مباهله تجلی حقانیت اسلام و نمایان گر عظمت و برتری پیامبراکرم

مباهله تجلی حقانیت اسلام و نمایان گر عظمت و برتری پیامبراکرم (صلي الله علیه و آله) است.مباهله روز فرو ریختن صلیب‌ هاي طلایی و روز پیروزی علم و فرهنگ بر شمشیر و جنگ می ‌باشد. و به راستی که در این وا نفسای غربت اسلام با مراجعه به این گنجینه باید به حال پیروان راستین نبوی و شیعیان غیور علوی غبطه خورد که در چه جایگاهی هستند و چهره ی زیبا اسلام را به همگان شناساند.
مباهله تجلی حقانیت اسلام و نمایان گر عظمت و برتری پیامبراکرم
1403/04/12 - 08:19
تاریخ و ساعت خبر:
195145
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - در وقایع مهم اسلام امروز (24 ذی‌الحجه)، سالروز مباهله است. روزی است که رسول خدا (صلی الله علیه و آله) با مسیحیان نجران مباهله کرد، و پیش از مباهله عبا بر دوش مبارک گرفت، و حضرت امیرالمؤمنین (صلوات الله علیه)، حضرت فاطمه (سلام الله علیها)، امام حسن (علیه السلام) و امام حسین (علیه السلام) را زیر عبا جا داد و گفت:(پروردگارا هر پیامبري را اهل بیتی بوده، که مخصوص‌ ترین خلق نسبت به او بودند، خدایا اینان اهل بیت من هستند، از ایشان شک و گناه را برطرف ساز، و آنان را پاک کن.)، پس جبرائیل نازل شد، و آیه تطهیر را در شأن آنان فرود آورد، آنگاه رسول خدا آن چهار بزرگوار را براي مباهله به بیرون برد. چون مسیحیان، آنان را دیدند، و حقانیت آن حضرت و آثار نزول عذاب را مشاهده کردند، جرأت مباهله را از دست داده، و استدعاي مصالحه و قبول جزیه کردند. همچنین در این روز، حضرت امیرالمؤمنین (صلوات الله علیه) در حال رکوع، انگشتر خود را به سائل داد، و آیه (انّما ولیکم اللّه) در شأن آن حضرت نازل گشت.
درمیان حوادث گوناگون تاریخ اسلام واقعه عظیم و باشکوه مباهله دادای ویژگي ‌های خاص و منحصر به فردي می باشد . مباهله تجلی حقانیت اسلام و نمایان گر عظمت و برتری پیامبراکرم (صلي الله علیه و آله) است.مباهله روز فرو ریختن صلیب‌ هاي طلایی و روز پیروزی علم و فرهنگ بر شمشیر و جنگ می ‌باشد. و به راستی که در این وا نفسای غربت اسلام با مراجعه به این گنجینه باید به حال پیروان راستین نبوی و شیعیان غیور علوی غبطه خورد که در چه جایگاهی هستند و چهره ی زیبا اسلام را به همگان شناساند.
واقعه مباهله با همه خصوصیات و لوازم و آثارش نظر محققان شیعه و سني را به خود جلب کرده است، و میتوان گفت از مهم ترین دلایل اهمیت این واقعه ؛ ظهور حقانیت اسلام در برابر مسیحیت به حدی که تا به امروز نیز هیچ عالم و عابد مسیحي نخواسته است که بار دیگر به میدان مباهله با مسلمانان درآید تا بدین وسیله از اعتقاد راسخ خود به صحت ادعایش و یقین به حقانیت دینش خبر دهد.، همچنین اثبات فضیلتي عظیم براي علي علیه السلام و زهرا علیها السلام و حسنین علیهما السلام، این بزرگواران تنها همراهان رسول خدا در این ماجرا بودند و اختیار نمودن پیغمبر اینان را از میان فرزندان و زنان و اصحاب خود، بهترین دلیل بر علو مرتبه و منزلت آنها نزد خدا و رسول خداست و وجود کلمه(انفسنا)در آیه مباهله نشان از مقام و منزلت حضرت علي علیه السلام در نزد رسول خداست که هیچکس به این جایگاه نرسیده و نخواهد رسیدو با توجه به این آیه مي توان گفت علي علیه السلام افضل صحابه بلکه افضل خلق بعد از رسول خدا است و همه کمالاتي (غیر از نبوت)که براي رسول خدا ثابت است، براي او نیز ثابت مي گردد.
محقق لیلا داوددی راد
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
مباهله، حقانیت اسلام ، مسیحیان نجران، عظمت پیامبر اسلام ،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
دین و اندیشه
V
آرشیو