حضرت زینب الگوی جهاد تبیین بود، جهاد تبیین را راه انداختند و فرصت ندادند که روایت دشمن از حادثه غلبه پیدا کند

مدیر حوزه علمیه خواهران حضرت فاطمه(س) شهرستان درگز با بیان اینکه اگر بعد از ماجرای عاشورا حضرت زینب(س)نبود ما سلسله امامت را مقطوع می‌دیدیم ، گفت:حضرت زینب (س) آغازگر و الگوی جهاد تبیین بود و فرصت ندادند که روایت دشمن از حادثه غلبه پیدا کند.
حضرت زینب الگوی جهاد تبیین بود، جهاد تبیین را راه انداختند و فرصت ندادند که روایت دشمن از حادثه غلبه پیدا کند
1403/05/17 - 07:19
تاریخ و ساعت خبر:
196478
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - مدیر حوزه علمیه خواهران حضرت فاطمه(س) شهرستان درگز گفت: حضرت زینب(س) شیرزنی بودند که ما حتی به جرات می‌توانیم بگوییم اگر بعد از ماجرای عاشورا حضرت زینب(س)نبود ما سلسله امامت را مقطوع می‌دیدیم ، شاید امام زنده نمی ماند در چند ماجرا حضرت زینب(س) خودشان و جانشان را سپر بلای جان حضرت سجاد(ع) قرار دادند، قیام عاشورا مرهون زحمات حضرت زینب(س)است، در حادثه کربلا خون بر شمشیر پیروز شد، عامل این پیروزی حضرت زینب(س) بود که نشان دادند زن در حاشیه تاریخ نیست بلکه زن در متن حوادث مهم تاریخی قرار دارد، حضرت زینب(س) الگوی جهاد تبیین بود، جهاد تبیین را راه انداختند و فرصت ندادند که روایت دشمن از حادثه غلبه پیدا کند، و تا به امروز هر ماجرایی که از حادثه عاشورا در شام، کوفه و مجموعه سال های حکومت اموی مانده، از جهاد تبیینی است که حضرت زینب(س) به راه انداختند و امروز وظیفه ما این است که در همه موارد در دفاع از اسلام، انقلاب اسلامی، موجودیت انقلاب اسلامی و در بیان همه تاریخ وقایع انبیاء و اولیا خصوصا با توجه به نزدیکی اربعین و ماجرای اسارت آل الله جهاد تبیین کنیم و روایت اول را مانند حضرت زینب(س) به دست بگیریم و انشاءالله روایت درستی از تاریخ را رقم بزنیم و در سمت درست تاریخ بایستیم.
اسماء هجرتی، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری زنان نیوز از خراسان رضوی با اشاره به نقش وجایگاه حضرت زینب (س) در تبیین قیام واقعه عاشورا، اظهار کرد: برای اینکه ما ویژگی های شخصیتی حضرت زینب (س) و یا زندگی ایشان را تبیین کنیم باید چند موضوع مهم را بررسی کنیم، یک در مورد زندگی شخصی و فعالیت های اجتماعی این بزرگوار تا قبل از عاشورا، محور دوم تبیین جایگاه حضرت زینب(س) در ماجرای عاشورا، عصر عاشورا و بعد در اسارت ومحور سوم‌، علت ماندگاری واقعه عاشورا که این ماندگاری وابسته به حضرت زینب(س) است.
وی در ادامه بیان کرد: حضرت زینب(س) وجود نازنین هفت معصوم را درک کردند و همین باعث شد که از ایشان شخصیتی بی نظیر در تاریخ اسلام ساخته شود،
از پدر بزرگ، پدر، مادر، برادران شان و امام هایی که در واقعه عاشورا حضور داشتند.
هجرتی تاکید کرد: حضرت زینب(س) نتیجه تربیت امیرالمؤمنین(ع) و حضرت فاطمه الزهرا(س) بود و در طول دوران زندگی‌شان ماجراهای بسیاری بر ایشان گذشت، شهادت پدر، مادر و برادر بزرگوارشان امام حسن(ع) و ماجرای عاشورا، که می توان گفت ما شاید به شخصیت ایشان تا قبل از عاشورا خیلی خوب نپرداختیم.
وی گفت: اگر بخواهیم تمام این دوران را در چند عبارت خلاصه کنیم می شود گفت: در طول عمر بابرکت حضرت زینب کبری(س)، ایشان سه کلاس تشکیل دادند اما متاسفانه از این سه کلاس چیزی باقی نمانده است.
مدیر حوزه علمیه خواهران حضرت فاطمه (س) شهرستان درگز، افزود: امام سجاد (ع) وقتی عمه بزرگوارشان در بازار کوفه شروع به خطبه خوانی کردند و خطبه قرائی را خواندند، فرمودند:«ای عمه جان تو عالمه و دانشمند بدون معلم هستی».
وی در ادامه با اشاره به اینکه حضرت زینب(س)چه کلاس هایی داشتند، اظهار کرد: یکی از کلاس هایی که ایشان داشتند و مورد بی توجهی شاگردانشان از این باب قرار گرفته که این ها ثبت نشد کلاس تفسیر ایشان بود که به عمق آیات قرآن در این کلاس ها می پرداختند، لغت تفسیر به معنی پرده برداری است
و زینب کبری(س) به عنوان مفسر قرآن پرده از آیات قرآن برمی‌داشتند.
هجرتی تصریح کرد: حضرت زینب (س) حدود ۴۰ سال برای زنان مدینه و کوفه قرآن می گفتند، حقایق قرآن را بیان می‌کردند، تفسیر آیات را بیان می کردند اما متاسفانه کسی اینها را نمی‌نوشت و چیزی از این تفسیرها باقی نمانده است.
