در گفت وگو با کارشناس مسائل دینی مطرح شد؛

واکاوی شاخصه های استکبار ستیزی در قیام عاشورا

مکتب امام حسین علیه السلام به ما آموخت کسی که با طاغوت مبارزه نکند، طبق آیه شریفه [انا لله و انا الیه راجعون، وعلی الا سلام السلام، اذا قد بلیت الا مه بزاع مثل یزید ولقد سمعت جدی رسول الله صلی الله علیه و آله یقول الخلافه محرمه علی آل ابی سفیان]یعنی:اگر کسی با طاغوت هم سفره شود،هم دست شود باید هم از اسلام و هم از جامعه خداحافظی کنیم.
واکاوی شاخصه های استکبار ستیزی در قیام عاشورا
1403/04/30 - 09:21
تاریخ و ساعت خبر:
195829
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - از قزوین - کم لطفی کردن در خصوص کربلا و قیام امام حسین علیه السلام اینگونه رقم می خورد که آن را در اندازه های یک واقعه تاریخی مورد توجه قرار دهیم و برای قیام امام حسین علیه السلام اهدافی در نظر بگیریم که این اهداف چون امر به معروف و نهی از منکر ، قرار دادن به حکومت اسلامی ، مبارزه با ظلم و .. باشد . در حالیکه قیام اباعبداله قطعا هدفی بزرگ تر و فرازمانی داشته است که بنابر فرمایش مقام معظم رهبری جلوگیری از انحراف جامعه اسلامی مهم ترین هدف امام حسین علیه السلام از قیام عاشورا بوده است .
از هر دریچه و زاویه ای به این جریان بزرگ تاریخی نگاه بیندازیم ، کلیدواژه ایی تحت عنوان " استکبار ستیزی " یعنی زدن ریشه خودبزرگ‌پنداری، برتری‌جویی، گردن‌کشی، غرور و نخوت است که تمام این صفات دلیل اصلی ایجاد انحراف در جوامع به ویژه جوامع اسلامی است .
استکبار ستیزی امام حسین علیه السلام ، مکتبی است که با تأسی از آن از طی 1400 سال از انحراف جوامع اسلامی در برهه های مختلف جلوگیری شده است . از منظر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی مهم ترین شاخصه های مکتب استکبار ستیزی امام حسین علیه السلام ( امر به معروف و نهی از منکر، احیاء دین خدا، آزادگی، تحقق عدالت، نجات بشریت از طاغوت ) است.
خبرنگار زنان نیوز در استان قزوین برای واکاوی شاخص های استکبارستیزی قیام عاشورا گفت وگویی را با حجت‌الاسلام والمسلمین صادق اوصانلو ، مام جماعت مسجد حضرت ابوالفضل(ع) شهر عصمت آباد انجام داده است.

با توجه به این مسئله که قیام امام حسین علیه السلام با هدف احیای دین خدا قیام کردند، شاخصه های حیاتی در ظلم ستیزی را تعریف کنید.
زمانی که مروان از طرف یزید خدمت امام حسین (ع)رسید تا از ایشان برای یزید بیعت بگیرند، امام در پاسخ به او فرمودند:ای مروان ما خاندان پیامبر ،کانون رسالت و آستانه ی ما محل رفت و آمد فرشتگان است.دفتر هستی به وسیله ما باز می‌شود و صراط کمال به وسیله ما ختم می‌گردد. همچنین فرمودند:ای مروان یزید فردی فاسد، شراب خوار، آدم کش و ظالم آشکار و گستاخ است، وچون ظالم است شخصی مثل من با فردی مثل او بیعت نمی کند، بر همین اساس یکی از اهداف امام حسین (ع)از قیام ظلم ستیزی و ایستادگی در برابر ظالم است.
مهمترین شاخصه کلیدی در استکبار ستیزی از منظر امام حسین علیه السلام چیست؟
یکی از مهمترین اهداف امام حسین(ع)از قیام برپایی امر به معروف و نهی از منکر است،طبق روايت ها برداشت ما از این جمله این است که هدف امام حسین (ع)از خروج برای ریاست طلبی، رفاه طلبی، نشاط، فساد و ظلم ستیزی نبوده و اساسی ترین هدف ایشان امر به معروف و نهی از منکر است.
یکی از مولفه‌های استکبار ستیزی امر به معروف و نهی از منکر است، دیدگاه امام حسین علیه السلام در این خصوص چه بود؟
یکی از منطق های امام حسین (ع)استکبار ستیزی است، یعنی زمانی که مروان مأمور دریافت بیعت از امام حسین (ع)بود،طبق آیه شریفه [ومثلی لا یبایع بمثله]یعنی شخصی مثل من با فردی مثل تو(یزید)بیعت نمی‌کند، وهر فردی که راهش، فکرش مثل امام حسین (ع)است ،نباید نسبت به افرادی که همانند یزید افکارشان نشأت گرفته از ظلم، فسق و فجور،بی عدالتی واحیا کنندگان بی بند و باری در جامعه امروز هستند منفعل عمل کند،همان گونه که امام حسین علیه السلام در قیام عاشورا تا آخرین قطره خونشان دست از امر به معروف و نهی از منکر نکشیدند.
آزادگی یکی از شاخصه‌های کلیدی مبارزه با طاغوت است دیدگاه خودتون را در این باره بفرمائید.
مکتب امام حسین علیه السلام به ما آموخت کسی که با طاغوت مبارزه نکند، طبق آیه شریفه [انا لله و انا الیه راجعون، وعلی الا سلام السلام، اذا قد بلیت الا مه بزاع مثل یزید ولقد سمعت جدی رسول الله صلی الله علیه و آله یقول الخلافه محرمه علی آل ابی سفیان]یعنی:اگر کسی با طاغوت هم سفره شود،هم دست شود باید هم از اسلام و هم از جامعه خداحافظی کنیم. همچنین فرمودند بین اسلام و طاغوت مرز بزرگی قرار دهیم اگر چنین بود راه امام حسین(ع)راطی کردیم.
نظر خودتان را در خصوص جمله(دشمن شناسی مقدمه استکبار ستیزی است)بفرمائید.
زمانی که به امام حسین علیه السلام خبر رسید که معاویه به درک واصل شده،و یزید حاکم شده امام خطبه ای خواندن و فرمودند:فاتحه اسلام خوانده شده اگریزید روی کار بیاید.همچنین فرمودند، از پیامبر گرامی اسلام شنیدم که خلافت بر آل ابی سفیان حرام است و بیان کردند ای مردم اگر معاویه روی منبر من نشست و خواست برای شما حرف بزند، شکم او را پاره کنید.این سخن معنای روشن این جمله است که مگر می‌شود استکبار روی منبر رسول خدا صلی الله علیه و آله تکیه بزند.
با توجه به شناخت هوشمندانه و مقابله آگاهانه با دشمنان اسلام و نیاز روز افزون مرزهای تأثیر گذار فرهنگی انقلاب اسلامی و مکتب های اهل بیت، مهمترین شاخصه‌های دشمن شناسی باز نمایی تاثیر بحران هویت جریان های تکفیری در جهان اسلام است.که تحمل نظام اسلامی را ندارند، واز مهم‌ترین راهبردهای دشمن شناسی و استکبار ستیزی است.
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
عاشورا ، قیام امام حسین علیه السلام، شاخصه های استکبار ستیزی ،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
قزوین
V
آرشیو