کارشناس مسائل مذهبی عنوان کرد

صلح امام حسن (ع) زمینه ساز قیام امام حسین (ع) شد

کارشناس مسائل مذهبی گفت: صلح امام حسن (ع) خوبی زمینه را برای انجام قیام امام حسین علیه السلام فراهم کرد، اتمام حجتی که امام حسن علیه السلام با امضای صلح نامه داشتند زمینه ی حرکت عملی را علیه ظلم و کسانی که قصد نابودی اصل دین اسلام را داشتند، پایه ریزی کرد.
صلح امام حسن (ع) زمینه ساز قیام امام حسین (ع) شد
1403/05/22 - 07:09
تاریخ و ساعت خبر:
196329
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - از استان مرکزی شهرستان زرندیه، فاطمه همایون کارشناس مسائل مذهبی با اشاره به شباهت ها و تفاوت های سیره حسنی با سیره حسینی گفت: امام حسن علیه السلام به اقتضای مصالح جامعه ی اسلامی، حفظ دین و معارف اهلبیت علیهم السلام به امضای صلح با معاویه پرداختند. دست به شمشیر شدن امام حسین علیه السلام جهت انجام قیام دقیقاً منطبق بر دست به قلم شدن امام حسن علیه السلام است.
وی ادامه داد: اگر چه هر دو عمل در مسیر حفظ دین اسلام و وظیفه ی امامت این دو امام معصوم علیه السلام بوده اما شرایط و زمانه ای که امام حسن علیه السلام در آن بودند این را ایجاب می کرد که ایشان از جهاد صامت جهت حفظ دین اسلام استفاده کنند؛ عدم وجود یاران وفادار به امام و نبود بصیرت و بینش نسبت به دین اسلام و انجام قیام عملی و جهاد باشمشیر در زمانه ی امام حسن علیه السلام مقدور نبود.
همایون تصریح کرد: همچنین انجام قیام موجب ازبین رفتن همین تعداد اندک شیعیان بوده و امضای صلح نامه ، مصلحتی داشته که امام معصوم تصمیم براین عمل گرفته اند.
کارشناس مسائل مذهبی گفت: از عوامل دخیل در قیام امام حسین علیه السلام می‌توان انحرافاتی دانست که در جامعه اسلامی صورت گرفته و به نام حکومت اسلامی اعمال و رفتارهایی در راس جامعه اسلامی انجام می شد که کاملاً خلاف قواعد دینی بوده است. لذا انجام کارهایی خلاف اصول اسلام و به نام اسلام و نبود اجرای عدالت سبب شد امام حسین علیه السلام با شعار "احیاء دین جدم رسول الله صلی الله علیه و آله "و "امر به معروف و نهی از منکر" دست به قبضه شمشیر برده و البته با توجه دادن مردم آن زمان به عواقب کاری که انجام می‌دهند این قیام را صورت دادند.
وی در ادامه افزود: در زمان امام حسن علیه السلام هم شرایط و زمانه به گونه‌ای بود که امکان قیام وجود نداشت چرا که با انجام جنگ علیه معاویه افراد زیادی از طرفداران دین اسلام نابود می‌شدند و هم افراد زیادی در اطراف امام حسن علیه السلام نبودند که ایشان بتوانند با همراهی آن ها به قیام بپردازد.
همایون بیان کرد: اما امام حسین علیه السلام اگرچه تعداد زیادی از یاران را نداشتند اما همین تعداد نیز برای برپایی قیامی که تا هزار و چند صد سال اثر خود را بگذارد کافی بوده است. از سویی دیگرصلحی که امام حسن علیه السلام امضا کردند و توافقی که ایشان داشتند برای این بود که مردم کاملاً متوجه ذات نادرست افرادی که در راس حکومت قرار داشتند، بشوند؛ چرا که در صلحنامه مقرر شده بود ،" معاویه برای خود جانشینی تعیین نکند ، علیه مسلمانان و دین اسلام اقدامی را انجام ندهد" و همچنین ایشان به دلیل حضور خوارج و رفتارهای نادرست و برداشت‌های غلط و متحجرانه ومتعصبانه ازدین ، مجبور به انجام صلح شدند.
کارشناس مسائل مذهبی در پایان گفت: اما بعد از مدتی همه متوجه شدند که هیچ یک از این بندها عمل نشد و این شرایط به خوبی زمینه را برای انجام قیام امام حسین علیه السلام فراهم کرد، اتمام حجتی که امام حسن علیه السلام با امضای صلح نامه داشتند زمینه ی حرکت عملی را علیه ظلم و کسانی که قصد نابودی اصل دین اسلام را داشتند، پایه ریزی کرد.
خبرنگار: فتانه شکل آبادی

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
صلح امام حسن، عاشورا، قیام،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مرکزی
V
آرشیو