در گفت وگو با کارشناس و پژوهشگر تربیتی دینی مطرح شد: اهمیت روز مباهله و نتایج آن برای مسلمانان

مباهله سه نتیجه بزرگ در پی داشت: نخستین این که پسران فاطمه زهرا(ص) وعلی (ع) فرزندان پیامبر (ص) هستند پس فرزندان دختر هم ابن هستنند که درسنت غلط جاهلی فقط فرزندان پسر، فرزند محسوب می شدند و اسلام این حکم جاهلی را در هم می کوبد.دومین نتیجه مهم این که علی (ع) نفس پیامبر است و سومین دستاورد این است که اگر چه مباهله یک حکم کلی و عمومی نیست وفقط مخصوص پیامبر بوده است ولی اگراستدلالات مومنین در مقابل مخالفین به لجاجت کشید می توانند از مباهله استفاده کنند.
در گفت وگو با کارشناس و پژوهشگر تربیتی دینی مطرح شد: اهمیت روز مباهله و  نتایج آن برای مسلمانان
1403/04/12 - 08:00
تاریخ و ساعت خبر:
195141
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - بیست‌وچهارم ذی‌الحجه روز مباهله نام گرفته است. در این روز که روز نزول آیه «تطهیر» نیز هست، خداوند بر ارزش‌ها و فضیلت‌های اهل بیت(ع) و جایگاه راستین آنان در درک و شناخت اسلام راستین مهر تأییدی دیگر زد. روایات فراوانی در منابع معروف و دست اول اهل سنّت و منابع اهل بیت(ع) آمده است، که با صراحت می‌گوید: آیه مباهله درباره حضرت علی(ع)، حضرت فاطمه(س)، امام حسن(ع) و امام حسین(ع) نازل شده است.
رویداد مباهله از رویدادهای صدر اسلام است. هنگامی که پیامبر اسلام(ص) و اهل بیت (ع) در یک سو و مسیحیان نجران در دیگر سو آمادهٔ مباهله یا نفرین طرف دروغگو شدند.
به مناسبت روز مباهله که در تقویم کشور ما روز گرامی داشت خانواده نام نهاده شده است با نراقی دکترای علوم تربیتی دینی، گفت وگویی انجام دادیم.
وی با استناد به ایه 61 سوره مبارکه آل عمران « فَمَنْ حَاجَّکَ فِيهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَکُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَکُمْ وَأَنفُسَنَا وَأَنفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَل لَّعْنَتَ اللَّهِ عَلَي الْکَاذِبِينَ » ؛ « ﭘﺲ ﻫﺮ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺗﻮ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺍﻭ [ ﻋﻴﺴﻲ ] ﭘﺲ ﺍﺯ ﺁﻧﻜﻪ ﺑﺮ ﺗﻮ [ﺑﻪ ﻭﺍﺳﻄﻪ ﻭﺣﻲ ، ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺍﺣﻮﺍﻝ ﻭﻱ] ﻋﻠﻢ ﻭ ﺁﮔﺎﻫﻲ ﺁﻣﺪ ، ﻣﺠﺎﺩﻟﻪ ﻭ ﺳﺘﻴﺰ ﻛﻨﺪ ، ﺑﮕﻮ : ﺑﻴﺎﻳﻴﺪ ﻣﺎ ﭘﺴﺮﺍﻧﻤﺎﻥ ﺭﺍ ﻭ ﺷﻤﺎ ﭘﺴﺮﺍﻧﺘﺎﻥ ﺭﺍ ، ﻭ ﻣﺎ ﺯﻧﺎﻧﻤﺎﻥ ﺭﺍ ﻭ ﺷﻤﺎ ﺯﻧﺎﻧﺘﺎﻥ ﺭﺍ ، ﻭ ﻣﺎ ﻧﻔﻮﺳﻤﺎﻥ ﺭﺍ ﻭ ﺷﻤﺎ ﻧﻔﻮﺳﺘﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﻋﻮﺕ ﻛﻨﻴﻢ ; ﺳﭙﺲ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﺭﺍ ﻧﻔﺮﻳﻦ ﻧﻤﺎﻳﻴﻢ ، ﭘﺲ ﻟﻌﻨﺖ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺩﺭﻭﻏﮕﻮﻳﺎﻥ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﻫﻴﻢ(٦١)» گفت : مباهله از ماده (بهل) به معنی رها کردن وقید وبند را از چیزی برداشتن است. اگر گاهی به معنی( هلاکت ولعن ودوری لز خدا) می آید یعنی خدا بنده خود را رها وبه حال خود واگذاشته است.
