برگزاری مراسم عزای سیدالشهدا و روضه خانگی به ذات اجر جهاد دارد

یک فعال روضه های خانگی با بیان اینکه وضه های خانگی اثرات اجتماعی ،اخلاقی،فراوانی دارد،صمیمیتی بین اعضای خانواده ،فامیل دوستان همسایگان شکل می‌گیرد، گفت: برگزاری مراسم عزای سیدالشهدا و روضه خانگی به خودی خود اجر جهاد دارد.
برگزاری مراسم عزای سیدالشهدا و روضه خانگی به ذات اجر جهاد دارد
1403/04/27 - 09:35
تاریخ و ساعت خبر:
195582
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - در این مراسم با مال خود کاری کنیم تا پرچم و مجالس عزاداری برپا باشد چراکه برگزاری مراسم عزاداری و نذری دادن برای امام حسین (ع) موجب بزرگداشت اسلام است و چون امری که موجب بقای اسلام می‌شود،بسیار ارزشمند خوانده شده است در این رابطه به سراغ خانم پروانه طاهری فعال در روضه های خانگی و ذاکر اهل بیت رفتیم .

پروانه طاهری گفت: برپایی روضه خانگی اباعبدالله از قدیم الأیام زینت‌بخش خانه‌ها در ماه های محرم و صفر بوده است؛ البته برگزاری روضه‌های خانگی محدود به ماه‌ها نبوده، گاهی روضه‌ها در تمام ایام سال یا سال‌ها در یک روز خاص در هفته یا ماه برگزار می‌شدند. برپایی روضه خانگی برای قدیمی‌ها آنقدر اهمیت داشت که گاهی از سفر، مهمانی و خورد و خوراکشان می‌گذشتند تا مبادا از برکت برپایی روضه خانگی محروم بمانند.
روضه های خانگی اثرات اجتماعی ،اخلاقی،فراوانی دارد،صمیمیتی بین اعضای خانواده ،فامیل دوستان همسایگان شکل می‌گیرد..صله رحم.نزدیکی ،همدلی مطلع شدن ازاحوالات یکدیگر..وازبرکات دیگراین است که زمینه‌ی وحدت بیشترمومنان،وهمدلی دررفع مشکلات وکمک رسانی درمواقع لزوم را فراهم می اورد...
روضه های خانگی سبب طول عمر.ورزق وروزی صاحب خانه میشود..روایت داریم خانه ای که درآن روضه خوانده شودسقف خانه،،همانندقبه ی امام حسین است

تاثیر روضه ها بر روی کودکان
وی افزود : فرزندان یاکودکان وقتی که می‌بینند پدریامادرشان دارندخم میشوندوکفشهای مهمانان راجفت میکنندیادرعزاداری خدمت می‌کنند این اتفاق وحرکت فرهنگ خضوع و خشوع رادرفرزندتقویت میکندوباعث ایجاد محبت و،اردات به اهل بیت میشودوازکودکی خود را آماده ی حضوروخدمت درخیمه ی اباعبدالله ع ببیند
برپایی روضه خانگی به قدمت عزای سیدالشهداست. مراسم عزاداری برای سیدالشهدا در طول تاریخ اسلام نیز توسط اهل‌بیت و بزرگان دین موردتوجه بوده است. علاوه بر گریه و عزاداری، اموری مانند برگزاری مراسم عزا و اطعام و پوشیدن لباس مشکی در ایام عزای امام حسین (ع) نیز نزد اهل‌بیت (ع) مستحب بوده است. به‌گونه‌ای که نقل‌شده است امام صادق (ع) بخشی از ملک خود را برای عزای امام حسین (ع) وقف کردند. همچنین پس از شهادت امام حسین (ع)، زنان بنی‌هاشم به عزاداری برای سیدالشهدا پرداختند و امام سجاد (ع) برای آنان غذای نذری درست می‌کردند. بنابراین، برگزاری مراسم عزاداری و روضه خانگی سنتی است که ائمه اطهار به آن سفارش کرده‌اند اما متأسفانه این روزها برخی با بهانه‌هایی همچون مشکلات اقتصادی زندگی‌شان را از برکات روضه خانگی محروم می‌کنند؛ درحالی‌که ساده‌ترین، کم‌خرج‌ترین و مخلص‌ترین محفل‌های این روزهای عزاداری، همین روضه‌های خانگی هستند. روضه‌هایی که باید بگذاریم مانند قدیم‌ها دوباره دستمان را بگیرند و گره از مشکلات و گرفتاری‌هایمان باز کنند
متناسب با شرایط مالیتان روضه برگزار کنید
طاهری با بیان اینکه اجازه ندهید مشکلات مالی مانع برگزاری روضه شوداظهار داشت : «ﺩﺭ ﻋﺰﺍﺩﺍﺭﯼ ﻭ ﺯﯾﺎﺭﺕ ﺣﻀﺮﺕ ﺳﯿﺪﺍﻟﺸﻬﺪﺍ (ع) ﻣﺴﺎﻣﺤﻪ ﻧﻨﻤﺎﯾﯿﺪ، ﺭﻭﺿﻪ ﻫﻔﺘﮕﯽ ﻭﻟﻮ ﺩﻭ ﺳﻪ ﻧﻔﺮ ﺑﺎﺷﺪ، ﺍﺳﺒﺎﺏ ﮔﺸﺎﯾﺶ ﺍﻣﻮﺭ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﮔﺮ ﻫﻔﺘﮕﯽ ﻫﻢ ﻧﺸﺪ ﺩﻫﻪ ﺍﻭﻝ ﻣﺤﺮﻡ ﺗﺮﮎ ﻧﺸﻮﺩ.»

گروهی روضه خانگی برگزار کنید
این ذاکر اهل بیت همچنین بیان کرد : اگر به هر دلیلی امکان برگزاری روضه خانگی در دهه محرم را ندارید، می‌توانید با گروهی از اعضای خانواده، فامیل و دوستان قرار بگذارید تا به‌صورت دوره‌ای و مشارکتی روضه برگزار کنید؛ به این صورت که همه افراد در حد توانشان مبلغی را برای پذیرایی پرداخت کنند و مراسم هرروز در خانه‌یکی از اعضای گروه برگزار شود. با این کار هم از ثواب هزینه کردن درراه امام حسین (ع) بهره‌مند ‌می‌شوید و هم‌خانه‌تان عطرآگین به نام اهل‌بیت می‌شود.
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
روضه خانگی - عزاداری امام حسین (ع)، کرمانشاه ، محرم،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
گفتگو
V
آرشیو