کارشناس مذهبی:

پیامبر(ص) در روز مباهله اهمیت خانواده از منظر دین اسلام را تا قیامت به رخ جهانیان کشید

حجت الاسلام حیدری نسب گفت : با توجه و دقت در داستان مباهله متوجه می شویم خانواده نقشی کلیدی در پیشبرد اهداف دینی و فرهنگی اجتماعی دارد؛ با تربیت صحیح خانوادگی و صیانت خانواده از انحراف است که جامعه آرمانی و مدینه فاضله محقق می‌شود.
پیامبر(ص) در روز مباهله اهمیت خانواده از منظر دین اسلام را تا قیامت به رخ جهانیان کشید
1403/04/12 - 08:11
تاریخ و ساعت خبر:
195144
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - سیستان و بلوچستان، حجت السلام و المسلمین محمدهادی حیدری نسب در گفتگو با خبرنگار زنان ایران در خصوص اهمیت روز مباهله گفت : کلمه مباهله از ریشه بهل است و علمای علم لغت برای بهل معانی مختلفی ذکر کرده‌اند که آنچه در اینجا معنا می‌دهد به معنای ملاعنه و نفرین‌کردن بر فرد مقابل است.
وی گفت : خداوند در خصوص روز مباهله درآیه ی ۶۱ سوره آل‌عمران خطاب به پیامبر گرامی اسلام می فرمایند.: هرگاه بعد از علم و دانشی که درباره مسیح به تو رسیده، باز کسانی با تو به محاجّه و ستیز برخیزند، به آنها بگو: بیایید ما فرزندان خود را دعوت کنیم، شما هم فرزندان خود را؛ ما زنان خویش را دعوت نماییم، شما هم زنان خود را؛ ما از نفوس خود دعوت کنیم، شما هم از نفوس خود؛ آن‌گاه مباهله کنیم؛ و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم.
حجت الاسلام حیدری نسب با اشاره به ماجرای نزول آیه مباهله گفت : نَجْران شهر مرزی است در جزیرةالعرب که بین حجاز و یمن قرار دارد و در دوران قبل از اسلام، جمعیتی بسیار از مسیحیان در آنجا ساکن شدند. پیامبر اسلام (ص) در سال نهم یا دهم هجری هم‎زمان که نامه به سران حکومت‌های جهان و مراکز مذهبی می‌فرستاد، نامه‌ای به اسقف نجران نوشت و در آن نامه از ساکنان نجران خواست که اسلام را بپذیرند.مسیحیان نجران تصمیم گرفتند که گروهی را به نمایندگی از خود به مدینه بفرستند تا با پیامبر سخن بگویند و سخنان او را بررسی کنند. هیأت نجران که بیش از ده نفر از بزرگان آنان بود، به مدینه آمدند. آنها در مسجد مدینه با پیامبر اسلام گفتگو کردند. پس از اصرار دو طرف بر حقانیت عقاید خود، تصمیم بر این شد که مسئله از راه مباهله خاتمه یابد.
که صبح روز مباهله، حضرت رسول (ص) همداه با خانواده خود حضرت امیرالمؤمنین (ع) ، امام حسن (ع) رو امام حسین (ع) و حضرت فاطمه (س) برای مباهله، از مدینه بیرون آمد. وقتی نصارا آنان را دیدند، بزرگشان از دیگری پرسید که این‌ها کیستند که با او همراه‌اند؟ پاسخ شنیدند. آن که پیشروی اوست، پسرعموی او و شوهر دخترش و محبوب‌ترین خلق نزد اوست؛ آن دو طفل، فرزندان اویند از دخترش؛ و آن زن، فاطمه دختر اوست که عزیزترین خلق، نزد اوست.
وی گفت : با توجه و دقت در داستان مباهله متوجه می شویم خانواده نقشی کلیدی در پیشبرد اهداف دینی و فرهنگی اجتماعی دارد؛ با تربیت صحیح خانوادگی و صیانت خانواده از انحراف است که جامعه آرمانی و مدینه فاضله محقق می‌شود. پیامبر(ص) در این واقعه اهمیت خانواده از منظر دین اسلام را تا قیامت به رخ جهانیان کشید و به همین منظور سال هاست که رسانه های معاند و دنیای کفر و استکبار به درستی نقش خانواده را در جلوگیری از رسیدن به اهدافشان درک کرده اند و به همین خاطر برای نابودی خانه و خانواده کمر بسته اند.
حجت الاسلام حیدری با تاکید بر اینکه پیامبر در روز مباهله به ما آموخت تا حواستان به خانواده و اهل خانه هایتان باشد، گفت: شاهراه اصلاح اجتماع و یا انحراف و نابودی اجتماع از میان خانواده می گذرد. اگر بنیان خانواده ها سست و منحرف شود، چند صباح بعد جامعه ای سست بنیان و منحرف خواهید داشت.
کارشناس مذهبی با اشاره به پیام‌های مباهله تشریح کرد: اگر انسان ایمان به هدف داشته باشد، حاضر است خود و نزدیک‌ترین بستگانش را در معرض خطر قرار دهد ، بانوان باید و با به همراه داشتن فرزندان خود در مجالس دعا، آنان را با آموزه های دینی آشنا کنند تا فرزندان که نسل آینده هستند با وقایع مهم در اسلام به خوبی آشنا و آنها را درک کنند تا بتوانند نسل به نسل انتقال دهند و زمینه ساز ظهور شوند .
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
روز مباهله ، اهمیت خانواده در اسلام ،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
دین و اندیشه
V
آرشیو