نراقی با اشاره به ایکه مباهله از باب مفاعله و به معنی نفرین کردن دو نفر یا دو گروه نسبت به همدیگر است، افزود:
افرادی که باهم بر سر مسئله ای بحث وگفتگو دارند در یک جا جمع می شوند واز خدا می خواهند که دروغگو را رسوا کند ومجازات کند
این محقق و کارشناس علوم تربیت دینی با بیان اینکه روز بیست وچهارم ماه ذی الحجه روز مباهله است و روز بسیار شریفی است ودر آن اعمال خاصی مثل غسل وروزه ودعا ونماز مخصوص هست که موجب تقرب بندگان به خدا می شود، گفت: در این روز مسیحیان نجران که معتقد بودند حضرت مسیح (ع) پسر خداست و می گفتند که حضرت مسیح چگونه بدون پدر متولد شده است؟ پس خدا را پدر و ایشان را پسر می دانستند وروح القدس راهم واسطه می دانستند قبول کردند تا با پیامبر اسلام (ص) مباهله کنند.
وی در توضیح این رویداد در ادامه با استناد به در ایه ۵۹ سوره مبارکه ال عمران خداوند می فرماید : « إِنَّ مَثَلَ عِيسَي عِنْدَ اللَّهِ کَمَثَلِ آدَمَ خَلَقَهُ مِنْ تُرَابٍ ثُمَّ قَالَ لَهُ کُنْ فَيَکُونُ ﴿۵۹﴾» ؛ « که مثل عیسی در نزد خدا مثل آدم است که اورا بدون پدر ومادر واز خاک خلق فرموده است وبعد به اوگفته باش وشده است ( یعنی ولادت مسیح بدون پدر دلیل بر اله وخدا بودن او نیست) » و استناد به آیه 61 سوره مبارکه آل عمران : « فَمَنْ حَاجَّکَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَکُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَکُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَي الْکَاذِبِينَ ﴿۶۱﴾» که خداوند می فرماید: اگر بعد از این علم ودانایی که به تو) در مورد مسیح ) رسیده باز عده ای امدند که با تو ستیز کنند از ان ها دعوت به مباهله کن وبگو ما فرزندان خود را می آوریم وشما هم فرزندان خودتان را وما زنان خود را دعوت می کنیم وشما زنان خودتان را وما از نفس خو دعوت می کنیم وشما هم از نفوس خودتان سپس مباهله می کنیم ولعنت خدا بر رروغگویان» اظهارداشت : مسحیان نجران به دلیل اینکه استدلال پیامبر را نپذیرفتند پس مباهله به عنوان حربه آخر به کار گرفته شد پس باید منتظر می شدند که خداوند اثر این مباهله را به ایشان نشان دهد.
نراقی افزود: مسیحیان وقتی بحث مباهله پیش امد از پیامبر مهلت خواستند ودر این باره اندیشیدند ومشاوره کردند وبه این نتیجه،رسیدند که اگر پیامبر با سر وصدا وجمعیت وجنجال به مباهله امد با او مباهله کنند چون در این صورت حقیقتی در کار نیست ولی اگربانفرات محدودی از خاصان ونزدیکان وکودکان خردسالش آمد از مباهله با او خود داری کنند که خیلی خطرناک است.
این کارشناس و پژوهشگر علوم تربیتی دینی ادامه داد: در نتیجه پیامبر (ص) که کاملا با خدای خودشان ارتباط داشتند وحقیقت الهی را قبول داشتند خودشان آمدند ونفسشان که امیر مومنین (ع) باشد واز زنانشان فا طمه زهرا (س) وا مام حسن و امام حسین علیهما السلام را هم به عنوان فرزندان خود به محل قرار بردند ومسیحیان وقتی دیدند که پیامبر(ص)، امام حسین را در آغوش دارند و دست امام حسن (ع) را در دست دارند وعلی وفاطمه سلام الله علیهما هم همراه اوهستند وبه آن ها سفارش می کنند که هر موقع دعا کردم شما آمین بگویید ؛ سخت به وحشت افتادند و از مباهله خود داری کردند وحاضر به مصالحه شدند وشرلیط ذمه را پذیرفتند
وی با اشاره به سه بند از شرایط ذمه که در قرآن آمده است گفت: اما این رویداد بزرگ تاریخ اسلام سه نتیجه بزرگ در پی داشت : نخستین این که پسران فاطمه زهرا(ص) وعلی مرتضی (ع)ا فرزندان پیامبر (ص) هستند پس فرزندان دختر هم ابن هستنند که درسنت غلط جاهلی فقط فرزندان پسر ، فرزند محسوب می شدند واسلام این حکم جاهلی را در هم می کوبد ، دومین نتیجه مهم این که علی (ع) نفس پیامبر است و سومین دستاورد این است که اگر چه مباهله یک حکم کلی وعمومی نیست وفقط مخصوص پیامبر بوده است ولی اگراستدلالات مومنین در مقابل مخالفین به لجاجت کشید می توانند از مباهله استفاده کنند ودستور آن هم در تفاسیر آمده است.
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
مباهله ، روز خانواده ، مسحیان نجران ، بیست‌وچهارم ذی‌الحجه،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
تهران بزرگ
V
آرشیو