد: طی گزارش‌های واصله از معاونت درمان دانشگاه نیز حکایت از آن دارد، برخی مادران پس از زایمان سزارین دچار مشکلاتی شده‌اند که جبران‌ناپذیر است؛ به‌طوری که یا نتوانسته‌اند دیگر صاحب فرزند شوند یا سلامت خود و فرزندشان تهدید شده است، این در حالی است که زایمان طبیعی یک امر فیزیولوژیک است که مادر باردار به‌صورت طبیعی و با فعالیت‌های منظمی که در دوران بارداری خود دارد، می‌تواند زایمان خوب و بی‌دغدغه‌ای داشته باشد.
وی گفت: خطر مرگ‌ومیر مادر در جریان عمل سزارین ۲ برابر زایمان طبیعی است.
حاجی میرصادقی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شاهرود نیز با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین اهداف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ابلاغ طرح تحول سلامت ترویج زایمان طبیعی بوده است، بیان کرد: کاهش میزان سزارین مطابق با اهداف برنامه، حفظ ارتقای سلامت مادر، کاهش مداخلات زایمانی و تکریم و رضایت‌مندی مادر باردار را از اهداف کارگروه ارتقای سلامت مادران و ترویج زایمان طبیعی دانشگاه عنوان کرد.
حاجی میرصادقی تحقق اهداف حوزه سلامت را نیازمند کارگروهی و مشارکت و تقویت حس مسئولیت‌پذیری در یکایک دست‌اندرکاران و ارائه‌دهندگان خدمات بهداشت و درمان دانست و افزود: در این راستا مشارکت حوزه آموزش و بهداشت بسیار حائز اهمیت و راهگشا خواهد بود.
وی تحقق اهداف حوزه سلامت را نیازمند کارگروهی و مشارکت و تقویت حس مسئولیت‌پذیری در یکایک دست‌اندرکاران و ارائه‌دهندگان خدمات بهداشت و درمان دانست و افزود: در این راستا مشارکت حوزه آموزش و بهداشت بسیار حائز اهمیت و راهگشا خواهد بود.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شاهرود اضافه کرد: حوزه آموزش با نظارت دقیق بر آموزش دانشجویان مامائی بالاخص در خصوص نحوه برخورد و مراقبت از مادران باردار، سرمایه‌گذاری روی آموزش، نهادینه نمودن فرهنگ انجام زایمان طبیعی و همکاری گروه زنان و مامائی دانشگاه در خصوص انجام برنامه‌های آموزشی مرتبط با ترویج زایمان طبیعی و آموزش به مادران می‌تواند در تحقق اهداف برنامه ترویج زایمان طبیعی نقش بسزایی دارد.
وی افزود: به‌منظور تداوم موفقیت‌ها و دستیابی به ترویج زایمان طبیعی بالاخص کاهش شاخص سزارین‌های غیرضروری، جلسات درون بخشی به‌صورت ماهانه تشکیل شود.
مهدی میرزایی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شاهرود نیز با بیان اینکه ماماها، زنان را به زایمان طبیعی تشویق کنند، گفت: آموزش‌های هنگام ازدواج، مشاوره‌های فرزندآوری، آموزش‌های غربالگری تشخیص زودرس ناباروری، همکاری فعال در تهیه برنامه‌های جمعیت، آموزش و مشاوره به والدین برای فرزندآوری از وظایف ماما در راستای ترویج جوانی جمعیت است.
به گفته وی ، آموزش هنگام ازدواج، مشاوره‌های فرزندآوری همچنین آموزش‌های غربالگری تشخیص زودرس ناباروری از جمله اقدامات ماما‌ها در این معاونت است.
همچنین در این جلسه در خصوص چالش‌های موجود در کاهش سزارین و افزایش زایمان طبیعی و بی‌درد به بحث و تبادل نظر پرداختند.
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
زایمان طبیعی، سمنان، زنان باردار، فرهنگ سازی، سزارین
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
سمنان
V
آرشیو