وی با اشاره به دومین کلاس حضرت زینب(س) برای زنان، بیان کرد: کلاس فقه که دریای بسیار وسیعی دارد اگر یک طلبه بخواهد در حوزه علمیه فقیه شود حداقل باید ۸۴ باب فقهی را در ۸۴ کتاب فقهی بخواند شایدبه طور معمول سی سال شب و روز طول بکشد ولی حضرت زینب(س) به تنهایی دریای فقه بودند که در کلاس هایشان فقه می گفتند روایات پیامبر و پدر بزرگوارشان را می گفتند و کلاس های فقهی داشتند.
هجرتی، در ادامه افزود: سومین کلاس حضرت زینب(س)که می توان گفت به معنای واقعی هم علمی و هم عملی به آن پرداختند کلاس اخلاق بود، کلاس تربیت نفوس، تزکیه نفوس و به تعبیر کنونی کلاس آدم سازی، وجود مقدس حضرت زینب (س) تجسم کامل اخلاق بود.
وی به نقش و جایگاه حضرت زینب (س)در واقعه عاشورا اشاره و بیان کرد:در شرایطی که حضرت زینب(س) ۷۲ نفر از عزیزانش، برادران، فرزندان و.... همه جلوی چشمانش سربریده شدند، در حالی که در کاخ «عبیدالله بن زیاد» در غل و زنجیر، ۸۴ نفر از زنان و کودکان اسیر هم مسئولیتش با این بانوی بزرگوار بود و وقتی عبیدالله می خواست عواطف زنانه اش را جریحه دار کند، گفت: "کَیْفَ رَأَیْتِ صُنْعَ اللَّهِ بِأَخِیکِ وَ أَهْلِ بَیْتِکِ"، چطور دیدی کار خدا با خودت و برادرت را، اینجا حضرت زینب(س)فرمودند:(مَا رَأَیْتُ إِلَّا جَمِیلًا) حضرت زینب (س) چیزی جز زیبایی ندیده بود، شجاعت، رشادت، ایثار، بصیرت و همه فضائل را در یاران برادرش در فرزندانش دیده بود و این آن منظره خوبی بود که به زیبایی حضرت زینب(س) آن را به تصویر کشید.
مدیر حوزه علمیه خواهران حضرت حضرت فاطمه (س) درگز، تصریح کرد: در زمانی هم که آن حضرت و سایر اسرای کربلا را به دربار یزید وارد می کنند در آنجا نیز مجددا یزید را مورد خطاب قرار می دهد که "یابن الطلقا"، ببینید یک زن اسیر با غل و زنجیر بعد از آن همه مصیبت در مقابل حاکم یک کشور قرار می‌گیرد و اینطور با صلابت صحبت می‌کند و او را مورد کنایه و طعن قرار می دهد "یابن الطلقا" یعنی "ای پسر بردگان، ای پسر اسیرشدگان" و گذشته یزید را به یادش می آورد که جد من پیامبر، پدر تورا آزاد کرد.
وی تاکید کرد: حضرت زینب(س) شیرزنی بودند که ما حتی به جرات می‌توانیم بگوییم اگر بعد از ماجرای عاشورا حضرت زینب(س)نبو ما سلسله امامت را مقطوع می‌دیدیم ، شاید امام زنده نمی ماند در چند ماجرا حضرت زینب(س) خودشان و جانشان را سپر بلای جان حضرت سجاد(ع) قرار دادند.
هجرتی با تاکید براینکه حضرت زینب(س) اینچنین شیرزنی بوده اند، گفت: برای خودمان و برای نسل آینده هم به تصویر بکشانیم و آن حضرت را به عنوان الگو برای نسل نوجوان و‌ جوان باید تعریف کنیم.
وی با اشاره به اینکه قیام عاشورا مرهون زحمات حضرت زینب(س)است، تصریح کرد: با فرمایشی از مقام معظم رهبری می‌توانیم توضیح دهیم که "در حادثه کربلا خون بر شمشیر پیروز شد، که واقعا پیروز شد" عامل این پیروزی حضرت زینب(س) بود که نشان داد، زن در حاشیه تاریخ نیست بلکه زن در متن حوادث مهم تاریخی قرار دارد.
مدیر حوزه علمیه خواهران حضرت فاطمه (س) درگز خاطرنشان کرد: حضرت آقا، حضرت زینب ( س)را در متن حادثه تاریخی کربلا و عاشورا قلمداد می کنند و در جای دیگری می فرمایند: حضرت زینب (س) الگوی جهاد تبیین بود، جهاد تبیین را راه انداختند و فرصت ندادند که روایت دشمن از حادثه غلبه پیدا کند و تا به امروز هر ماجرایی که از حادثه عاشورا در شام، کوفه و مجموعه سال های حکومت اموی مانده، از جهاد تبیینی است که حضرت زینب(س) به راه انداختند و امروز وظیفه ما این است که در همه موارد در دفاع از اسلام، انقلاب اسلامی، موجودیت انقلاب اسلامی و در بیان همه تاریخ، وقایع انبیاء و اولیا خصوصا با توجه به نزدیکی اربعین و ماجرای اسارت آل الله، جهاد تبیین کنیم و روایت اول را مانند حضرت زینب(س) به دست بگیریم و انشاءالله روایت درستی از تاریخ را رقم بزنیم و در سمت درست تاریخ بایستیم.
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
حضرت زینب س ، جهاد تبیین، پیام واقعه عاشورا ، نقش حضرت زینب در ماندگاری واقعه کربلا ،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
دین و اندیشه
V
آرشیو