امر و نهی انتخاباتی اصلاح طلبان به مردم/ شهروندان با اجازه اصلاحات رای بدهند یا ندهند!

یکی از مواردی که باید نسبت به عدم شرکت برخی از افراد در دور اول انتخابات ریاست جمهوری مورد آ‌سیب شناسی جدی قرار گیرد همین موضوع تحریم های انتخابات های گذشته توسط اصلاح طلبان است. نطفه سیاهی که این جماعت سیاسی در کشور گذاشتند و رفتار سیاسی را نهادینه کردند که به قهر سیاسی بخشی از مردم که حالا مشکلاتی دارد منجر شود، باعث شده که بعضا انتخابات ها رونق لازم را نداشته باشد.
امر و نهی انتخاباتی اصلاح طلبان به مردم/ شهروندان با اجازه اصلاحات رای بدهند یا ندهند!
1403/04/13 - 12:24
تاریخ و ساعت خبر:
195175
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - امیر حمزه نژاد: اصلاح طلبان ظرف زمانی دو ماه رویکرد خود نسبت به انتخابات را تغییر دادند‌. نگاهی به پست های " آذر منصوری" رئیس جبهه اصلاحات دو رویکرد مختلف را به خوبی نشان می دهد اما سئوال این است که چه تغییری در مدت دو ماه به وجود آمده که نگرش انتخاباتی این جریان تغییر کرده است.
منصوری دو ماه پیش ضمن توییتی نوشته بود: " پایان زمان رأی گیری انتخابات اسفند ۱۴۰۲ اعلام شد و #سید_محمد_خاتمی در این انتخابات رأی نداد. او قبلا نیز از راهبرد جبهه اصلاحات ایران در این انتخابات حمایت کرده بود."
وی در پستی دیگر نوشت: "چرا لیست نمی دهیم؟ اینک یکی از عوامل اصلی ناکارآمدی نظام حکمرانی، نابسامانی‌ها و بحران‌ها در حوزه‌های مختلف سياسي، اقتصادی، اجتماعی و...را مي‌توان نظارت استصوابی و محدودکردن حق انتخاب مردم برشمرد که در نهايت به ناجمهوريت نظام ختم مي‌شود."
حالا اما رویکرد اصلاح طلبان ۱۸۰ درجه تغییر کرده و وی می نویسد:"می توانید با کنش خود در این انتخابات، انتخاب کنید: یکی #حجاب_اجباری را عمق راهبردی خود می داند، حجاب بان می گذارد و مدافع گشت ارشاد است و دیگری می گوید: «این ما هستیم که باید به جای دخترانمان کتک بخوریم.»
وی طی پستی در صفحه ایکس نوشت: "#مشارکت_حداکثری مردم در انتخابات که یکی از اصلی ترین مؤلفه های #امنیت_ملی است، ارتباط مستقیم با #آزاد، #عادلانه و #رقابتی بودن و نیز #معناداری و #اثربخشی آن دارد. اگر اراده غالب تحقق این سطح از مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری است، باید از حالا نشانه های آن پدیدار شود."
تناقض رفتاری اصلاح طلبان به عنوان یک جریان سیاسی بیش از پیش باعث سردرگمی و بی اعتمادی مردم می شود. تحریم انتخابات در یک زمان و سپس تشویق مردم به مشارکت رفتاردوگانه ای است که باعث می شود نگرش مردم به این جریان سیاسی منفی شود. اصلاح طلبان به گونه ای رفتار می کنند که گویی مردم چشم به دهان و امر و نهی انتخاباتی آنان دوخته اند.
این در شرایطی است که " سعید حجاریان" تئوریسین اصلاحات دو ماه پیش در برابر درخواست طیف روزنه گشایان درون این جریان که بر خلاف طیف رادیکال آن خواهان حضور در رقابت انتخاباتی بودند صراحتا گفت: "ما تنور انتخابات را گرم می‌کنیم، اما نان خود را می‌پزیم؛ که همانا ایجاد گشایش سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و بین‌المللی باشد! حال آن‌که امروز ایده بازیگر فعال صاحب قدرت به‌شکل معکوس ترجمه و حداکثر به‌عنوان بازیگر منفعل و بخشی از میزانسن انتخابات پذیرفته است. می‌خواهم از این مثال نتیجه بگیرم که کنش سیاسی- انتخاباتی علاوه بر «زمان‌مندی» نیازمند بهره‌مندی از پول سیاست است، که همان «قدرت» باشد."
یکی از مواردی که باید نسبت به عدم شرکت برخی از افراد در دور اول انتخابات ریاست جمهوری مورد آ‌سیب شناسی جدی قرار گیرد همین موضوع تحریم های انتخابات های گذشته توسط اصلاح طلبان است. نطفه سیاهی که این جماعت سیاسی در کشور گذاشتند و رفتار سیاسی را نهادینه کردند که به قهر سیاسی بخشی از مردم که حالا مشکلاتی دارد منجر شود، باعث شده که بعضا انتخابات ها رونق لازم را نداشته باشد. از سوی دیگر باید گفت که همین جماعت سیاسی با سود و زیان مردم را به شرکت در انتخابات یا تحریم آن دعوت کردند. همین موضوع باعث سرخوردگی سیاسی مردم می شود. درواقع نگاهی به انتخابات نیز نشان می دهد بخشی از طیفی که در انتخابات شرکت نکرد از جمله طرفداران اصلاح طلبان بود. نگاهی به سبد رای نامزد این جریان در انتخابات ریاست جمهوری که بعضا قومیتی است نیز همین را نشان می دهد. با این حال اصلاح طلبان در فضای سیاسی باعث ایجاد فضای نابهنجاری شده اند که این جریان سیاسی خود نیز در چاله ای که کنده اند گرفتار شدند و دیگر بدنه رای خود را نیز نتوانستند بیدار کنند.
انتهای پیام /*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
اصلاح طلبان، قهر با صندوق رأی ، انتخابات ریاست جمهوری
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش
V
آرشیو